Tři rotory, dolet až 1 200 kilometrů a rychlost přes 500 km/h. Hybridní letoun TriFan se chce stát králem nebes

trifan-6003

Foto: XTI Aircraft

XTI Aircraft představil podobu svého letounu, který by se mohl zapsat do historie

0Zobrazit komentáře

Již v roce 2024 by se mohl do vzduchu vznést hybridní letoun s kolmým vzletem a přistáním, který chce všechny ostatní stroje podobného typu strčit do kapsy. TriFan 600 od společnosti XTI Aircraft by totiž mohl spojovat až 1 200 kilometrů vzdálené heliporty, mezi nimiž chce osm pasažérů přepravovat v rychlostech atakujících 560 kilometrů v hodině.

Pokud by se TriFanu 600 podařilo tyto technické parametry dostat z čísel na papíře do skutečných výkonů v oblacích, jednalo by se o nejrychlejší letoun svého druhu na světě. V dnešní době prezentované stroje s kolmým vzletem a přistáním pracují povětšinou se sedmkrát menší doletovou vzdáleností, což je také důvod, proč jsou koncipovány především pro provoz nad městy.

Na jejich obranu je však důležité podotknout, že se jedná o modely využívající čistě sílu elektromotorů, zatímco TriFan 600 má mít hybridní pohonný systém. Ten se skládá z baterií s elektromotorem a z klasického turbovrtulového motoru. Elektřina se bude v tomto případě hlásit o slovo během vzletů a přistání, konvenční pohon se postará o pohyb stroje ve výškách.

trifan-6002

Foto: XTI Aircraft

Díky své technologii je letoun schopen přistávat i vzlétat z poměrně malých heliportů

Právě taková konfigurace pohonu je hlavním důvodem, proč by měl být letoun schopen přepravovat pasažéry z Londýna do Berlína či z Los Angeles do San Franciska. Aby se XTI podařilo dostat svůj stroj co nejrychleji do vzduchu, spojila své síly s další leteckou společností Xeriant. Účelem tohoto partnerství je získat pro letoun co nejrychleji potřebné certifikace, aby projekt mohl skutečně postoupit do dalších fází vývoje.

„Jedna z hlavních věcí, kterou bych rád zdůraznil, je to, že abychom mohli létat, nepotřebujeme celou řadu nových předpisů. Budeme certifikovat podle aktuálně platných předpisů Federální letecké správy USA,“ nechal se dle magazínu New Atlas slyšet generální ředitel TXI Aircraft Bob LaBelle v souvislosti s certifikačním procesem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Také nepotřebujeme nabíjecí infrastrukturu ani nové vzletové a přistávací dráhy. Můžeme dokonale fungovat v rámci současného systému vzdušného prostoru této nebo kterékoli jiné země,“ dodal LaBelle, jenž dříve vedl například americkou pobočku výrobce helikoptér AgustaWestland.

Jeho současná firma XTI Aircraft chce provozuschopný prototyp TriFanu postavit už v příštím roce a o dva roky později dosáhnout potřebných certifikací a začít s výrobou produkční verze letounu. K tomu by měl pomoci i vysoce zkušený tým, který je složený z bývalých zaměstnanců společností jako Cessna.

Nenápadný třírotorák

Díky svým křídlům letoun působí jako poměrně běžné letadlo, ovšem jeho schopnost přistávat a vzlétat z heliportu prozrazuje dvojice masivních pohyblivých rotorů umístěných právě ve křídlech. Ty doplňuje ještě třetí rotor umístěný v trupu letounu za kabinou pro pasažéry. Tento rotor je po vzletu zakryt, aby se maximalizovala aerodynamika stroje. A kromě podoby zná letoun i svou přibližnou cenu.

Ta by u verze pro pilota a pět cestujících měla startovat na částce 6,5 milionu dolarů (přibližně 140 milionů korun), což je cena více než konkurenceschopná. O tom ostatně svědčí i 202 objednávek v celkové hodnotě 1,3 miliardy dolarů (28 miliard korun), které již XTI na letoun drží. „Jsme přesvědčeni, že se staneme prvním komerčním letadlem s vertikálním vzletem a přistáním, s dlouhým doletem a pevnými křídly. Trh na to čeká už dlouho,“ řekl LaBelle.

trifan-6006

Foto: XTI Aircraft

Tři rotory TriFanu daly také jméno

Na trh by se měl letoun dostat pod novou značkou Eco-Aero, kterou má Xeriant spolu s XTI v plánu vytvořit. Toto jméno bylo vybráno z toho důvodu, že chce v budoucnu nabídnout nejen TriFan 600, ale také plně elektrické letouny, které budou z tohoto stroje vycházet. Každá ze společností bude v podniku držet 50 %, přičemž Xeriant má v plánu jeho chod v příštím roce rozjet investicí ve výši 10 milionů dolarů (tedy více než 200 miliony korun).

Obdobná investice by zajisté přišla vhod i českému startupu Zuri, jenž je jedním z mála projektů pracujících s konceptem letounu s kolmým vzletem a přistáním a s několikasetkilometrovým doletem. Na ten čekají v příštích měsících první letové testy. Šéf firmy Michal Illich, který brzy vystoupí na konferenci CzechCrunch Onlajn, se navíc nedávno nechal slyšet, že by ještě v tomto roce rád přidal k nedávným investicím další, díky kterým by mohly plány celého startupu nabrat daleko reálnější obrysy.

trifan-6001

Foto: XTI Aircraft

Letoun TriFan 600 je hybrid schopný kolmého vzletu a přistání

Solární vozítko plné praktičnosti. Aptera představila novinku Sol s dojezdem 1 600 kilometrů, lze s ní i kempovat

aptera-sol1

Foto: Aptera

Aptera Sol dokazuje, že i vůz poháněný paprsky umí být praktický

0Zobrazit komentáře

Hledat u automobilek osobitý rukopis je kvůli stále unifikovanějšímu designu čím dál tím obtížnější. Jsou tu však i projekty jako Aptera, jejíž vozy si nespletete s ničím jiným. Americká firma, která pracuje na vývoji solárního automobilu s nebývalým dojezdem, nyní představila své druhé vývojové vozidlo spadající do kategorie Never Charge. To dostalo vlastní videoklip, který ukazuje, co všechno se dá s vozem poháněným sluncem zažít a jak vypadá jeho interiér.

Dojezd až 1 600 kilometrů a zařazení do kategorie Never Charge, která jasně napovídá, že při chytrém a střídmém užívání není potřeba zajíždět k nabíjecímu stojanu, to jsou ty nejatraktivnější povahové rysy futuristického vozítka startupu Aptera. Ten oslovil už tisíce zájemců, kterým nedělá problém si na tento výkřik moderní techniky chvilku počkat.

Aptera je totiž prozatím ve fázi vývoje, což ovšem není překážkou k tomu představovat fanouškům schopnosti vozidla již nyní. Nově se tak děje prostřednictvím videa, jehož hlavním protagonistou není černočerný model Paradigm, ale verze pragmaticky pojmenovaná Sol. Názvem Aptera jasně podtrhuje charakter vozu, který je schopen pohybu právě díky kolekci energie ze slunečních paprsků.

Byť se to nemusí na první pohled zdát, Aptera ve videu prezentuje vůz především jako praktického společníka na výletech, při cestách za nákupy, k moři či za kempováním. Jak moc vlastně dokáže být automobil prostorný, ve videu Aptera demonstruje na velkém chladícím boxu či košících plných jídla ukládaných do zavazadlového prostoru. Do něj je nakonec uloženo i surfové prkno, čímž výrobce ukazuje, že i se solárním vozem se dají vozit skutečně rozměrné předměty.

Ukázka užitečnosti vrcholí v momentě, kdy si dvě dámy vytvoří z otevřeného víka kufru a zavazadlového prostoru stan. Díky své koncepci pro dva pasažéry a výrazně protáhlé zádi by se v automobilu skutečně mohly dvě dospělé osoby pohodlně vyspat, čímž Aptera boří veškeré mýty o nepraktičnosti solárních vozítek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Startup se však nezapomněl pochlubit ani interiérem svého vozu, který působí skutečně plnohodnotným dojmem. Nechybí ergonomický volant či velká dotyková obrazovka s propracovaným infotainmentem. Ten zobrazuje celou řadu statistik týkajících se nakládání s energií, což je u tohoto modelu více než vítané.

Aptera chce začít s dodávkami vozů držitelům prvních rezervací ještě v tomto roce. Cena základní verze startuje na 25 900 dolarech, tedy necelých 540 tisících korun. Za tuto částku zájemce obdrží verzi s dojezdem 400 kilometrů. Verze s dojezdem 1 600 kilometrů je dostupná za částku 44 900 dolarů, díky čemuž se i ona stále drží v relativně rozumných cenových hladinách pod hranicí jednoho milionu korun.

aptera-sol2

Foto: Aptera

Aptera má v plánu začít dodávat první vozy již v tomto roce

Je však nutné brát v potaz fakt, že se bavíme o lehkém tříkolovém dopravním prostředku, který s klasickými osobními automobily nelze příliš srovnávat. Oba typy vozidel mají své klady i zápory. Tam, kde Aptera ztrácí na prostornosti – což však nemusí být tak velký problém, jak ukazuje v nejnovějším videu – získává na hospodárnosti a také bezpečnosti.

slavomir-pavlicek-dukla-jihlava-mvp

Přečtěte si takéDukla Jihlava má nového majitele. A ten s ní chce vyhrát extraliguMiliardář Slavomír Pavlíček kupuje hokejovou Duklu Jihlava. A chce s ní vyhrát extraligu

Podle tvůrců vozítka je systém kolekce solárních paprsků navržen tak, aby byl schopen ve většině slunných regionů nabídnout dojezd až 18 tisíc kilometrů ročně. Díky tomu tak nebudou muset někteří uživatelé na svých cestách vůbec zajíždět k nabíjecím stojanům.

Mimo to se vůz navíc může pochlubit kostrou vyrobenou z oceli a hliníku, která ve spojení s pokročilým systémem airbagů dělá z Aptery mimořádně bezpečný stroj. V tuzemsku jej nejspíš příliš často nepotkáme, ovšem pro obyvatele přímořských lokalit by se mohlo jednat o velmi atraktivní způsob mobility.