Total War pro otce s rodinou na krku. Český vývojář vydal hru, kde s Velkou Moravou ovládnete Evropu

Jestli chcete dobrou hru z českého (a moravského!) středověku, tak by vás mohla kromě Kingdom Come 2 zlákat i strategie od Pavla Tovaryše.

Michal MančařMichal Mančař

bellfortis-boxed

Foto: Rake in Grass

V české hře Bellfortis můžete plně realizovat heslo Make Moravia Great Again!

0Zobrazit komentáře

Většina českých hráčů si nejspíš brousí zuby na Kingdom Come: Deliverance 2 – ale ještě před ním vyšla jiná domácí hra zasazená do středověku. Strategie Bellfortis, kterou téměř sám stvořil zkušený vývojář Pavel Tovaryš. A ve které se třeba jako vládce Velké Moravy postavíte vikinským nájezdníkům.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Pavel Tovaryš videohry tvoří od poloviny osmdesátých let. Dokonce má to štěstí, že ho živí. A vy teď máte to štěstí, že si můžete zahrát jeho středověkou novinku Bellfortis. Ta vám v mnohém připomene kultovní strategii Medieval II: Total War. „To je můj nejoblíbenější díl z celé série Total War a také hlavní zdroj inspirace,“ říká pro CzechCrunch vývojář hry, kterou na Steamu pořídíte za sympatickou cenu zhruba 450 korun.

A jestli jste zkušení virtuální vojevůdci, možná vás potěší i zmínka o dalších titulech, které vývoj Bellfortis ovlivnily. „Čerpám i z dalších her, jako je starý Centurion, Defender of the Crown či novější Crusader Kings,“ vyjmenovává Tovaryš kousky spíš z pokladnic videoherních dějin.

Pokud vás tyhle hry minuly, tak vězte, že společné jim jsou dvě věci. Historické zasazení (kromě antického Centuriona středověké) a strategický žánr. Staráte se v nich o svou říši, zvelebujete své provincie a budujete diplomatické vztahy i armády. Kterým pak velíte v realtimových bitvách. Právě jako v Bellfortis.

„Rád Bellfortis popisuji jako hru pro fandy Total War, co na Total War nemají čas, protože se hraje podstatně rychleji. Je to taková hra pro ,otce s rodinou na krku‘, jako jsem já sám,“ přidává Tovaryš s úsměvem. S tou rychlostí je mu nutné dát za pravdu. Ale pozor, pojí se s ní i návykovost. Hru jsme nainstalovali spíš jen tak pro osahání a okoukání – a najednou bylo jedenáct hodin večer a Velká Morava úpěla pod vikinskými nájezdy…

Na rozdíl od zmiňovaného Kingdom Come anebo totalwarovského Medievalu vás totiž Bellfortis vezme do středověku raného. „Středověk mám rád a věnuje se mu dost her, ale hlavně tomu vrcholnému. Původně jsem dokonce počítal s nějakým šestým až osmým stoletím, což by mi umožnilo do hry dát například poslední výspy Keltů,“ říká autor.

Našinec si rád zahraje za svou frakci. I proto jsem se zaměřil na období, kdy Velká Morava a české knížectví začaly mít vliv na evropské dějiny.

„Ale nakonec jsem se rozhodl pro dobu formování Evropy, jak ji známe dnes. Dobu, kdy se začínají formovat i nám blízké české země,“ vysvětluje. A zmiňuje, že ve zvoleném zasazení je i část přirozeného patriotismu: „Našinec si prostě rád zahraje za českou či moravskou frakci. A i proto jsem se zaměřil na deváté a desáté století, kdy Velká Morava a později české knížectví začaly mít vliv na evropské dějiny.“

Právě možnost dobývat Evropu coby vládce Velké Moravy bude pro spoustu domácích hráčů velkým lákadlem. Na hratelné Čechy si ale zájemci musí chvilku počkat, zatím jejich provincie můžete pouze dobývat. Hra totiž vyšla v takzvaném předběžném přístupu, což znamená, že Tovaryš na ní stále pracuje a postupně bude přidávat nový obsah. Třeba právě Čechy, kromě kterých přibudou i další hratelné říše a historické scénáře.

Tovaryš na Bellfortis z většiny pracuje sám, externí pomoc našel jen při tvorbě složitější grafiky a soundtracku či v korekcích historických reálií. Hru vydal pod značkou jím spoluzaloženého studia Rake in Grass, které historicky tvořilo vícero vývojářů a uspělo například s adrenalinovou akcí Jets’n’Guns.

„Ale teď bych nás nazval trochu podle známého seriálu ‚Dva a půl developera‘. Jádro studia tvořím jen já a můj bratr, který dělá na svém projektu Underkeep. V pozadí je další ze zakladatelů Jirka Procházka, který nás pozoruje ze stínů a jednou za čas přijde, udělá nějakou hru a zase odejde,“ popisuje Tovaryš fungování týmu. „A sem tam s někým spolupracujeme na konkrétních projektech. To je ta půlka developera,“ přidává se smíchem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Těch projektů za Tovaryšovu kariéru bylo mnoho, však se také hrám věnuje od dětství. „V polovině osmdesátek jsem v deseti letech poprvé viděl videohru, a to Knight Lore na ZX Spectru. To byl tak silný zážitek, že o dva roky později jsem už navštěvoval Svazarm – na vlastní počítač jsem si musel pár let počkat – a snažil se programovat,“ popisuje. První pokusy tak naprogramoval na pamětníkům známém stroji Didaktik Gama, ale nápad na obživu tvorbou her přišel až na vysoké škole.

„Koncem devadesátých let jsme se s kluky dali dohromady, v roce 2000 oficiálně založili Rake in Grass a v něm dělám dodneška,“ vzpomíná Tovaryš. A i takhle relativně malý projekt se pro něj stal obživou. „Je to fulltime job. Tedy neříkám, že dobrý,“ začíná s úsměvem. „Ale máme za sebou několik úspěšných her, které nám vydělaly dost na to, abychom sice skromně, ale až ‚do důchodu‘ mohli dělat jen to, co nás baví.“

Co bude úspěch v případě Bellfortis? „My děláme s minimálními náklady, tomu odpovídá i to, že úspěch by byl při asi ‚pouze‘ osmi tisících prodaných kopií. Ty uvozovky jsou kvůli tomu, že i tohle číslo je v poslední době dost vysoké na hru, která jde mimo trendy. A to říkám i z pohledu týmu, který má za sebou několik her prodávajících se po statisících,“ říká.

„Nicméně v poslední době jsem nejradši, když se projekt líbí lidem, hrají ho a baví i mě. Peníze jsou sice fajn, ale alespoň pro mě nepodstatné. Proto například ani neděláme průzkum trhu. Jen děláme, co nás baví,“ uzavírá Pavel Tovaryš. Tak Bellfortis vyzkoušejte, ať zjistíte, jestli bude bavit i vás.

Naučili nás mučit lidi, stavět domy bez toalety a cheatovat. Kultovní The Sims slaví 25 let

Přiznejte se, hráli jste The Sims normálně a simíkům stavěli lepší život, kariéru a bydlení... Nebo jste je trápili v domech hrůzy?

Michal MančařMichal Mančař

the-sims-regular

Foto: Maxis

The Sims, kultovní titul z roku 2000 a první díl slavné herní série

0Zobrazit komentáře

Hráli jste The Sims? Nejspíš jo, však je to jedna z nejúspěšnějších herních značek vůbec. Ten úplně první díl vyšel přesně před čtvrt stoletím. Čtvrtého února roku 2000 jste se mohli poprvé ponořit do života virtuálních simíků… anebo hru absolutně zneužít a nebohé postavičky v ní strašlivě trápit. Do které skupiny jste patřili?

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Hrdiny spousty her jsou všelijací kouzelníci, kosmonauti, superhrdinové a kdovíco ještě. Postavičky v The Sims byly (většinou) obyčejnými lidmi. Tedy simíky. Bydleli, jedli, chodili do práce, navazovali společenské vztahy… Když The Sims v roce 2000 vyšli, uchvátili svět svou simulací života.

A pro spoustu lidí jí The Sims opravdu byli! Většina hráčů – a hráček, protože The Sims patří mezi tituly, které se mohou pyšnit nadpolovičním zastoupením žen mezi svými příznivci – si své simíky piplala, stoupala po kariérním žebříčku, pořizovala jim lepší a větší domy s luxusnějším vybavením… Ne tak autor tohoto textu.

Veškerý ten kreativní a ve své době přelomový potenciál vysoce originální hry byl tehdy pro pubertálního hráče zcela zbytečný. To ale neznamená, že by The Sims nebyli zdrojem velké zábavy. Však se sami přiznejte.

Nikdy jste nepostavili psychopatický dům v podobě gigantického spirálovitého bludiště, aby váš simík nestíhal ranní cestu do práce a frustrovaný běhal sem a tam?

Nikdy jste si nenacheatovali bambiliony peněz, abyste postavili dům snů, který jste pak proměnili v dům hrůzy bez jediné toalety?

Nikdy jste nepostavili svým virtuálním kamarádům bazén, ze kterého jste pak odstranili všechny schůdky a cestu ven?

Kdo říká, že ne, ten takhle simíky jistě trápí dodnes. Protože značka The Sims, která teď slaví čtvrt století, stále žije. Po jedničce následovala hned tři pokračování a před pár lety se vydavatelé z Electronic Arts pyšnili překonáním 200 milionů prodaných kopií všech čtyř dílů The Sims. To je velmi úctyhodné číslo, ale realita je ještě úspěšnější.

hercules

Přečtěte si takéSeriálový Herkules s Kevinem Sorbem slaví 30 let od premiéryAntičtí bohové byli malicherní a krutí… A proto se jim před 30 lety postavil seriálový Herkules!

The Sims totiž vydělávají nejen díky základním hrám. Už první díl byl nejprodávanější hrou v USA – a navíc dostal sedm rozšíření, díky kterým jste mohli vyrazit třeba na dovolenou nebo do hry přidat zvířecí mazlíčky. A i když The Sims 4 vyšli už před jedenácti lety, vývojáři ze studia Maxis do nich neustále ládují nový a nový obsah. Balíčků s extra zábavou pro čtvrtý díl vyšly už tři desítky, naposledy loni na podzim.

The Sims jsou prostě kult. A jako každý správný kult i simíci mají svého guru. Jmenuje se Will Wright a je to americký herní vývojář, který v roce 1987 spoluzaložil zmiňované studio Maxis. Že je vám to jméno povědomé? Jak by také ne, vždyť kromě The Sims jsou to autoři další slavné videoherní série – stavitelské strategie SimCity.

jennifer-aniston

Přečtěte si takéSmartwater se vrací k Jennifer Aniston. Mladé hvězdy nestačilyVypadala stylově vedle MacBooků a okouzlila New York. „Chytrá“ voda se teď vrací ke známé tváři

Také té vděčí The Sims za svůj zrod. Wright totiž přišel při požáru začátkem devadesátek o domov a následná zkušenost mu přinesla inspiraci pro hru v duchu SimCity – ve které byste však nestavěli celé město, ale pouze svůj dům. Z toho nápadu se zakrátko stala nejen stavba domu, ale výstavba celého virtuálního života.

Někdo by určitě mohl v příběhu, ve kterém ničivý živel ovlivnil Wrightův život a vedl k tvorbě jedné z nejúspěšnějších herních sérií všech dob, najít filozofičtější přesah. Ale to by musel být někdo, kdo v The Sims před pětadvaceti lety nestavěl pekelné domy bez toalet.