Tradice vybroušená do nadčasovosti. Moser a Rückl představují kolekce svých nových uměleckých ředitelů
Obě sklárny v minulém roce dostaly nové umělecké ředitele, kteří představují první plody své práce. V obou případech hraje hlavní roli rafinovaný brus.
V České republice je hned několik velkých skláren, jejichž jméno dalece překračuje hranice naší země. Sklárny Moser a Rückl mezi ně bezesporu patří, což dokazují i jejich nové kolekce s podpisem jejich uměleckých ředitelů. V obou případech se jedná o nadčasový náhled na tradici, který by měl být v následujících letech pro oba podniky příznačný.
Jak sklárna Rückl, tak i Moser získaly v relativně nedávné době nové umělecké ředitele, od kterých se očekává svěží přístup k práci – a tedy nevšední kolekce. Jan Plecháč z Moseru a Kateřina Handlová ze sklárny Rückl mají mnoho společného, absolvovali studia na UMPRUM, následně sbírali zkušenosti u nás i ve světě a oba usedli do křesla uměleckého ředitele své sklárny teprve v loňském roce.
Plecháč nastoupil do Moseru v únoru a dostal nelehký úkol. Firmu s tradicí od roku 1857 má více přiblížit soudobému stylu v umění a vzhledem k tomu, že sklo má i užitnou funkci, tak i soudobému životnímu stylu. Jeho prvotinou pro značku se stala váza Abyss inspirovaná hlubinami, která se poprvé představila na Design Weeku v Miláně. Vrátit sklo z vitrín na stůl se snaží i v nových kolekcích váz Harmonic a prostřednictvím nápojového setu s názvem 1913.
V případě váz Harmonic se jedná o jednu z hlavních produktových novinek, která je nositelem nového směru sklárny. Obsahuje vázy s vysokou řemeslnou hodnotou, kterou propojuje s pastelovými barvami v kombinaci s jemným broušením a odlehčenými vizuály.
Celou kolekcí, vycházející ze stylu Bauhaus, má procházet jemnost, něžnost a křehkost a míří hlavně na ženy. Na první dobrou na sobě design s oválnými tvary a masivními dny nedává znát, kdy přesně byl vytvořen, zároveň je však současný a vybízí ke hře s květinovým aranžmá.
V podobném duchu se nese i kolekce 1913, která pracuje s kořeny značky, ovšem nahlíží na ně moderní designovou optikou. „Set 1913 jsme doslova vytáhli z archivu a pohráli si s jeho proporcí a designem tak, abychom jej posunuli do dalšího tisíciletí. Kolekce boří hranice mezi těžkými sklenicemi na tvrdý alkohol a odlehčenou variantou na takzvané soft drinks,“ vysvětluje Jan Plecháč svoje uvažování nad kolekcí, která má mířit především na mladé zákazníky, kteří mají toto sklo aktivně používat.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZcela nová éra přichází také do sklárny Rückl spolu s uměleckou ředitelkou Kateřinou Handlovou. Ta na této pozici v loňském roce na podzim vystřídala dnes již legendárního Ronyho Plesla. Ředitelka debutuje s kolekcí Hero.ine, která v sobě snoubí určitou punkovost, křehkost a poukazuje na dokonalost nedokonalosti. Sedm broušených váz vzdává hold síle ženskosti, propojuje světlo a tmu, maskulinitu s feminitou a masivnost skla s jemností ručního brusu, která v kolekci hraje dominantní prvek.
„Symbolická hodnota váz spočívá v tom, že se do nich dávají květiny, které jsou nositeli radosti a lásky. Ať již květiny dostaneme, nebo si je nadělíme sami. Váza pro mě není jen užitným předmětem, ale objektem, který může pozvednout celý interiér, i když zrovna není naplněna květinami,” vysvětluje Handlová.
Její druhou debutovou kolekcí je Spirit, ručně foukané a broušené nápojové sety karaf se sklenicemi. Jejich dominantním prvkem jsou broušené zátky, které poukazují na historii sklárny a jejího působení v odvětví lékárenského skla.
Sety pojmenované Gentle a Confident jsou určeny na libovolný alkohol, třetí, pojmenovaný Pure, je určený na vodu. Jeho zátka má evokovat kapku těsně před splynutím s tekutinou, do které právě padá.