Tři kamarádi z Brna vyrábí nafukovací kolečkové brusle. Podpořil je i 3D tiskař Josef Průša
Brusle, jež nově zafinancovala firma Prusa Research, se skládají ze dvou částí. Rámu s kolečky a návleku, který se nafukuje a lze ho snadno složit.
Kola i koloběžky se jim zdály moc velké a těžké a při jízdě městskou hromadnou dopravou v zásadě překážely. Když pak člověk potřebuje využít sdílené kolo, může se rozhlížet, jak chce, ale nikde žádné není. Lehké nejsou na přenášení ani kolečkové brusle. Co s tím? Jednoduše vyvinout takové, které se budou dát přenášet snadno. Trojice z Brna přesně to udělala.
„Bruslení je jednou z mých nejoblíbenějších aktivit. Člověk ale velmi brzy zjistí, že pro každodenní využití nejsou vůbec praktické. Třeba v momentě, kdy je potřebujete rychle sundat a nazout boty. Nebo si je chcete vzít s sebou, abyste se projeli cestou do školy nebo do práce,“ říká Tibor Kučera, jeden z tvůrců nových inlinů, které mají název Last Miles.
Last Miles fungují vlastně jako návlek. Ten se dá na botu a pak nafoukne kolem ní. Trik je v tom, že návlek nohu dostatečně zafixuje. To byla jedna z důležitých věcí. „Největší výzvou bylo právě zajištění dostatečné podpory kotníku při jízdě,“ líčí další ze zakladatelů Filip Obritzhauser. Třetí členkou týmu je Kučerova manželka.
Podporu kotníku se podařilo vyřešit a trojice byla schopná vymyslet brusle, které jsou velmi skladné. Největší částí jsou samotná kolečka. Návlek se dá po vyfouknutí složit, nezabere tak téměř žádné místo. Brusle je díky tomu možné snadno přenášet v batohu.
„Popravdě mě k nápadu na využití pneumatické komprese dovedl přístroj na měření tlaku. Pak jsem hledal, jestli existují nějaké zdravotnické pomůcky, které podobný princip využívají. Našel jsem nafukovací bandáže na kotník. Ty jsem koupil a s jejich pomocí jsme vytvořili první koncept, se kterým jsme uspěli v programu Prototypuj a ověřuj,“ vypráví pro CzechCrunch Kučera. Program poskytuje město Brno ve spolupráci s Jihomoravským inovačním centrem.
Následně se Kučera spojil s ateliérem designu obuvi na Univerzitě Tomáše Bati kvůli spolupráci na vývoji a dostal se k firmě ve Zlíně, která vyrábí nafukovací dlahy. Ty mimochodem využívají například záchranáři, když potřebují končetinu zafixovat při převozu do nemocnice. S univerzitou i firmou trojice na vývoji bruslí dál spolupracovala.