Tomáš Čupr a Ivo Lukačovič radí, jak uspět v byznysu. Klíčoví jsou špičkoví lidé a jejich zápal, píšou
Kdo chce uspět v byznysu, měl by pro inspiraci a poučení poslouchat ty, kteří už se prosadili. A hned zkraje roku 2022 také sledovat Twitter. Právě tam publikovali prvního ledna své zkušenosti s podnikáním dva lídři českého technologického světa – Tomáš Čupr a Ivo Lukačovič. První se o slovo na sociální síti s modrým ptáčkem ve znaku přihlásil zakladatel Rohlíku.
Tomáš Čupr označil loňský rok z pohledu své skupiny jako skvělý, protože od investorů v čele s Index Ventures nabrali 350 milionů dolarů (zhruba 7,6 miliardy korun), v tržbách překročili půl miliardy dolarů a stali se dolarovým jednorožcem, tedy firmou s tržní hodnotou přesahující jednu miliardu dolarů.
„Tohle by mohl být středoevropský příběh úspěchu. Jak mít víc takových v našem regionu?“ zeptal se Čupr na Twitteru a následně zveřejnil v angličtině vlákno devíti příspěvků, kde zformuloval několik hlavních tezí a bodů, které se při své cestě s Rohlíkem naučil.
V prvním bodě nabádá, aby se startupy z východní a střední Evropy nebály nabírat peníze od věhlasných fondů, a to i za cenu „východoevropské slevy“. Podle Čupra se to vyplatí, protože globální fondy jim poskytnou neopakovatelnou síť kontaktů a nástrojů vhodných k růstu. Z těch zdejších prý podobným zázemím disponují jen málokteré, například Credo Ventures nebo Kaya.
2021 was great for @rohlikgroup.
We raised $350m from @PartechPartners and @IndexVentures.
We nearly doubled L12M revenue to over $500m and became an unicorn.
This could be a Central european success story. How to have more of those in our region? A ?.
— Tomas Cupr (@tomcuprcz) January 1, 2022
Dále je prý třeba nabírat peníze nejen ve velkém množství, ale i kvůli velkým ambicím. „Skupina Rohlik Group byla v mnoha směrech při expanzi mimo Česko už po čtyřech letech příliš pomalá. Pak dřív nalákáte špičkové lidi a celé se to dá do pohybu,“ píše Čupr. Dále těm, kteří usilují o mezinárodní úspěch, doporučuje najmout si při hledání kapitálu investiční bankéře, zvlášť pokud nejsou ještě dostatečně zavedená startupová značka. Zmiňuje, že jemu hodně pomohli londýnští poradci z Arma Partners.
Čtvrtý bod je důležitost správně sestaveného poradenského sboru, primárně z lidí, kteří prošli firmami, jež danému podnikateli učarovaly. „Najměte si jejich ex-top lidi, kteří vám pomohou vidět věci, které byste se jinak sami naučili těžkou cestou. Budete jim muset nabídnout akciové opce, abyste je zaujali a připoutali k sobě. Ale stojí to za to,“ dodává Čupr.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs