Tip na výlet: Princezna tu sice nebyla, i tak je severočeský Zlatý vrch tajemně pohádkovým místem

Nedalekou Panskou skálu zná kdekdo, ovšem u Zlatého vrchu mnoho turistů nenajdete. Jeho čedičové píšťaly jsou přitom neméně unikátní.

zlaty-vrch7

Foto: Placehunter

Skalní stěna Zlatého vrchu

0Zobrazit komentáře

Kdo by neznal pohádku Pyšná princezna, která se natáčela i na čedičovém útvaru Panská skála u Kamenického Šenova. Takzvané Varhany jsou i díky tomu všeobecně známým a vyhledávaným turistickým cílem. Málokdo však ví, že jen pár kilometrů od nich se nachází neméně zajímavý čedičový útvar, který měl taktéž tu čest vytvářet pohádkové kulisy.

Zlatý vrch je národní přírodní památkou ležící nedaleko České Kamenice, konkrétně u její části Líska. Byť není tolik známý jako nedaleká Panská skála, v některých ohledech ji dokonce překračuje. Jeho čedičové píšťaly dosahují výšky až 30 metrů a v průměru mají i 30 centimetrů. Díky tomu jsou na některých místech až trojnásobně vyšší než na slavnější Panské skále. Zlatý vrch, nedaleký Stříbrný vrch i Panská skála jsou výsledky sopečné činnosti, k níž zde docházelo před miliony let.

Na místě v minulosti probíhala těžební činnost, kdy byly jednotlivé píšťaly odlamovány. „Kolem roku 1870 se čedičové sloupce vyvážely do Nizozemí, kde byly používány jako ideální stavební materiál k budování přímořských hrází. Těžba definitivně ustala až v roce 1973, kdy byla odkryta celá, dnes obdivovaná stěna z čedičových sloupů,“ přidává zajímavý střípek z historie cestovatelská aplikace Placehunter.

Ona čedičová stěna láká nejen turisty, ale také filmové štáby. V roce 2019 měla premiéru pohádka Hodinářův učeň, která byla natáčena také u Zlatého vrchu. Konkrétně po čedičové stěně, byť filmovými triky značně zvětšené, šplhal hlavní hrdina snímku, aby zachránil svou milou.

zlaty-vrch9

Foto: Placehunter

Útvar posloužil jako kulisa při natáčení pohádky

Zlatý vrch je jen malou ochutnávkou toho, co všechno může sever Čech nabídnout. Proto by byla škoda se hned vracet domů. Pokud se rozhodnete zůstat, ideální je přenocovat v některém z tradičních ubytování, které zážitek ze Sudet ještě více umocní.

Takovým místem je například Vejminek, tedy zrekonstruovaná chaloupka v obci Chřibská, která je k dispozici jako celek, a je tak ideální pro skupinu přátel, rodiny s dětmi, ale příjemně tu bude i ve dvou.

„Na Vejminek se vejde devět hostů a dvě miminka, pro která jsou připraveny postýlky. Moc pokojů tady ale nenajdete, je tu pouze velká světnice, tři koupelny a dvě ložnice. V té první je manželská postel, dvě jednolůžka a postýlky pro děti. Druhá ložnice má dvě manželské postele a jednolůžko,“ přibližuje kapacity místa portál Amazing Places.

zlaty-vrch1

Foto: Amazing Places

Vejminek vznikl rekonstrukcí původního stavení

Neméně zajímavý je projekt Cimra Bude v Prysku, který přináší moderní interpretaci tradičního bydlení v Lužických horách. Celá chaloupka je historizující, a přitom velmi útulná a ideální k ničím nerušenému objevování krás okolní přírody.

„Brloh & Euforie. Dvě ložnice, každá v něčem jedinečná. Jedna s břízkami, druhá s hvězdami nad hlavou – přespat budete chtít pravděpodobně v obou. Brloh uvítá na noc čtyři hosty a Euforie dva. Další dva návštěvníci mohou přespat na rozkládací pohovce ve Světnici, kde je také plně zařízená kuchyně, krbová kachlová kamna a velký kulatý stůl z místního dubu ideální pro ranní setkávání u kávy,“ popisuje ubytování Amazing Places.

zlaty-vrch6

Foto: Amazing Places

Cimra Bude v Prysku

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Před nástupem na váhu. Novozélandské aerolinky začnou vážit cestující, pomůže to s bezpečností

Air New Zealand ujišťují, že půjde o zcela anonymní proces – a nikdo váhu neuvidí. Zvážit chtějí deset tisíc pasažérů.

Filip HouskaFilip Houska

air-new-zealand

Foto: Sébastien Goldberg/Unsplash

Letadlo novozélandských aerolinek

0Zobrazit komentáře

Je běžné, že se před odletem váží zavazadla mířící do zavazadlového prostoru. Že by se ale před nástupem na palubu vážili také samotní cestující, to zvykem není. Novozélandské aerolinky nicméně tento postup nově zavádí, aby dokázaly lépe stanovit hmotnost letadla – a tím pádem dokázaly například zajistit lepší vyvážení stroje. Samy ale ví, že jde o citlivé téma, proto zavedou kroky, které by měly pasažéry před vážením o něco uklidnit.

Nový průzkum potrvá jeden měsíc a jeho cílem není cestující nijak diskriminovat, nýbrž jejich tělesnou hmotnost použít jako údaj, z něhož se vypočítá průměrná váha. Letecké společnosti mají totiž zpravidla dvě cesty, jak průměrnou hmotnost určit – buď ji mohou odvíjet od úřady stanovených standardních čísel, nebo udělat právě vlastní průzkum, který chce konkrétně Air New Zealand teď provést na deseti tisících lidí.

Aerolinky zároveň pasažéry ujišťují, že během vážení, které probíhá u vchodu do odbavovací haly pro mezinárodní lety z aucklandského letiště, nikdy nebude viditelný žádný displej, tudíž jejich váha nebude nikomu na očích. Dokonce ani personál nemá mít informace o tom, kolik daný jedinec váží – informace mají být anonymní i pro zaměstnance. A když na to přijde, cestující může vážení odmítnout, nejde tak o povinnou záležitost.

„Vážíme všechno, co je v letadle. Od nákladu přes jídlo na palubě až po zavazadla v zavazadlovém prostoru. U zákazníků, posádky a kabinových zavazadel používáme průměrnou hmotnost, kterou získáme při provádění tohoto průzkumu,“ říká Alastair James, který v Air New Zealand zastává pozici specialisty pro zlepšení kontroly zatížení. A dodává, že účast v průzkumu pomůže aerolinkám i s bezpečností ve vzduchu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

sachin-dev-duggal

Přečtěte si také700 Indů místo algoritmu. Firma prodávala iluzi umělé inteligencePřelomová umělá inteligence? Ne, jen 700 Indů za monitorem. Startup připravil investory o stamiliony

O vážení cestujících před nástupem do letadla se mluví už delší dobu a Air New Zealand nejsou jedinou leteckou společností, která s ním experimentuje. V roce 2017 zavedl vážení také finský Finnair, o dva roky před ním něco podobného zavedly i Uzbekistan Airways, jež dokonce varovaly, že vysoce obézní lidi mohou z přepravy vyloučit. Rozruch v roce 2013 způsobily i aerolinky státu Samoa, které chtěly cestující podle váhy zpoplatňovat. Pak ale otočily.

Přesnější stanovení celkové hmotnosti letadla navíc může být užitečné také v případě tankování paliva, kdy se zvládne lépe vypočítat, jaké množství letadlo skutečně k přepravě potřebuje. Co se týče aktuální, úřadem stanovené hmotnosti, jedná se o 86 kilogramů pro všechny osoby starší třinácti let. Do hmotnosti se počítají i zavazadla, která si s sebou cestující berou na palubu.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre