Tři kamarádi z Brna vyrábí nafukovací kolečkové brusle. Podpořil je i 3D tiskař Josef Průša

Brusle, jež nově zafinancovala firma Prusa Research, se skládají ze dvou částí. Rámu s kolečky a návleku, který se nafukuje a lze ho snadno složit.

Eliška NováEliška Nová

Last Miles

Zdroj: Last Miles

Trojici autorů nafukovacích bruslí nově podpořila frma Prusa Research

0Zobrazit komentáře

Kola i koloběžky se jim zdály moc velké a těžké a při jízdě městskou hromadnou dopravou v zásadě překážely. Když pak člověk potřebuje využít sdílené kolo, může se rozhlížet, jak chce, ale nikde žádné není. Lehké nejsou na přenášení ani kolečkové brusle. Co s tím? Jednoduše vyvinout takové, které se budou dát přenášet snadno. Trojice z Brna přesně to udělala.

„Bruslení je jednou z mých nejoblíbenějších aktivit. Člověk ale velmi brzy zjistí, že pro každodenní využití nejsou vůbec praktické. Třeba v momentě, kdy je potřebujete rychle sundat a nazout boty. Nebo si je chcete vzít s sebou, abyste se projeli cestou do školy nebo do práce,“ říká Tibor Kučera, jeden z tvůrců nových inlinů, které mají název Last Miles.

Last Miles fungují vlastně jako návlek. Ten se dá na botu a pak nafoukne kolem ní. Trik je v tom, že návlek nohu dostatečně zafixuje. To byla jedna z důležitých věcí. „Největší výzvou bylo právě zajištění dostatečné podpory kotníku při jízdě,“ líčí další ze zakladatelů Filip Obritzhauser. Třetí členkou týmu je Kučerova manželka.

Podporu kotníku se podařilo vyřešit a trojice byla schopná vymyslet brusle, které jsou velmi skladné. Největší částí jsou samotná kolečka. Návlek se dá po vyfouknutí složit, nezabere tak téměř žádné místo. Brusle je díky tomu možné snadno přenášet v batohu.

Last Miles

Zdroj: Last Miles

Brusle jsou nafukovací a skladné

„Popravdě mě k nápadu na využití pneumatické komprese dovedl přístroj na měření tlaku. Pak jsem hledal, jestli existují nějaké zdravotnické pomůcky, které podobný princip využívají. Našel jsem nafukovací bandáže na kotník. Ty jsem koupil a s jejich pomocí jsme vytvořili první koncept, se kterým jsme uspěli v programu Prototypuj a ověřuj,“ vypráví pro CzechCrunch Kučera. Program poskytuje město Brno ve spolupráci s Jihomoravským inovačním centrem.

Následně se Kučera spojil s ateliérem designu obuvi na Univerzitě Tomáše Bati kvůli spolupráci na vývoji a dostal se k firmě ve Zlíně, která vyrábí nafukovací dlahy. Ty mimochodem využívají například záchranáři, když potřebují končetinu zafixovat při převozu do nemocnice. S univerzitou i firmou trojice na vývoji bruslí dál spolupracovala.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tvůrce nejvíce zaskočil fakt, že nic podobného ještě neexistuje. Pustili se do výroby prototypu, který už nyní mají hotový. Kromě toho mají nově v zádech i Josefa Průšu a jeho 3D tiskárny. Firma Prusa Research se totiž projekt rozhodla podpořit. Na nové brusle přispěje Průša tři sta tisíc korun. Kromě toho ale poskytne i svoje zázemí.

„Provozují v rámci svých prostor i sdílenou dílnu pro veřejnost, takzvaný PrusaLab. V době covidu byla převážně zavřená, a tak se rozhodli otevřít akcelerační program, aby ji nějak smysluplně využili. V rámci druhého kola pak vybrali nás,“ líčí Kučera.

Covid tak ve výrobě Last Miles sehrál roli hned dvakrát. Celý nápad totiž vznikl během pandemie. Trojice hledala způsob, jak se rychle, ale zároveň i bezpečně, přepravit na kratší vzdálenosti po městě. Stejně tak kamarádi toužili v době zavřených posiloven a sportovišť po nějakém pohybu.

Last Miles

Zdroj: Last Miles

Čtyři barevné varianty nafukovacích bruslí

V Průšově dílně bude mít tým k dispozici nejen 3D tiskárny, ale i další technologie. Výrobci inlinů využijí i laser nebo vybavenou elektrodílnu. Části prototypů se budou tisknout. „Pokud jde o samotný rám brusle pro následnou produkci, ještě nevíme, zda ho budeme také tisknout. Je to varianta, nicméně bude k tomu pravděpodobně zapotřebí náročnější technologie průmyslového 3D tisku. Druhou možností je využít technologii vstřikování, která znamená velké počáteční náklady v řádech několika set tisíc korun,“ líčí Kučera.

Při sériové výrobě jde ale o řešení, které dává ekonomicky největší smysl, protože jednotkové náklady jsou v desítkách korun za součástku. „To je ale zřejmě až hudba budoucnosti, kdy budeme vyrábět ve větších objemech,“ dodává Kučera.

Už nyní ale hledají vynálezci pro Last Miles příznivce skrze crowdfundingovou kampaň na platformě Hithit. Vybrat chtěli původně dvě stě tisíc korun, k pondělku už ale měli bezmála 350 tisíc. Kampaň končí ve středu. Brusle chtějí podporovatelům poslat do šesti měsíců. Pak chtějí projekt představit i v zahraničí.

Do startupu DoDo Michala Menšíka investují těžké váhy. Křetínský s Tkáčem mu pošlou 1,5 miliardy

Miliardářské investiční duo si v Česku vyhlédlo další startup. Cíl? Dostat ho do první byznysové ligy v Evropě.

