Tomáš Šebek hlásí první pojišťovnu na palubě. Medicínská služba uLékáře.cz zajistí online poradnu pro klienty OZP
Tomáš Šebek, zakladatel služby uLékáře.cz
Služba uLékaře.cz je již v Česku poměrně dobře známá. Se svým kamarádem Rudou Ringelhánem z ČVUT ji založil chirurg Tomáš Šebek, který má na kontě populární knihy o svých lékařských misích na Haiti či v Afghánistánu, ale také právě úspěšný medicínský startup, do kterého se nebáli vložit peníze zvuční investoři v čele s Ondřejem Bartošem, Martinem Rozhoněm či Ondřejem Frycem.
Koncem předloňského roku Tomáš Šebek v našem rozhovoru hovořil o tom, že přestože už tehdy využívalo službu přes milion lidí, je vše teprve na začátku, a jeho zdravotnická služba tak pokračuje v rozjezdu. Lékařská online poradna a portál pro přímé objednání k lékaři nyní díky spolupráci s Oborovou zdravotní pojišťovnou (OZP) vstupuje do nové etapy.
uLékaře.cz funguje na bázi odborné online poradny, kde mohou pacienti žádat o radu ohledně svého zdravotní stavu. Odpověď praktického lékaře je garantována do šesti hodin, odpověď specialisty do 48 hodin, a to i o víkendu nebo během státních svátků.
Pokud z položeného dotazu vyplývá, že by pojištěnec měl lékaře navštívit osobně, kontaktuje ho sestra a domluví se s ním na termínu návštěvy ordinace. Sestra do jednoho pracovního dne kontaktuje i ty klienty, kteří rovnou požádali o zajištění termínu u lékaře.
První pojišťovna na palubě
Samotná služba není žádnou novinkou a spolehlivě funguje již řadu let. Šebkův medicínský startup se ale nyní spojuje s OZP, třetí největší zaměstnaneckou pojišťovnou v zemi, a služba tak vstupuje do nové etapy, díky které by mohla začít systematicky pronikat do mainstreamu.
Klienti Oborové zdravotní pojišťovny si díky spojení s uLékaře.cz mohou jako první v zemi vyzkoušet výhody tzv. telemedicíny zcela zdarma a přímo v rozhraní svého elektronického účtu pojištěnce, který OZP nazývá Vitakarta.
„Pokud nepotřebujete akutní ošetření, počkáte si na radu lékaře raději doma, případně přes den v práci, anebo si raději posedíte v ordinaci?“ ptá se Radovan Kouřil, generální ředitel Oborové zdravotní pojišťovny, který chce novým spojením ušetřit klientům především čas.
„Vzdálená konzultace s lékařem je pohodlná jak pro pojištěnce, tak pro lékaře, pomáhá zvyšovat dostupnost odborníků a má nezpochybnitelný přínos v prevenci i v tom, že umí k lékaři, byť vzdáleně, přivést dřív i ty, kteří by kvůli svým časovým možnostem, ostychu nebo jakýmkoli dalším důvodům ještě s návštěvou ordinace otáleli,“ doplňje Kouřil.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDíky spojení s uLékaře.cz bude na dotazy pojištěnců OZP odpovídat padesát praktických lékařů a dvě stovky specialistů. Online objednání je možné do více než stovky spolupracujících zařízení po celé zemi, z nichž většina je mimo Prahu a Brno. Služba tak pacientům zvyšuje komfort v rychlosti objednání i mimo velká sídla, kde lékaři objednávání online v minulosti příliš často nenabízeli a lidé si objednávání mohli zajistit až po dlouhém čekání na telefonní lince.
„Cílem naší služby je ulehčit lidem práci s klepáním na dveře ordinací, čekáním a vůbec s výběrem toho správného lékaře,“ popisuje pro CzechCrunch Tomáš Šebek, chirurg a zakladatel uLékaře.cz. „Technologie umožňují lékaři a pacientovi potkat se kdykoli, co možná nejrychleji a za jakýchkoli okolností,“ říká Šebek s tím, že nejprve prý služby využívaly zejména mladší ročníky, ale dnes už je věkový rozptyl uživatelů velmi široký.
Dotazy ohledně zdravotního stavu, nebo požadavek na objednání, mohou pojištěnci OZP zadat prostřednictvím aplikace Vitakarta, ve které je zaregistrovaných půl milionu lidí a alespoň jednou do roka ji využije čtvrt milionu pojištěnců OZP. Přes 60 tisíc uživatelů už má aplikaci i v mobilu a výhodou je vedle zabezpečené komunikace a zjednodušení objednání také to, že již uživatelé nemusí vyplňovat své údaje.
Distační medicína jako lék
Online medicínská poradna a možnost online objednání k lékaři funguje v rámci portálu OZP v pilotním provozu od 3. února. Od té doby poradna řešila 143 požadavků, na které navazovalo 23 objednání k lékaři, a 67 pojištěnců zadalo rovnou požadavek na zajištění termínu vyšetření u lékaře. Plný a veřejný provoz služby začíná dnes, 3. března. Vedle odpovědí na dotazy na zdravotní stav poskytuje OZP svým pojištěncům online také informace ohledně dostupnosti a kvality zdravotních služeb, zajistí druhý lékařský názor nebo pomůže vysvětlit lékařskou zprávu.
Šéf OZP Radovan Kouřil vidí v distanční medicíně velký potenciál a věří, že by pro české zdravotnictví mohla být důležitým lékem: „V České republice máme mimořádně vysoký počet kontaktů pacienta s lékařem. Prakticky dvojnásobný oproti řadě jiných evropských zemí. Všechny se samozřejmě odehrávají v ordinaci, což z principu zabere víc času pojištěnci i lékaři. Přitom se už nyní potýkáme s otázkami dostupnosti péče a nedostatečného počtu lékařů. Telemedicína – dělaná dobře – má potenciál od části těchto problémů ulevit.“
Tomáš Šebek přitom popisuje, že lékařská asistence na dálku není ničím novým ani pochybným: „Pro příklady širokého využívání telemedicíny vůbec nemusíme chodit daleko. Ve venkovských oblastech Bavorska lidé praktického lékaře už běžně navštěvují jen přes videohovor. Z konzultace si pak odnášejí buď doporučení vyzvednout si léky na banální onemocnění z místní lékárny, anebo doporučení dorazit do města na osobní návštěvu lékaře, protože vyšetření bude, vzhledem k jejich zdravotnímu stavu, potřebné.“
Cílem uLékaře.cz ani OZP nicméně dle Tomáše Šebka není suplovat klasickou zdravotní péči ve smyslu náhrady fyzického kontaktu s lékařem. Kýženým efektem je zkrátit pacientovi cestu tak, aby to bylo pro cílového specialistu co nejefektivnější.
„Základním parametrem služby je její kvalita. A my si myslíme, že i pouhé logistické řešení k tomu významně přispívají. Velké procento uživatelů zatím do náruče fyzického lékaře dovedeme, jen kvalitněji, rychleji a přátelsky pro obě strany,“ vysvětluje dvaačtyřicetiletý chirurg.
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch JobsNecelou třetinu pacientů prý uLékaře.cz odbaví bez nutnosti návštěvy lékaře. Obvykle jde o radu nebo doporučení na samoléčbu. Sjednání návštěvy lékáře přichází až posléze, když se stav nelepší. Zbytku pak pomohou specialisté, případně se rovnou doporučí či sjedná návštěva u lékaře či příslušného odborníka.
Technologická pojišťovna
Oborová zdravotní pojišťovna se na moderní technologie a rozvoj své Vitakarty zaměřuje dlouhodobě a českým průkopníkem chce být i právě na poli telemedicíny.
„OZP je díky obrovskému počtu aktivních uživatelů Vitakarty v tom nejlepším postavení začít v České republice poskytovat služby distančního poradenství s lékařem. Máme přes půl milionu lidí, kteří už nějakým způsobem využívají technologie k péči o své zdraví, a díky tomu jsme sesbírali spoustu zkušeností a zpětné vazby, jak telemedicínu dělat správně,“ je přesvědčen šéf OZP Radovan Kouřil. Právě tento přístup k zapojení technologií do systému zdravotnictví vítá i Tomáš Šebek a byl pro něho důvodem, proč se s pojišťovnou rozhodl spojit.
„O digitalizaci zdravotnictví se hodně mluví. eHealth dnes rezonuje v kdejakém konferenčním sále, ale málokdo to dělá tak konkrétně a v co možná nejjednodušší podobě. Jako lékař postupující trend digitalizace ve zdravotnictví vnímám, ale zdaleka ne všechna řešení jsou uživatelsky příjemná,“ říká Šebek.
OZP technologiím a telemedicíně viditelně věří a v posledních několika měsících nabídku svých služeb na tomto poli značně rozšířila. Vedle nejnovější online medicínské poradny pojišťovna všem svým klientům průběžně hlídá, zda jim lékaři předepisují pouze bezpečné kombinace léků. Jako zdravotní pojišťovna má OZP informace o tom, které léky si její pojištěnci vyzvedli na předpis, a pokud zjistí možný problém v konkrétní kombinaci, daného pojištěnce sama obratem vyzve, aby své léky probral s ošetřujícím lékařem. Specialitou OZP je pak možnost nechat si zdarma přes internet zhodnotit záznam EKG z nositelné elektroniky, převážně z hodinek Apple Watch, atestovaným lékařem.
Motivací Tomáše Šebka k založení uLékaře.cz bylo šíření osvěty o otázkách zdraví a postupně stále více také „rozhýbání“ zkostnatělého zdravotnického systému. Šebek i díky svým zkušenostem ze zahraničních misí ví, jak jsou efektivita a dobře nastavená logistika důležitými prvky funkčního zdravotního systému. Právě technologie mohou českému zdravotnictví významně pomoci, šetřit mu peníze a zvyšovat pohodlí pacientů i úroveň péče. Digitalizace je ale v Česku pomalá a naráží na neobratnost státní správy.
„Upřímně jsme se s kolegy už definitivně unavili tím, jak se pojmem telemedicína kde kdo zaklíná, a přitom jen pár subjektů v Česku této problematice rozumí a skutečně ji dělá. Oč více je konferencí, o to více chybí praktické využití. Je obrovská škoda, že nám kdysi unikla možnost mít v Evropě možná první elektronickou zdravotní knížku. O to více si vážíme respektu, který nám momentálně projevila i první ze zdravotních pojišťoven,“ líčí Šebek.