Tradice vybroušená do nadčasovosti. Moser a Rückl představují kolekce svých nových uměleckých ředitelů
Obě sklárny v minulém roce dostaly nové umělecké ředitele, kteří představují první plody své práce. V obou případech hraje hlavní roli rafinovaný brus.
V České republice je hned několik velkých skláren, jejichž jméno dalece překračuje hranice naší země. Sklárny Moser a Rückl mezi ně bezesporu patří, což dokazují i jejich nové kolekce s podpisem jejich uměleckých ředitelů. V obou případech se jedná o nadčasový náhled na tradici, který by měl být v následujících letech pro oba podniky příznačný.
Jak sklárna Rückl, tak i Moser získaly v relativně nedávné době nové umělecké ředitele, od kterých se očekává svěží přístup k práci – a tedy nevšední kolekce. Jan Plecháč z Moseru a Kateřina Handlová ze sklárny Rückl mají mnoho společného, absolvovali studia na UMPRUM, následně sbírali zkušenosti u nás i ve světě a oba usedli do křesla uměleckého ředitele své sklárny teprve v loňském roce.
Plecháč nastoupil do Moseru v únoru a dostal nelehký úkol. Firmu s tradicí od roku 1857 má více přiblížit soudobému stylu v umění a vzhledem k tomu, že sklo má i užitnou funkci, tak i soudobému životnímu stylu. Jeho prvotinou pro značku se stala váza Abyss inspirovaná hlubinami, která se poprvé představila na Design Weeku v Miláně. Vrátit sklo z vitrín na stůl se snaží i v nových kolekcích váz Harmonic a prostřednictvím nápojového setu s názvem 1913.
V případě váz Harmonic se jedná o jednu z hlavních produktových novinek, která je nositelem nového směru sklárny. Obsahuje vázy s vysokou řemeslnou hodnotou, kterou propojuje s pastelovými barvami v kombinaci s jemným broušením a odlehčenými vizuály.
Celou kolekcí, vycházející ze stylu Bauhaus, má procházet jemnost, něžnost a křehkost a míří hlavně na ženy. Na první dobrou na sobě design s oválnými tvary a masivními dny nedává znát, kdy přesně byl vytvořen, zároveň je však současný a vybízí ke hře s květinovým aranžmá.
V podobném duchu se nese i kolekce 1913, která pracuje s kořeny značky, ovšem nahlíží na ně moderní designovou optikou. „Set 1913 jsme doslova vytáhli z archivu a pohráli si s jeho proporcí a designem tak, abychom jej posunuli do dalšího tisíciletí. Kolekce boří hranice mezi těžkými sklenicemi na tvrdý alkohol a odlehčenou variantou na takzvané soft drinks,“ vysvětluje Jan Plecháč svoje uvažování nad kolekcí, která má mířit především na mladé zákazníky, kteří mají toto sklo aktivně používat.