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-mensik0

Foto: DoDo

Michal Menšík, výkonný ředitel logistické skupiny DoDo

0Zobrazit komentáře

Větší startupové investice bychom v Česku spočítali na prstech jedné ruky. Do projektu DoDo Michala Menšíka, který se svými vozy rozváží miliony zásilek včetně potravin v několika evropských zemích, se rozhodly investovat těžké váhy tuzemského byznysu a do rychle rostoucího startupu vkládají 1,5 miliardy korun. Na DoDo sází česko-slovenské investiční duo Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, se kterým investuje také Rockaway Jakuba Havrlanta. Větší investiční kola mezi tuzemskými startupy uzavřely pouze Rohlík, Productboard a Rossum.

Celkem 60 milionů eur (1,5 miliardy korun), které je v plánu proinvestovat v následujících dvou letech, do společnosti DoDo dává MFresh Holding, společný vehikl Křetínského, Tkáče a Havrlanta. EC Investments prvních dvou jmenovaných mužů v něm drží osmdesátiprocentní podíl, zbytek patří Rockaway. Společně už ovládají Košík.cz, ale v případě DoDa jim dál patří pouze menšinový podíl. Blíže neupřesněnou, avšak výraznou majoritu si podle svého vyjádření ve firmě dál udržuje Michal Menšík, respektive jeho investiční skupina V-Sharp, kam kromě logistické firmy spadá také Inveo, Atoto a další e-commerce projekty.

DoDo zajišťuje logistiku v oblasti potravin velkým hráčům jako například Tesco, Košík a od loňského roku také řetězci Penny, mezi jeho další zákazníky patří například Bibloo a v Maďarsku vozí třeba pro Alzu. Běžným zákazníkům pak firma nabízí služby flexibilní osobní asistenční a kurýrní služby, kdy pomocí objednávek přes SMS a Facebook Messenger pomáhá s problémy od doručení jídla přes nákup kancelářských potřeb po podání zásilky na poště.

„Investice do DoDo je pro nás atraktivní ve více ohledech, přičemž tím hlavním je fakt, že firma zajímavým a inovativním způsobem propojuje last-mile logistiku s retailem, což jsou oblasti, do kterých v rámci širší skupiny EP Corporate Group významně investujeme. Díky know-how týmu DoDo a šíři našeho portfolia věřím, že se nám do budoucna podaří spolupracovat na dalších zajímavých společných projektech,“ přibližuje Branislav Miškovič z EC Investments. Křetínský s Tkáčem nedávno investovali také do jiného českého startupu, který rozvíjí zábavu ve virtuální realitě.

dodo-1-1

Foto: DoDo

Kurýr rozvozové společnosti DoDo

Služba DoDo vznikla v roce 2016 pod křídly skupiny KKCG miliardáře Karla Komárka, o rok později ji pak přebral právě Michal Menšík. Služba tehdy fungovala jen v Praze se zhruba čtyřmi desítkami kurýry a několika vozy. Pod Menšíkovým vedením vyrostla na velký mezinárodní byznys, kdy aktuálně operuje se dvěma tisíci kurýry a 1 250 automobily a loni rozvezla na čtyři miliony zásilek. Kromě domovského Česka působí také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Bulharsku.

Rychlý růst DoDa nejlépe ukazují čísla. V roce 2018 dosáhl na tržby 60 milionů korun, o rok později 250 milionů, předloni 500 milionů a v minulém roce jen těsně minul jednu miliardu. Plán pro letošní rok? Udržet si dvojnásobný růst a navýšit obrat na dvě miliardy korun, přičemž tahounem růstu má být další zahraniční expanze, které pomáhá i nedávno představený franšízový program pro menší dopravce.

„DoDo ze startupu vyrostlo v šampiona svého oboru a netajíme se ambicí dále pokračovat do evropské první byznysové ligy. Máme skvělou službu, se kterou jsme doma i v zahraničí obstáli i u těch největších a nejnáročnějších zákazníků z řad nadnárodních řetězců, a to i v logisticky extrémně náročném segmentu rozvozu potravin, kde rozvážíme pro hráče jako Košík.cz, Tesco, Penny a další,“ hodnotí dosavadní vývoj Menšík, který má i nadále velké plány.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Získané finance od Křetínského a Tkáče totiž plánuje využít na budování provozních i obchodních týmů napříč trhy – konkrétněji posílit svoji prezenci v klíčovém regionu německy mluvících zemí a expandovat do jižní Evropy. Ambicí DoDo je dlouhodobě si udržovat pozici jednoho ze tří největších logistických operátorů poslední míle napříč evropskými zeměmi.

„Nyní je čas využít náš technologický náskok i provozní schopnosti a začít zaběhlé standardy v doručování na poslední míli měnit i na dalších evropských trzích. Věřím, že jsme pro naše ambiciózní cíle našli ty nejlepší možné partnery, kteří mají s budováním byznysu s celoevropským zásahem bohaté zkušenosti,“ nastiňuje ambice sedmatřicetiletý šéf DoDa.

Kromě expanze se chce DoDo zaměřit také na další vývoj své logistické platformy GAIA, jež se stará o plánování tras, vytěžování vozidel ve flotile i o komunikaci s koncovými zákazníky. Do jejího vývoje firma investovala již stovky milionů korun, přičemž i nadále je v rámci technologických inovací stěžejním produktem pro zlepšování predikce poptávky, implementaci nových logistických modelů. Cílem je také udělat doručování udržitelnějším skrze koncentraci zásilek do mikrozón uvnitř měst.

Každý měsíc vám představíme zásadní investice nejen v českých startupech.

Newsletter Startup | Poslední vydání

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel