Trochu jiný autobusák. Terminál v Nové Pace boří představy o zaplivaném veřejném prostoru

Nádraží nebývají lákavým prostorem. Terminál hromadné dopravy v Nové Pace ale nabízí prosklené budovy a časem by měl jeho střechou prorůstat strom.

terminal5

Foto: Loca Plan

Nové autobusové nádraží v Nové Pace

0Zobrazit komentáře

Autobusové nádraží bývá ve spoustě měst místem, na kterém se člověk nechce zdržovat příliš dlouho. Prostě co nejrychleji skočit do autobusu a odjet. Čerstvě vybudovaný terminál městské hromadné dopravy v Nové Pace ovšem ukazuje, že se i k tomuto typu stavby dá přistoupit s nápadem a zpracovat jej tak, že se zde člověk cítí příjemně. Objevujte více příkladů podobně zajímavé architektury v pravidelném newsletteru Arch.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Nádraží většinou bývají velké betonové placy s rezavým zábradlím a sloupy podpírajícími stříšky nástupišť, skrze které přesto sem tam na cestující ukápne. Člověk tu často nemívá příjemné pocity. V Nové Pace na Jičínsku se však rozhodli tuto skutečnost změnit a vybudovali přímo v centru nový terminál hromadné dopravy, na který je radost pohledět. Za jeho podobou stojí architektonické studio Loca Plan, které mělo za úkol vytvořit z původně rozevlátého místa jeden homogenní celek.

Tohoto cíle se podařilo dosáhnout díky věnování značné části pozornosti okolí celého prostoru. Ten se více otevřel veřejnosti, pro kterou již není jen autobusovým nádražím, ale místem, které mohou lidé navštívit také tehdy, pokud zrovna nikam necestují.

terminal1

Foto: Loca Plan

Interiéry dostaly bohaté osvětlení

Architekti v podobě terminálu reflektovali okolní zástavbu a rozhodli se místu propůjčit nepravidelný tvar, který je reprezentován prolamovaným zastřešením dvou menších objektů nádraží, kdy jeden má půdorys čtverce a druhý obdélníku. Mezi budovami byl ponechán průchod, skrze který se nabízí pohled na přilehlý kostel.

Střecha tvořená železobetonovou deskou vytváří v létě stín, který chrání čekající na autobus před sluncem. Střechu podporují mimo objektů také dva ocelové sloupy do V. Nahoře umístěným kruhovým otvorem by měl v budoucnu prorůst strom.

Oba objekty slouží coby odbavovací hala, do většího z nich však byla umístěna také úschovna kol a veřejné záchody. Bohatě prosklené stavby tvoří centrum celého terminálu, který obklopuje objízdný ostrůvek s jednotlivými zastávkami. Ten zároveň odděluje zastávky od ulice a jasně tak určuje místo, kde se mohou pohybovat cestující a kde autobusy.

Celý terminál definuje beton, ocel a sklo, mezi které je však vnesen také prvek přírody v podobě dřevěného obložení budov. Dřevo se objevuje také na podhledech, které ladí se žlutými podlahami.

terminal3

Foto: Loca Plan

Pro architekty byl důležitý i okolní prostor nástupišť