Trochu mě rozesmálo, jak je to epické. Herci z Problému tří těles od Netflixu popisují složité natáčení
Když si Liam Cunningham, jeden z herců v Problému tří těles, přečetl scénář, trochu ho rozesmálo, jak je ambiciózní, řekl v rozhovoru pro CzechCrunch.
Sci-fi vždy patřilo mezi nejambicióznější žánry. Zatímco jinde se řeší osobní problémy jednotlivých lidí nebo skupin, dějiny, osudy národů a podobně, vědeckofantastické tituly se vydávají daleko do budoucnosti nebo na cizí planety, ptají se po základní povaze lidství a osudu celého vesmíru. Problém tří těles se pohybuje právě v této extrémní pozici, když se vydává k samotným hranicím lidského poznání a v pokračováních až na konec času. CzechCrunch měl možnost zeptat se herců ze seriálové adaptace Netflixu na jejich zkušenosti s tvorbou tak velkého projektu.
Problém tří těles představuje velice zvláštní scénář – ze dne na den přestane fungovat věda. Velké částicové urychlovače po celém světě začnou ukazovat nesmyslná měření a někteří z významných fyziků, hluboce postiženi rozpadem jejich konceptu reality, páchají sebevraždy. Později se ale začne ukazovat, že věci se mají jinak, a v ohrožení není zdaleka jen psychické zdraví vědců a pokrok v našem porozumění světa.
„Když mi (tvůrci seriálu Problém tří těles David Benioff a D.B. Weiss, pozn. red.) zavolali, netušil jsem, o čem to je, ale souhlasil jsem. Pak mi přišel scénář a já zjistil, s čím mám co do činění. Tak trochu mě rozesmálo, jak epický příběh to je. Začíná v 60. letech v období čínské kulturní revoluce a pokračuje až na konec času,“ popsal pro CzechCrunch svoji prvotní zkušenost Liam Cunningham, který s Benioffem a Weissem spolupracoval už mnohem dříve, když ve Hře o trůny hrál Davose Mořského.
„Neudělali si to pro sebe jednoduché, pro to mám vždy velký respekt,“ dodal herec, který tentokrát ztvárnil člověka ve vedení tajemné agentury mající na starost obranu Země před nebezpečím z vesmíru. Benioff a Weiss se po oblíbeném fantasy rozhodli adaptovat sérii románů, která mezi fanoušky sci-fi v průběhu poslední dekády patřila k těm nejvychvalovanějším. Trilogie Problém tří těles, Temný les a Vzpomínka na Zemi sleduje příběh odvíjející se v průběhu stovek let, vydává se ale až za hranice našeho vesmíru.
https://www.youtube.com/watch?v=Ed-ZPpyR_pM
Autor Liou Cch’-sin, v současnosti nejspíš nejznámější čínský spisovatel na Západě, si přitom hraje s různými vědeckými a kosmologickými teoriemi, ať už jde o dvanáctirozměrný prostor, hibernaci nebo Fermiho paradox zdánlivé prázdnoty vesmíru. Hrdiny knih jsou pak vědci, kteří hrozbám pro lidstvo čelí svojí chladnou racionalitou. Střety s nepřáteli se řeší pokrokem v poznání a nekonvenčními, chytrými nápady.
To byl jeden z hlavních aspektů, který se prý tvůrci snažili převést i do seriálu. „Na premiéře za mnou přišla skutečná astrofyzička a říkala mi: ‚Děkuji, to je poprvé, co jsem se viděla na obrazovce,‘“ řekla pro CzechCrunch Jess Hong, představitelka vědkyně Jin Cheng, která se v seriálu stane jedním z lidí vedoucích výzkum a vývoj nástrojů pro boj s hrozbou z vesmíru. „Chceme ukazovat tradičnější vědce a fakt, že inteligence může sloužit jako zbraň na ochranu lidí nebo nás posouvá jako druh,“ poznamenala Hong.
Pro tvůrce seriálu přitom bylo důležité, aby důraz na vědu neznamenal, že půjde o jakési akademické cvičení, srozumitelné jen astrofyzikům nebo lidem se zájmem o vědu. Právě tento aspekt je v knižních předlohách poměrně výrazný, a byť dokáže nadchnout svou promyšleností, v hraném zpracování by mohl diváky odradit. „Chtěli jsme, aby hard sci-fi bylo přístupné i pro publikum, které ve vědě není tak zběhlé. Naši showrunneři chtěli úspěšnou adaptaci vhodnou pro většinu publika po celém světě,“ poznamenala herečka Zine Tseng, představitelka mladé vědkyně Ye Wenjie v seriálu.
Celé vyprávění proto začíná jako detektivka, v níž se vyšetřovatelé z tajné vládní organizace snaží zjistit, co přivádí zasloužilé vědce k sebevraždám. Takový přístup umožňuje zápletku s neznámou hrozbou rozvíjet výrazně jiným způsobem než například v Dnu nezávislosti nebo Armageddonu, kde se od původního zjištění vědců akce rychle přesouvá k vojsku nebo velkým organizacím. Problém tří těles namísto toho předkládá svět bez agentů v černých brýlích a obřích červených nápisů „top secret“, ale s obyčejnými lidmi, kteří zapadnou v davu a mají zcela nepozorovaně zjistit, co hrozí potenciálně celé civilizaci.
„Když jsem si dělal rešerši ohledně svého agenta, ptal jsem se: ‚Kdyby se tohle stalo, na jaké úrovni bych se pohyboval?‘“ vysvětlil Benedict Wong, jenž v seriálu hraje Clarence Shi, agenta vyšetřujícího záhadné okolnosti smrtí vědců. „Bylo mi řečeno, že by to bylo ve třetí kategorii. Už fakt, že pro to mají takové označení, naznačuje, že by do toho bylo zapojeno velice málo lidí. Je to organizace skrytá ve stínech,“ dodal.
Detektivní zápletku obsahuje už Cch’-sinova předloha, která šla případné adaptaci vstříc také v zapojení vizuálních atrakcí, ideálních pro hollywoodskou velkoprodukci. Příběh obsahuje exotické virtuální světy, výrazné astronomické úkazy a podobně. A Weiss s Benioffem se vše snažili využít v největší možné míře. „Například tu scénu s mongolským palácem s miliony vojáků a vlajkami jsme převzali přímo z první knihy. Když jsem ji poprvé četl, říkal jsem si, že tohle se jim nemůže podařit natočit,“ poznamenal další z herců John Bradley.