Total War pro otce s rodinou na krku. Český vývojář vydal hru, kde s Velkou Moravou ovládnete Evropu

Jestli chcete dobrou hru z českého (a moravského!) středověku, tak by vás mohla kromě Kingdom Come 2 zlákat i strategie od Pavla Tovaryše.

Michal MančařMichal Mančař

bellfortis-boxed

Foto: Rake in Grass

V české hře Bellfortis můžete plně realizovat heslo Make Moravia Great Again!

0Zobrazit komentáře

Většina českých hráčů si nejspíš brousí zuby na Kingdom Come: Deliverance 2 – ale ještě před ním vyšla jiná domácí hra zasazená do středověku. Strategie Bellfortis, kterou téměř sám stvořil zkušený vývojář Pavel Tovaryš. A ve které se třeba jako vládce Velké Moravy postavíte vikinským nájezdníkům.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Pavel Tovaryš videohry tvoří od poloviny osmdesátých let. Dokonce má to štěstí, že ho živí. A vy teď máte to štěstí, že si můžete zahrát jeho středověkou novinku Bellfortis. Ta vám v mnohém připomene kultovní strategii Medieval II: Total War. „To je můj nejoblíbenější díl z celé série Total War a také hlavní zdroj inspirace,“ říká pro CzechCrunch vývojář hry, kterou na Steamu pořídíte za sympatickou cenu zhruba 450 korun.

A jestli jste zkušení virtuální vojevůdci, možná vás potěší i zmínka o dalších titulech, které vývoj Bellfortis ovlivnily. „Čerpám i z dalších her, jako je starý Centurion, Defender of the Crown či novější Crusader Kings,“ vyjmenovává Tovaryš kousky spíš z pokladnic videoherních dějin.

Pokud vás tyhle hry minuly, tak vězte, že společné jim jsou dvě věci. Historické zasazení (kromě antického Centuriona středověké) a strategický žánr. Staráte se v nich o svou říši, zvelebujete své provincie a budujete diplomatické vztahy i armády. Kterým pak velíte v realtimových bitvách. Právě jako v Bellfortis.

„Rád Bellfortis popisuji jako hru pro fandy Total War, co na Total War nemají čas, protože se hraje podstatně rychleji. Je to taková hra pro ,otce s rodinou na krku‘, jako jsem já sám,“ přidává Tovaryš s úsměvem. S tou rychlostí je mu nutné dát za pravdu. Ale pozor, pojí se s ní i návykovost. Hru jsme nainstalovali spíš jen tak pro osahání a okoukání – a najednou bylo jedenáct hodin večer a Velká Morava úpěla pod vikinskými nájezdy…

Na rozdíl od zmiňovaného Kingdom Come anebo totalwarovského Medievalu vás totiž Bellfortis vezme do středověku raného. „Středověk mám rád a věnuje se mu dost her, ale hlavně tomu vrcholnému. Původně jsem dokonce počítal s nějakým šestým až osmým stoletím, což by mi umožnilo do hry dát například poslední výspy Keltů,“ říká autor.

Našinec si rád zahraje za svou frakci. I proto jsem se zaměřil na období, kdy Velká Morava a české knížectví začaly mít vliv na evropské dějiny.

„Ale nakonec jsem se rozhodl pro dobu formování Evropy, jak ji známe dnes. Dobu, kdy se začínají formovat i nám blízké české země,“ vysvětluje. A zmiňuje, že ve zvoleném zasazení je i část přirozeného patriotismu: „Našinec si prostě rád zahraje za českou či moravskou frakci. A i proto jsem se zaměřil na deváté a desáté století, kdy Velká Morava a později české knížectví začaly mít vliv na evropské dějiny.“

Právě možnost dobývat Evropu coby vládce Velké Moravy bude pro spoustu domácích hráčů velkým lákadlem. Na hratelné Čechy si ale zájemci musí chvilku počkat, zatím jejich provincie můžete pouze dobývat. Hra totiž vyšla v takzvaném předběžném přístupu, což znamená, že Tovaryš na ní stále pracuje a postupně bude přidávat nový obsah. Třeba právě Čechy, kromě kterých přibudou i další hratelné říše a historické scénáře.

Tovaryš na Bellfortis z většiny pracuje sám, externí pomoc našel jen při tvorbě složitější grafiky a soundtracku či v korekcích historických reálií. Hru vydal pod značkou jím spoluzaloženého studia Rake in Grass, které historicky tvořilo vícero vývojářů a uspělo například s adrenalinovou akcí Jets’n’Guns.

„Ale teď bych nás nazval trochu podle známého seriálu ‚Dva a půl developera‘. Jádro studia tvořím jen já a můj bratr, který dělá na svém projektu Underkeep. V pozadí je další ze zakladatelů Jirka Procházka, který nás pozoruje ze stínů a jednou za čas přijde, udělá nějakou hru a zase odejde,“ popisuje Tovaryš fungování týmu. „A sem tam s někým spolupracujeme na konkrétních projektech. To je ta půlka developera,“ přidává se smíchem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Těch projektů za Tovaryšovu kariéru bylo mnoho, však se také hrám věnuje od dětství. „V polovině osmdesátek jsem v deseti letech poprvé viděl videohru, a to Knight Lore na ZX Spectru. To byl tak silný zážitek, že o dva roky později jsem už navštěvoval Svazarm – na vlastní počítač jsem si musel pár let počkat – a snažil se programovat,“ popisuje. První pokusy tak naprogramoval na pamětníkům známém stroji Didaktik Gama, ale nápad na obživu tvorbou her přišel až na vysoké škole.

„Koncem devadesátých let jsme se s kluky dali dohromady, v roce 2000 oficiálně založili Rake in Grass a v něm dělám dodneška,“ vzpomíná Tovaryš. A i takhle relativně malý projekt se pro něj stal obživou. „Je to fulltime job. Tedy neříkám, že dobrý,“ začíná s úsměvem. „Ale máme za sebou několik úspěšných her, které nám vydělaly dost na to, abychom sice skromně, ale až ‚do důchodu‘ mohli dělat jen to, co nás baví.“

Co bude úspěch v případě Bellfortis? „My děláme s minimálními náklady, tomu odpovídá i to, že úspěch by byl při asi ‚pouze‘ osmi tisících prodaných kopií. Ty uvozovky jsou kvůli tomu, že i tohle číslo je v poslední době dost vysoké na hru, která jde mimo trendy. A to říkám i z pohledu týmu, který má za sebou několik her prodávajících se po statisících,“ říká.

„Nicméně v poslední době jsem nejradši, když se projekt líbí lidem, hrají ho a baví i mě. Peníze jsou sice fajn, ale alespoň pro mě nepodstatné. Proto například ani neděláme průzkum trhu. Jen děláme, co nás baví,“ uzavírá Pavel Tovaryš. Tak Bellfortis vyzkoušejte, ať zjistíte, jestli bude bavit i vás.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.