Trigema otevře dveře svého vinařství Dog in Dock už v květnu. Černý tam dodá sochu s motivem psů

V areálu vinařství Trigemy se nyní otevírají apartmány a bistro. Současná investice je 400 milionů korun. Ještě se sem ale bude přesouvat výroba.

Eliška NováEliška Nová

vinarstvi-dog-in-dock-6

Foto: Trigema

Vinařství Dog in Dock otevře už v květnu

0Zobrazit komentáře

Bývalo tu depo vlaků a také zahradnictví s oranžerií, kde se na začátku devatenáctého století pěstovaly ananasy a pomeranče. Ty už jsou dávno pryč. Teď tu rostou především hrozny, které jsou základem vína vyráběného v jihomoravském vinařství Dog in Dock. V posledních letech tu i proto vzniká jeho sídlo společně s výrobou a také apartmány. Hned u Baťova kanálu ve Veselí nad Moravou ho staví developerská společnost Trigema, která je producentem již zmíněného moku.

Firma uspěla ve veřejné soutěži na prodej práva na stavbu a také městských pozemků v areálu bývalé Salajky a zmíněného zahradnictví. To se stalo už v roce 2017, teď je část vinařství Dog in Dock před otevřením. Mělo by se tak stát už letos v květnu. Začalo to přitom článkem v časopisu, kterého si před lety všiml Tomáš Zbořil, jenž se vínu začal věnovat jen krátce předtím.

„Narazil na rozhovor o našich investicích v areálu Monínec, načež se rozhodl představit nám svou vizi. Trigema tehdy pořádala pravidelná výjezdní zasedání, která se odehrávala po celé Evropě, nejčastěji ale ve vinařstvích. Tomáš tak před sedmi lety přišel se správným nápadem za správným investorem a začala spolupráce, která vede ke vzniku unikátního vinařství v srdci Veselí,“ uvedl pro CzechCrunch majitel skupiny Trigema Marcel Soural.

Nepůjde ale jen o vinice a výrobu, z lokality se má stát rovnou výletní cíl. A tak ta část areálu, která se nyní otevírá, zahrnuje především apartmány a také bistro. Z prvního by lidé měli mít výhled do zámeckého parku, protože i s tím Dog in Dock sousedí, a také na samotný Baťův kanál. Apartmány jsou prý kombinací současného designu a historického kouzla lokality a je jich kolem stovky. Kromě výhledu tu hosté budou mít k dispozici také wellness. Bistro pak bude nabízet jídla z lokálních surovin.

„Kolem vinařství postupně vzniká celý areál s cílem vytvořit přístav, do kterého se budou rádi vracet nejen milovníci vína. Je to skvělá destinace s přírodními krásami i kulturou, koncerty a také dobrým jídlem,“ komentuje Soural. Ten se rozhodl rovněž zrekonstruovat historickou oranžerii, ve které se budou pořádat i rodinné oslavy. Výhoda je, že okolí už teď nabízí spoustu aktivit od turistických tras přes ty cyklistické až po kanoistiku, paddleboarding nebo výlety lodí po samotném Baťově kanále a chytání ryb.

Investice za 400 milionů korun v další fázi části přinese i samotnou výrobu. „Cílem je, aby veškerá vína byla vyráběna ve Veselí, a zároveň to, aby v areálu vinařství vznikl i prostor pro vzdělávání týkající se výroby vína. Už nyní tu máme vlastní vinice, z těch také první vína, například Solaris,“ líčí Soural. Většinu výroby má nyní Dog in Dock v Boršicích u Blatnice, odtud je také většina hroznů. Vše by se mělo přesunout do dokončeného areálu v roce 2027.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tam Trigema plánuje výrobu z hroznů, které by byly v Česku jedinečné. S výsadbou nových odrůd by se mělo začít už příští rok. „Ze španělské vinařské oblasti Rioja nám dorazí sazenice odnoží Merlotu a Tempranillo Blanco,“ líčí majitel Trigemy. Spolu s dokončením celého projektu by také měla narůst produkce. Zatímco v současnosti vyrábí Dog in Dock třicet tisíc lahví ročně, v novém areálu by to mělo být až dvě stě tisíc lahví za rok. Kromě toho se celá výstavba koordinuje s Ředitelstvím vodních cest kvůli chystanému rozšíření přístavu a stavbě plavební komory a lodního výtahu.

U Trigemy je nicméně také zvykem, že si ke svým projektům přizve nějakého umělce. Většinou jde o Davida Černého, se kterým spolupracovala na pražském karlínském projektu Fragment a smíchovském Lihovaru. Ani vinařství není výjimkou. „S Davidem jsme se dohodli na čtyřmetrovém sousoší. Úplně vykročil ze svojí zóny a vymyslel sochu s motivem psů,“ dodal Soural.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Máj se otevře v červnu. Na pražském obchodě bude dílo Davida Černého, zřejmě stíhačka s křídly motýla

V Máji se nyní začínají tvořit jednotlivé obchodní jednotky. Mezi nimi by měly být Popeyes nebo Banh-mi. A zatím neoficiálně také burgery Five Guys.

Eliška NováEliška Nová

maj

Foto: Amadeus Real Estate

Máj Národní

0Zobrazit komentáře

Rekonstrukce pražského obchodního domu Máj za více než čtyři miliardy korun se blíží ke konci. Na proměně památkově chráněné stavby spolupracovali současní vlastníci s původními architekty a také památkáři. Něco se má ale přece jen změnit. Na fasádě bude nově dílo Davida Černého.

Přítomnost výtvoru slavného českého umělce potvrdil vlastník budovy, společnost Amadeus Real Estate. Jakou plastiku by měl Černý na obchodní dům na Národní třídě umístit, ale zatím neupřesnila. Už dříve se však objevily zprávy, že by mělo jít o plastiky dvě, na každé straně fasády jedna – tedy do ulic Národní a Spálená. Podle webu Seznam Zprávy půjde o křížence motýla a stíhačky Spitfire. Z prvního má plastika velká křídla, která navíc svítí a pohybují se, z letadla pak trup. Rozpětí motýlích křídel by přitom mělo být přes deset metrů, takže by zasahovala i přes hranu fasády.

Plastika by na budově Máje byla povolená jen na rok, tedy jako dočasná instalace. Proti je pražská pobočka Národního památkového ústavu, ozval se také Klub Za starou Prahu. Odbor památkové péče pražského magistrátu nicméně instalaci schválil. Finální podoba díla nicméně ještě nebyla oficiálně zveřejněna.

maj

Foto: Amádeus Real Estate

Obchodní dům Máj nyní prochází rekonstrukcí za čtyři miliardy

Budova by se každopádně měla otevřít už letos v červnu pod názvem Máj Národní. Zpřístupněno bude devět pater z celkových jedenácti, dřív to bylo šest. Funkce se změní, nově by mělo jít o jakési gastronomické a herní centrum pro všechny generace a také pro turisty. Uvnitř ale zůstanou i obchody. Dohromady jde o přístupnou plochu velkou sedmnáct tisíc metrů čtverečních.

„Původní monofunkční obchodní dům Máj se promění v moderní víceúčelové centrum, které uspokojí zákazníky na poli obchodu, stravování a zábavy. Změna spočívá především v zásadním rozšíření nabídky jednotlivých služeb,“ uvedl člen správní rady Máj Národní Martin Klán.

Zajímavé by mělo být složení restaurací. Společnost Amadeus už zveřejnila, že v takzvané food hall by měly mít pobočku značky Popeyes, Burger King, Banh-mi, Prima bašta, Misushi nebo Amerikanos. Očekává se také, že by tu vůbec první prodejnu v Praze měl otevřít americký fastfoodový řetězec Five Guys, který se zaměřuje na burgery. Ani to ale ještě nebylo oficiálně potvrzeno. V nejvyšším patře pak vznikne restaurace s 360stupňovým výhledem. Dohromady by tu mělo být okolo 750 míst k sezení. Program Máje chce společnost představit v květnu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V současnosti jsou na Máji dokončeny hrubé stavební práce. Nyní se upravují samotné obchodní jednotky. Návštěvníci by tu měli narazit také na pasáž s takzvaným křišťálovým nebem.

Rekonstrukce probíhá od července 2022 a Amadeus k ní přizval architekty Martina Rajniše a Johna Eislera, kteří stojí za původním návrhem funkcionalistické budovy s prvky brutalismu. Právě kvůli nim byla stavba v roce 2006 zapsána na seznam kulturních památek.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox