Tři rotory, dolet až 1 200 kilometrů a rychlost přes 500 km/h. Hybridní letoun TriFan se chce stát králem nebes
Již v roce 2024 by se mohl do vzduchu vznést hybridní letoun s kolmým vzletem a přistáním, který chce všechny ostatní stroje podobného typu strčit do kapsy. TriFan 600 od společnosti XTI Aircraft by totiž mohl spojovat až 1 200 kilometrů vzdálené heliporty, mezi nimiž chce osm pasažérů přepravovat v rychlostech atakujících 560 kilometrů v hodině.
Pokud by se TriFanu 600 podařilo tyto technické parametry dostat z čísel na papíře do skutečných výkonů v oblacích, jednalo by se o nejrychlejší letoun svého druhu na světě. V dnešní době prezentované stroje s kolmým vzletem a přistáním pracují povětšinou se sedmkrát menší doletovou vzdáleností, což je také důvod, proč jsou koncipovány především pro provoz nad městy.
Na jejich obranu je však důležité podotknout, že se jedná o modely využívající čistě sílu elektromotorů, zatímco TriFan 600 má mít hybridní pohonný systém. Ten se skládá z baterií s elektromotorem a z klasického turbovrtulového motoru. Elektřina se bude v tomto případě hlásit o slovo během vzletů a přistání, konvenční pohon se postará o pohyb stroje ve výškách.
Právě taková konfigurace pohonu je hlavním důvodem, proč by měl být letoun schopen přepravovat pasažéry z Londýna do Berlína či z Los Angeles do San Franciska. Aby se XTI podařilo dostat svůj stroj co nejrychleji do vzduchu, spojila své síly s další leteckou společností Xeriant. Účelem tohoto partnerství je získat pro letoun co nejrychleji potřebné certifikace, aby projekt mohl skutečně postoupit do dalších fází vývoje.
„Jedna z hlavních věcí, kterou bych rád zdůraznil, je to, že abychom mohli létat, nepotřebujeme celou řadu nových předpisů. Budeme certifikovat podle aktuálně platných předpisů Federální letecké správy USA,“ nechal se dle magazínu New Atlas slyšet generální ředitel TXI Aircraft Bob LaBelle v souvislosti s certifikačním procesem.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Také nepotřebujeme nabíjecí infrastrukturu ani nové vzletové a přistávací dráhy. Můžeme dokonale fungovat v rámci současného systému vzdušného prostoru této nebo kterékoli jiné země,“ dodal LaBelle, jenž dříve vedl například americkou pobočku výrobce helikoptér AgustaWestland.
Jeho současná firma XTI Aircraft chce provozuschopný prototyp TriFanu postavit už v příštím roce a o dva roky později dosáhnout potřebných certifikací a začít s výrobou produkční verze letounu. K tomu by měl pomoci i vysoce zkušený tým, který je složený z bývalých zaměstnanců společností jako Cessna.
Nenápadný třírotorák
Díky svým křídlům letoun působí jako poměrně běžné letadlo, ovšem jeho schopnost přistávat a vzlétat z heliportu prozrazuje dvojice masivních pohyblivých rotorů umístěných právě ve křídlech. Ty doplňuje ještě třetí rotor umístěný v trupu letounu za kabinou pro pasažéry. Tento rotor je po vzletu zakryt, aby se maximalizovala aerodynamika stroje. A kromě podoby zná letoun i svou přibližnou cenu.
Ta by u verze pro pilota a pět cestujících měla startovat na částce 6,5 milionu dolarů (přibližně 140 milionů korun), což je cena více než konkurenceschopná. O tom ostatně svědčí i 202 objednávek v celkové hodnotě 1,3 miliardy dolarů (28 miliard korun), které již XTI na letoun drží. „Jsme přesvědčeni, že se staneme prvním komerčním letadlem s vertikálním vzletem a přistáním, s dlouhým doletem a pevnými křídly. Trh na to čeká už dlouho,“ řekl LaBelle.
Na trh by se měl letoun dostat pod novou značkou Eco-Aero, kterou má Xeriant spolu s XTI v plánu vytvořit. Toto jméno bylo vybráno z toho důvodu, že chce v budoucnu nabídnout nejen TriFan 600, ale také plně elektrické letouny, které budou z tohoto stroje vycházet. Každá ze společností bude v podniku držet 50 %, přičemž Xeriant má v plánu jeho chod v příštím roce rozjet investicí ve výši 10 milionů dolarů (tedy více než 200 miliony korun).
Obdobná investice by zajisté přišla vhod i českému startupu Zuri, jenž je jedním z mála projektů pracujících s konceptem letounu s kolmým vzletem a přistáním a s několikasetkilometrovým doletem. Na ten čekají v příštích měsících první letové testy. Šéf firmy Michal Illich, který brzy vystoupí na konferenci CzechCrunch Onlajn, se navíc nedávno nechal slyšet, že by ještě v tomto roce rád přidal k nedávným investicím další, díky kterým by mohly plány celého startupu nabrat daleko reálnější obrysy.