Třetí epizoda The Last of Us je jiná a zdaleka nejlepší. Ukazuje lásku tam, kde na ni není místo
Zatím poslední díl populárního seriálu má podle nás šanci zařadit se mezi nejlepší televizní momenty roku. Přečtěte si, proč si to myslíme.
Při sledování postapokalyptických médií mi často připadá, že jsou velice cynická a někdy se snad pohybují až na hraně misantropie či nihilismu. Prakticky vždy totiž zbytky přeživších lidí ukazují jako bytosti, které přišly o schopnost spolupracovat a pomáhat si, zůstal v nich jen hrubý instinkt přežít, třebaže to bude na úkor kohokoliv jiného. Neplatí to nanejvýš pro hlavní hrdiny. Třetí epizoda seriálu The Last of Us v tomto směru působí jako oáza naděje představující si, že i ve světě za hranou zkázy je možné najít nečekané lidství.
Následující text obsahuje vyzrazení děje třetího dílu seriálu The Last of Us.
Televizní adaptace stejnojmenné, vysoce ceněné videohry odehrávající se několik let po pandemii houby měnící lidi na zombie, se dosud velice úzce držela svojí předlohy. Až do té míry, že pro hráče nebylo těžké rozeznat řadu konkrétních scén. Z neděle na pondělí v noci vydaný díl s názvem Long Long Time, ale vyráží zcela jiným směrem. Většinu svojí 75minutové stopáže stráví s postavami, jež se ve hře pouze mihnou.
Bill, jehož ztvárnil Nick Offerman známý hlavně z komedie Odbor městské zeleně (Parks and Recreation), je takzvaný survivalista. Strávil mnoho času a prostředků přípravou na apokalypsu, takže se s ním setkáváme nedlouho po vypuknutí pandemie v krytu pod domem. Od prvních scén je zřejmé, že – tak jako mnoho jemu podobných – je to pravicový libertarián s naprostou nedůvěrou vůči vládním orgánům, které pro něj představují jen nástroje útlaku a ovládání lidí.
Čtyřletý časový skok odhaluje, že zůstal sám ve vlastním domě, je soběstačný a kolem svého sousedství postavil ohradu s pastmi, jež je odolná vůči infikovaným. Až později zjistíme, že současná situace pro něj není zásadně jiná než život před pandemií, jelikož byl vždy samotářem uzavřeným vůči okolnímu světu. V závěru epizody nechá vzkaz pro hlavního hrdinu Joela, v němž píše: „Dřív jsem nenáviděl celý svět a byl jsem rád, když všichni umřeli.“
Vše ale změnil příchod Franka (Murray Bartlett), který spadl do pasti před ohradou. Bill mu přes počáteční ostražitost dovolil se v jeho domě umýt a připravil mu oběd. Když pak Frank v obývacím pokoji objevil klavír a neobratně něco zahrál, spustil u svého hostitele lavinu emocí a tužeb, které Bill celý život potlačoval. V čase, co s oběma strávíme, se téměř neobjeví infikovaní, jen sledujeme život dvou mužů snažících se spolu přežít.
Rozhodnutí odvyprávět samostatný, uzavřený příběh o vedlejších postavách, které se v seriálu už znovu neobjeví, má daleko k pouhé dějové odbočce. Joel s Ellie se v úvodní a závěrečné pasáži epizody vypořádávají se ztrátou Tess. Jak jsme si už mohli domyslet z toho, co jsme slyšeli dříve, Joelův vztah s ní mohl být v mnohém podobný, takže k němu dostáváme nepřímý komentář.
Zaměření na příběh jiných než hlavních postav přitom dává prostor vyniknout sdělení o světě The Last of Us, který se neomezuje jen na snahu přežít, ale také chce najít nějaký smysl pokračovat. Tato dynamika se rozehrává i přímo mezi životními filosofiemi Billa a Franka.
Zatímco první z nich, survivalista, dělá jen to, co mu zajistí jídlo, bezpečnost a co možná největší klid, druhý chce něco více. V Joelovi a Tess, s nimiž naváže strategickou spolupráci, vidí přátele, svoje opuštěné sousedství chce zkrášlit, zbraň vymění za semínka jahod, které nemají zvlášť vysokou nutriční hodnotu, ale přináší radost.
Přístup, který tvůrci seriálu zvolili, pak vynikne zvlášť ve srovnání s Billovým a Frankovým osudem ve hře. Zde totiž zcela zapadá do nihilistické perspektivy zmiňované v úvodu. Joel a Ellie se s Billem potkají, když je sám. Franka trojice náhodou objeví oběšeného po tom, co se nakazil.
Je u něj vzkaz pro jeho bývalého souputníka: „Chci, abys věděl, že jsem tě nesnášel. Měl jsem plné zuby tohohle posraného města a tvého přístupu. Chtěl jsem od života víc než tohle a ty jsi to nikdy nepochopil. […] Asi jsi měl pravdu. Snaha odejít z tohohle města mě zabije. To je ale pořád lepší než strávit další den s tebou.“