Tři čeští matematici založili firmu, která obsadila pět kontinentů. S rozhodováním pomáhá i čínskému obrovi Alibaba

taran_spolecne_foto

Foto: Taran AI

Tým Taranu: Martin Chudoba, Václav Kozmík a Eva Sobková

0Zobrazit komentáře

Teprve v roce 2019 založila trojice českých matematiků Eva Sobková, Václav Kozmík a Martin Chudoba firmu Taran AI, která pomáhá klientům pracovat s daty a na jejich základě automatizovat řízení jejich byznysu. Jen o rok později už oslavili expanzi na pět kontinentů a zečtyřnásobení tržeb. Společnosti paradoxně pomohl loňský covidový rok, ale také navázání spolupráce s čínskou skupinou Alibaba nebo s ruským internetovým obrem Mail.ru.

Martin Chudoba a Václav Kozmík jsou spolužáci ze základní školy. Společně pak vystudovali i univerzitu, kde poprvé vznikla idea jejich podnikání. Poté je doplnila někdejší Chudobova spolupracovnice Eva Sobková, jež před založením společnosti strávila více než pět let ve finančním sektoru. Finálním impulzem ke vzniku Taran AI pak bylo Chudobovo dokončení studií v Singapuru, kde viděl ideální příležitost pro rozjezd podnikání.

Taran se zabývá konzultantstvím v oblastech datové architektury a data science, které se využívají v řízení byznysu. Vyvíjí také vlastní softwarová řešení, jeho vlajkovým produktem je Taran Decision Manager (TaranDM), jenž do obrovského množství dat a dalších proměnných přináší možnost automatizovat rozhodnutí a nastavovat komplexní rozhodovací logiku.

Podle slov zakladatelů funguje firma od začátku v provozním zisku bez zapojení externích investorů nebo financování bank, konkrétní čísla ale nechce zveřejnit. Říká však, že za loňský rok zečtyřnásobila své tržby. Ty jí přináší práce pro klienty z osmnácti států a pěti světadílů, mimo jiné i pro jednu z největších čínských technologických skupin Alibaba nebo „asijskou Heureku“ iPrice, v jejímž čele stojí další Čech David Chmelař.

Právě díky zakázce od iPrice vstoupil Taran rovnou na sedm trhů v rámci jihovýchodní Asie. Podstatou zadání byla automatizace řazení položek v rámci produktového katalogu iPrice. „Zpětně se dá říct, že šlo o jeden ze zlomových projektů, ze kterého se navíc vyvinula dlouhodobá spolupráce,“ říká jeden ze zakladatelů Taranu Martin Chudoba.

„Navrhli jsme řešení, které si každý den poradí s ohodnocením 500 milionů položek a které firmě pomohlo k dvacetiprocentnímu nárůstu objemu transakcí,“ upřesňuje Chudoba, který se sám v jihovýchodní Asii usadil v roce 2017 po absolvování MBA programu na univerzitě v Singapuru.

Nicméně i když se to nabízí, přítomnost Čecha ve vedení iPrice u této zakázky roli nehrála. Pilotní prediktivní model, který Taran sestavil, spadal do agendy CTO a spoluzakladatele iPrice Heinricha Wendela. Ten poté přišel s nabídkou dlouhodobé spolupráce, protože už zmíněný pilotní model přinesl iPrice znatelné výsledky. S Davidem Chmelařem se tým Taranu potkal až po roce společných aktivit.

„Asie se pro nás stala strategickým regionem. Největší přidanou hodnotu přinášíme klientům, kteří operují na velkém trhu, pracují s masivní zákaznickou databází a tím pádem zpracovávají značné objemy dat. My pak data dokážeme o to úspěšněji přetavit v byznysový růst. A právě svou škálou a dynamikou je asijský trh v globálním měřítku unikátní,“ dodává Chudoba.

tarandm

Foto: Taran AI

Klíčovým produktem firmy je Taran Decision Manager

Dalším klíčovým trhem je pro Taran Rusko, kde na vedoucích pozicích ve skupině Home Credit dlouhodobě působil spoluzakladatel firmy Václav Kozmík. Taran tam přišel s návrhem procesu a technologie schvalování nových finančních produktů pro joint venture projekt čínské Alibaby a ruské Mail.ru Group, která se z původního vyhledávače vypracovala do pozice jedničky rusky hovořícího internetu a mimo jiné provozuje největší ruskou sociální síť VKontakte.

Letos se chce Taran soustředit na rozvoj stávajících řešení, rozšíření produktové nabídky a hlavně na obchodní strategii. „Reakce našich klientů potvrzují, že jsme přišli se skutečně promyšlenými produkty, které reagují na potřeby a trendy dnešní doby. Takže teď se chceme soustředit na komunikaci, vztahy s klienty a partnerství s třetími stranami, abychom naše produkty zpřístupnili co nejvíce firmám,“ říká Martin Chudoba.

Jedním z příkladů takových partnerství je i spolupráce s mezinárodní společností PwC. Konzultantská firma svým klientům z řad bank a finančních institucí po celém světě tak může kromě svého know-how nabízet i Taran Decision Manager. Zájemci díky tomu mají k dispozici ověřený nástroj, který obsáhne komplexní bankovní systémy a pomocí nových technologií v oblasti strojového učení sníží závislost business uživatelů na IT oddělení.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym