Tři rotory, dolet až 1 200 kilometrů a rychlost přes 500 km/h. Hybridní letoun TriFan se chce stát králem nebes
Již v roce 2024 by se mohl do vzduchu vznést hybridní letoun s kolmým vzletem a přistáním, který chce všechny ostatní stroje podobného typu strčit do kapsy. TriFan 600 od společnosti XTI Aircraft by totiž mohl spojovat až 1 200 kilometrů vzdálené heliporty, mezi nimiž chce osm pasažérů přepravovat v rychlostech atakujících 560 kilometrů v hodině.
Pokud by se TriFanu 600 podařilo tyto technické parametry dostat z čísel na papíře do skutečných výkonů v oblacích, jednalo by se o nejrychlejší letoun svého druhu na světě. V dnešní době prezentované stroje s kolmým vzletem a přistáním pracují povětšinou se sedmkrát menší doletovou vzdáleností, což je také důvod, proč jsou koncipovány především pro provoz nad městy.
Na jejich obranu je však důležité podotknout, že se jedná o modely využívající čistě sílu elektromotorů, zatímco TriFan 600 má mít hybridní pohonný systém. Ten se skládá z baterií s elektromotorem a z klasického turbovrtulového motoru. Elektřina se bude v tomto případě hlásit o slovo během vzletů a přistání, konvenční pohon se postará o pohyb stroje ve výškách.
Právě taková konfigurace pohonu je hlavním důvodem, proč by měl být letoun schopen přepravovat pasažéry z Londýna do Berlína či z Los Angeles do San Franciska. Aby se XTI podařilo dostat svůj stroj co nejrychleji do vzduchu, spojila své síly s další leteckou společností Xeriant. Účelem tohoto partnerství je získat pro letoun co nejrychleji potřebné certifikace, aby projekt mohl skutečně postoupit do dalších fází vývoje.
„Jedna z hlavních věcí, kterou bych rád zdůraznil, je to, že abychom mohli létat, nepotřebujeme celou řadu nových předpisů. Budeme certifikovat podle aktuálně platných předpisů Federální letecké správy USA,“ nechal se dle magazínu New Atlas slyšet generální ředitel TXI Aircraft Bob LaBelle v souvislosti s certifikačním procesem.