Trochu Vesmírná odysea, trochu Interstellar. Česká hra od sólo tvůrce láká dramatickým trailerem

Když se vydáte hledat mimozemskou civilizaci ve hře Afterglitch, dost možná najdete sami sebe. A také dávku filozofie a paralelních vesmírů.

afterglitch-boxed

Foto: Hangonit

Česká hra Afterglitch od studia Hangonit bude filozofickým sci-fi putováním mnoha dimenzemi

Bere si inspiraci z klasických děl science fiction. Ukáže cestu napříč dimenzemi i do nitra lidské existence. Spojuje skvělý vizuál s nelehkou filozofií. A tvoří ji jediný vývojář. Chystaná česká hra Afterglitch bude všechno možné, jen ne obyčejná. A nyní láká novou upoutávkou i připomínkou data vydání.

Psychedelické sci-fi výjevy, horizonty zrcadlící se v nekonečnu, létající talíře a hudba bouřící jako v těch nejdramatičtějších okamžicích vesmírného velkofilmu Interstellar od režiséra Christophera Nolana. Nový trailer připravované hry Afterglitch od studia Hangonit neodhaluje příliš mnoho hmatatelných informací, ale zato zanechává vskutku kosmický dojem.

Právě takový by pak podle Vladimíra Kudělky, který ve skutečnosti tvoří jednomužnou posádku studia, měl být i pocit z neobvyklé hry. Její náplní je hledání mimozemského života, tajemství naší existence mimo prostor a čas i průzkum paralelních světů, přičemž nehodlá být svázána zákony fyziky. Jedním konceptem se však přece jen svázat nechá – časem. Alespoň tedy ve formě ohlášeného data vydání. Afterglitch zamíří na Steam 9. prosince, přiletět má i konzolové vydání.

Experimentální titul sází spíš než na tradiční hratelnost na unikátní audiovizuální, snad až filozofický zážitek. Těžko si vybavit jinou hru, která by se potenciální hráče snažila zlákat otázkami jako: „Jsi nikým? Jsi ničím? Jsi bytostí ztracenou v metafyzickém nekonečnu?“ Až se chce místy vzpomenout na transcendentálnější okamžiky Stanleym Kubrickem zfilmovaného veledíla Arthura C. Clarka 2001: Vesmírná odysea.

Však právě klasiky science fiction jsou přiznaným zdrojem inspirace pro jediného tvůrce hry. „Celý proces tvorby u mě odstartovaly obálky sci-fi knížek. Konkrétně ilustrace Zdeňka Buriana k povídce ‚Přátelé z Hadonoše‘, na níž podivná bytost zve přihlížející osoby, aby prošly zvláštní hmotou či stěnou. Od té doby na ten výjev neustále myslím,“ prozradil CzechCrunchi Kudělka v loňském rozhovoru.

A podobně jako do nejslavnějších děl vědeckofantastického žánru se i do Afterglitche silně promítají filozofická témata a vliv umění. Sám Kudělka zdůrazňuje významnou inspiraci tvorbou Salvadora Dalího a vyznává se z obdivu ke snímkům režiséra Terrence Malicka, v nichž se spojují témata existence vesmíru i smyslu života.

„Hra je experimentem i v tom smyslu, že se snažím dělat téměř vše jinak, než na co je současný hráč zvyklý. Pokud mám být konkrétní, bude se to týkat hlavně prostoru a celkové orientace v něm. Poslední roky je moje vnímání světa tak trochu ovlivněno tématem čtvrtého rozměru,“ popisuje Afterglitch vývojář a výtvarník v jedné osobě.

Podobně neobvyklý přístup si Kudělka alias studio Hangonit vyzkoušel už v roce 2015 se svým počinem Rememoried. Jako videohra sice surrealistické hrátky se světlem a stínem nesklidily příliš mnoho pochval – sám autor dříve prohlásil, že některé prvky hratelnosti mohly být až frustrující – ale coby audiovizuální počin získaly ocenění Česká hra roku v kategorii Umělecký přínos herní tvorbě.

afterglitch_5

Foto: Hangonit

Výtvarník a vývojář Vladimír Kudělka tvoří hru Afterglitch

Michal Mančař

Redaktor CzechCrunche. Má rád hry.

Redaktor CzechCrunche. Má rád hry.