Trochu jiný autobusák. Terminál v Nové Pace boří představy o zaplivaném veřejném prostoru

Nádraží nebývají lákavým prostorem. Terminál hromadné dopravy v Nové Pace ale nabízí prosklené budovy a časem by měl jeho střechou prorůstat strom.

terminal5

Foto: Loca Plan

Nové autobusové nádraží v Nové Pace

0Zobrazit komentáře

Autobusové nádraží bývá ve spoustě měst místem, na kterém se člověk nechce zdržovat příliš dlouho. Prostě co nejrychleji skočit do autobusu a odjet. Čerstvě vybudovaný terminál městské hromadné dopravy v Nové Pace ovšem ukazuje, že se i k tomuto typu stavby dá přistoupit s nápadem a zpracovat jej tak, že se zde člověk cítí příjemně. Objevujte více příkladů podobně zajímavé architektury v pravidelném newsletteru Arch.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Nádraží většinou bývají velké betonové placy s rezavým zábradlím a sloupy podpírajícími stříšky nástupišť, skrze které přesto sem tam na cestující ukápne. Člověk tu často nemívá příjemné pocity. V Nové Pace na Jičínsku se však rozhodli tuto skutečnost změnit a vybudovali přímo v centru nový terminál hromadné dopravy, na který je radost pohledět. Za jeho podobou stojí architektonické studio Loca Plan, které mělo za úkol vytvořit z původně rozevlátého místa jeden homogenní celek.

Tohoto cíle se podařilo dosáhnout díky věnování značné části pozornosti okolí celého prostoru. Ten se více otevřel veřejnosti, pro kterou již není jen autobusovým nádražím, ale místem, které mohou lidé navštívit také tehdy, pokud zrovna nikam necestují.

terminal1

Foto: Loca Plan

Interiéry dostaly bohaté osvětlení

Architekti v podobě terminálu reflektovali okolní zástavbu a rozhodli se místu propůjčit nepravidelný tvar, který je reprezentován prolamovaným zastřešením dvou menších objektů nádraží, kdy jeden má půdorys čtverce a druhý obdélníku. Mezi budovami byl ponechán průchod, skrze který se nabízí pohled na přilehlý kostel.

Střecha tvořená železobetonovou deskou vytváří v létě stín, který chrání čekající na autobus před sluncem. Střechu podporují mimo objektů také dva ocelové sloupy do V. Nahoře umístěným kruhovým otvorem by měl v budoucnu prorůst strom.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oba objekty slouží coby odbavovací hala, do většího z nich však byla umístěna také úschovna kol a veřejné záchody. Bohatě prosklené stavby tvoří centrum celého terminálu, který obklopuje objízdný ostrůvek s jednotlivými zastávkami. Ten zároveň odděluje zastávky od ulice a jasně tak určuje místo, kde se mohou pohybovat cestující a kde autobusy.

Celý terminál definuje beton, ocel a sklo, mezi které je však vnesen také prvek přírody v podobě dřevěného obložení budov. Dřevo se objevuje také na podhledech, které ladí se žlutými podlahami.

terminal3

Foto: Loca Plan

Pro architekty byl důležitý i okolní prostor nástupišť

Fasáda nových budov na pražském letišti bude z potištěného skla. Ukáže českou krajinu

Letiště se rozroste o tři stavby, které rozšíří terminály. Kromě světové architektury by měly přinést také lepší komfort pro cestující.

Eliška NováEliška Nová

nove-budovy-letiste-4

Foto: MVRDV

Letiště bude mít na přelomu desetiletí nové budovy od MVRDV

0Zobrazit komentáře

Má to být to první, co člověk při příjezdu na letiště uvidí. Ať už zrovna přilétá letadlem, nebo sem jede autem či autobusem. Letiště získá tři nové budovy, které rozšíří Terminál 1. Budovy budou mít speciální fasádu, na které bude satelitní snímek Česka. Navíc budou osvětleny. Vítězné studio jim říká České lucerny.

V architektonické soutěži pořádané Letištěm Praha uspělo slavné nizozemské studio MVRDV, a to ve spolupráci se společností Netherland Airport Consultants, což je inženýrská a letištní poradenská firma. Svým zevnějškem jsou naprosto unikátní. Jde totiž o potištěné sklo, které má navíc v sobě zabudovanou fotovoltaiku.

To znamená, že fasáda bude nejen svítit, postará se také o část energie, kterou budova spotřebuje. Bude přitom obsahovat i programovatelné světelné prvky, díky kterým bude moci „promlouvat“ přímo k cestujícím a přinášet jim užitečné informace o aktuálních událostech.

Budovy mají mít různé funkce. Jedna bude sloužit centrální bezpečnostní kontrole, která už je na Terminálu 2, na jedničce ale chybí, bezpečnostní kontroly jsou u jednotlivých gatů. Budou tu také obchodní plochy a VIP salonky. V další budově ve veřejné části letiště bude konferenční centrum, parkoviště a také hotel.

„Objekt centralizované bezpečnostní kontroly Terminálu 1 se společně s částečně rozpracovaným řešením pro rozšíření Terminálu 2 stane základním kamenem projektu dobudování kapacit letištních terminálů,“ uvedl k tomu místopředseda představenstva Letiště Praha Jiří Kraus.

nove-budovy-letiste

Foto: MVRDV

Domy, jejichž fasáda umí promítat

Rozšíření terminálů přitom bude znamenat nejen světovou architekturu v hlavním městě, ale také přínos pro samotné cestující. Ve špičce jich bude totiž možné díky tomu za hodinu odbavit skoro dvakrát víc. Zatímco nyní tudy za šedesát minut projde 4 400 lidí, nově to bude 7 220. Celkově by mělo dojít k navýšení kapacity na 21,2 milionu cestujících z letošních odhadovaných 13,6.

„Zlepšíme tím komfort pro cestující, umožníme efektivnější využití kapacit a přesun části schengenského provozu do Terminálu 1. Jednotliví dopravci navíc budou mít přidělený k odbavení vždy jen jeden konkrétní terminál a zlepší se tak i orientace,“ popsal nadcházející změny výkonný ředitel provozu letiště Martin Kučera.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rozšíření letiště by navíc mělo navýšit počet přímých spojení z dnešních 160 na 200. U dálkových linek to bude z 21 na 37. Navýší se počet parkovacích stání z 6 500 na deset tisíc. Z jedenácti tisíc metrů čtverečních restaurací to bude nově šestnáct tisíc. Přibude hotelových pokojů, a to ze současných 380 na 600. A bude tu také víc salonků. Zatímco dnes jich je 2 100 metrů čtverečních, v budoucnu zaberou plochu čítající deset a půl tisíce metrů čtverečních.

Architekti z MVRDV chtějí ale novými budovami docílit ještě něčeho – aby se z neosobního letiště stalo velmi příjemné místo. „Při průchodu bezpečnostní kontrolou budete obklopeni zelení české krajiny, a to na stropě, který ji zobrazuje, i na okolních prostranstvích, kde se nacházejí rostliny typické pro český biotop. Takový zážitek vám dodá nejen pocit klidu, ale také sounáležitosti. Chvíli, kdy se budete cítit ukotveni těsně před tím, než vzlétnete. Při cestě zpět do Česka pak budete mít pocit skutečného návratu,“ líčí zakládající partner ateliéru Winy Maas.

nove-budovy-letiste-2

Foto: MVRDV

Zeleň bude nejen ve dvorech nových budov, ale i nad hlavami cestujících

Stavby budou mít rozlohu 83 tisíc metrů čtverečních a jsou uzpůsobené tomu, aby se daly v budoucnu opět rozšířit a mělo by být možné změnit jejich uspořádání. Budovy by měly být také udržitelné. Konstrukce bude z betonu a oceli, nosníky pak budou z lepeného lamelového dřeva.

Screenshot

Přečtěte si takéPřed 50 lety vpluly do kin Čelisti, Spielbergovo mistrovské díloPřed padesáti lety vpluly do kin Čelisti. Spielbergovo mistrovské dílo definovalo moderní blockbuster

Dvory mají být také osázené zelení. Právě udržitelnost je pro letiště důležitá i vzhledem k tomu, že chce být do roku 2030 uhlíkově neutrální. V plánu má nicméně také snižovat hlukovou zátěž, počítá se tedy s výstavbou protihlukových opatření.

Projekt bude stát odhadem 32 milionů korun a mohl by se začít stavět v letech 2028 až 2029. O rok později by na letiště měl také přijet první vlak z pražského Masarykova nádraží, byť nyní se zkoumá rovněž možnost přivést ho až z nádraží hlavního.