Truhla plná zlata jako špatný symbol jmění. Co podle zakladatele Fondee brzdí Čechy v investování?

Když začneme vydělávat, nikdo nám neřekne, co s tím. Tak kupujeme pozemky, domy, zlato. Neinvestujeme. A dědí se to z generace na generaci.

hlavsa-fondeeKomentář

Foto: Fondee

Jan Hlavsa, spoluzakladatel startupu Fondee

0Zobrazit komentáře

Inflace žene i konzervativní Čechy k přemýšlení o tom, jak investovat volné peníze. Přesto jsme v porovnání se západem stále velice zabrždění. Češi totiž často investují do něčeho, čemu nerozumí. Většina si je toho navíc zcela vědoma a chce investovat chytřeji. Jsou na vině dřívější zklamání? Nebo je to tím, že tohle téma bývá v rodinách i školách tabu? Proč se Češi tolik bojí ztráty? A blýská se na lepší časy?

O tom ve svém komentáři pro CzechCrunch píše Jan Hlavsa, spoluzakladatel startupu Fondee, který učí Čechy investovat a je dlouhodobým partnerem naší investiční sekce. Zákazníkům nabízí online platformu pro automatizované investování do pasivně řízených burzovně obchodovaných fondů, takzvaných ETF, a nově má Fondee také mobilní aplikaci, která je dostupná pro iOS i Android.

***

Svou roli v tom, proč u nás stále panuje nechuť investovat volné prostředky tak, aby se zhodnocovaly a nepožírala je inflace, určitě hrají také neblahé zkušenosti z minulosti. Jak se tu posledních dvacet let distribuovaly podílové fondy? Maximálně prostřednictvím (pseudo)poradců s vysokými poplatky, kteří lidem prodávali mix akcií a dluhopisů, jež průměrně vydělávaly nějakých pět procent ročně.

Jenže když člověk zaplatí na začátku pět procent jako vstupní poplatek a další procenta pak na pravidelných poplatcích, za tři roky s trochou štěstí vydělá zpátky tu první vstupní platbu. Po deseti letech se takový investor probere z letargie a podívá se, kolik mu investice vynáší. Když pak zjistí, že to nijak závratné sumy nejsou, tak to zabalí. Má negativní zkušenost a cesta zpátky nevede.

Jeden zajímavý – a hodně nadsazený, uznávám – příměr: nedávno jsem četl dceři pohádku a začal jsem si uvědomovat, že když se v příběhu najde poklad, je to většinou truhla zlata nebo mincí. Když je tam bohatý sedlák, má pole; zámožný měšťan pak domy ve městě. Nezakládají se firmy, které se později dobře prodají, neinvestuje se se zhodnocením. Je tam zlato. Hmatatelné bohatství.

Proč není truhla zlata dobrým symbolem pro investování?

Už od dětství se svým způsobem programujeme, zapisují se nám podobné vzorce. Když pak začneme vydělávat, nikdo nám neřekne, co s tím. Tak kupujeme pozemky, domy, zlato. A dědí se to z generace na generaci. Rodiče nikdy o penězích a investování nemluvili, protože o tom sami moc nevěděli a báli se, že se před potomky shodí. Ti pak vyrostou a totéž opakují se svými ratolestmi. Nekomunikují o tom. Je to začarovaný kruh.

Platí to i v mnoha jiných finančních sférách. Existuje celá řada rodin, kde manželé navzájem nevědí, kolik ten druhý vydělává. Netuší, kde mají jaké účty a kde jim leží peníze. Ne proto, že by chtěli před druhým něco skrývat – nemluví o tom. A považují to za normální. Je to tabu mezi partnery, natož směrem k dětem.

Bezpečná hra

Mimo jiné je v nás zakódovaná obava ze ztráty. Jsme naučeni peníze vnímat konkrétně. Vidíme ta uspokojivá čísla zůstatku na účtu – a máme pocit bezpečí. Navíc ta sumička pomalu, ale utěšeně roste, tak je všechno v pořádku. Nebo ne? Jenomže peníze nejsou konkrétní, jsou relativní. Ta cifra ale vypadá nadmíru konkrétně – a my se bojíme konkrétní ztráty. Tohle nastavení „nechci prodělat, nechci, aby mé jmění ztratilo hodnotu“ je v nás bohužel hluboko zakořeněné.

I proto mají lidé rádi to zlato, jelikož u něj ztrátu hodnoty nevnímají. Nebo zmiňované nemovitosti. I když se trh na tři roky propadne, na domě není napsáno „jsi dvacet procent v minusu“. Člověk ví nebo tuší, že se to zase srovná, nešílí z propadu. Však ono to zase půjde nahoru, říká si. Ovšem u akcií to je jiná: trh se zhoupne o pár procent dolů a ztráta je vidět okamžitě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ještě k té relativitě peněz. Často se ptám svého okolí: kdyby inflace byla nulová, nechali byste hotovost na běžném účtu? A byl by to dobrý nápad? Je to totiž jenom hra. Když bude inflace tři, pět nebo sedm procent, o tři, pět či sedm procent se navýší také akcie a zisky z nich. Není to tak, že s nulovou inflací se nevyplatí investovat a až s pětiprocentní ano. Potíž je, že řada lidí je fixována na nominální hodnotu peněz.

Mám ale i dobrou zprávu. Deset let jsem strávil v Londýně ve finančních kruzích. Někdy v roce 2015 jsem si povídal s o něco starším kolegou Angličanem, který hudral, jak mladá generace nemá o investování zájem. A vzpomínal, že za Margaret Thatcherové to bylo skvělé, byla privatizace, hromada nových IPO na burze, všichni tím žili a nakupovali akcie. Bylo to „in“.

A já dnes, sedm let poté, na ten rozhovor vzpomínám a s potěšením sleduji, jak se vše opět cyklicky vrací a historie se opakuje – nebo možná spíš tato vlna přichází i k nám. Mladá generace se do investic pustila, zajímá se o ně, zkouší. Jistě, tu a tam se spálí, pak zase vydělá; především se ale naučí s tím zacházet, pochopí volatilitu, nejistotu s investováním spojenou. Přijdou si na to, co jim vyhovuje. Už jenom tenhle zájem je báječný. Ano, věřím, že aspoň v tomto ohledu bude líp.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

Češi už nakoupili akcie Grouponu za 2,8 miliardy. Teď Barta a Šenkypl míří do představenstva

Akcie sice padají, ale čeští investoři dál věří v zářnou budoucnost Grouponu. Teď chtějí nasadit ozdravnou kúru po vzoru Slevomatu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

barta-senkyplInsider

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Barta a Dušan Šenkypl z investiční skupiny Pale Fire Capital

0Zobrazit komentáře

Akcie americké společnosti Groupon se sice přiblížily k historickému minimu, na které klesly předloni po příchodu pandemie, ale české investory to nezastavuje v tom, aby dál věřili ve zvrácení nepříznivého trendu. Jde o Jana Bartu a Dušana Šenkypla z investiční skupiny Pale Fire Capital (PFC), kteří už na velkého slevového hráče vsadili miliardy korun a teď jako největší akcionáři míří do představenstva firmy. Groupon přitom chtějí pomoci oživit i díky úspěšným receptům, s nimiž uspěl tuzemský Slevomat.

Barta se Šenkyplem mluvili o užší spolupráci s Grouponem už dříve s tím, že chtějí novému vedení představit proměnu Slevomatu, což jim přijde jako smysluplná cesta, jak vrátit průkopnický slevový portál zpět k růstu. A jelikož už drží v Grouponu dohromady 21,9 procenta všech akcií a jsou díky tomu největšími akcionáři, stanou se součástí představenstva. Polovinu svého celkového počtu akcií přitom nakoupili za poslední dva měsíce, během nichž se cena jedné akcie propadla o necelou třetinu.

Čeští investoři nakupují jak na sebe jako fyzické osoby, tak i na svůj fond a poslední sérii nákupů postupně reportovanou americké Komisi pro cenné papíry (SEC) začali na konci března. Tehdy se jedna akcie s označením GRPN na burze Nasdaq obchodovala za více než 19 dolarů. Dnes jedna akcie stojí přibližně 15 dolarů. Od 31. března do 25. května nakoupili Barta a Šenkypl celkem 3 256 096 akcií při celkové hodnotě 51,6 milionu dolarů. Přepočteno na koruny dle aktuálního kurzu v době jednotlivých nákupů jde zhruba o 1,14 miliardy korun.

Aktuální propad nám nevadí

V lednu Barta pro CzechCrunch prozrazoval, že do té doby nakupoval akcie v průměru zhruba za 22,5 dolaru, což představovalo investice v přepočtu asi za 1,5 miliardy korun. V posledních dvou měsících od dubna do května se cena akcií GRPN pohybovala od 20 do 11 dolarů, přičemž podle zveřejněných reportů SEC nakupovali investoři z PFC jednu akcii průměrně za 15,9 dolaru. Celkově podle propočtů CzechCrunche už do akcií Grouponu vložili zhruba 2,8 miliardy korun, což následně potvrdil i Barta.

Aktuální hodnota akcií Barty, Šenkypla a Pale Fire Capital činí více než 97 milionů dolarů, tedy zhruba 2,3 miliardy korun. Při pokračujícím pádu ceny akcií Grouponu tak v tuto chvíli evidují nerealizovanou ztrátu. Současný stav však pro investory není důležitý. „Jelikož je Groupon z našeho pohledu dlouhodobá investice, tak nás horizont pár měsíců notně nezajímá. Akcie bude určitě ovlivněna volatilitou na trzích,“ komentuje pro CzechCrunch Jan Barta, který již s kolegy novému vedení firmy radil se strategickými kroky.

grpn1

Foto: Google Finance

Vývoj ceny akcií společnosti Groupon od vstupu na burzu v roce 2011

Díky tomu, že od 15. června zasedne v představenstvu Grouponu Dušan Šenkypl, budou mít tuzemští investoři ještě větší vliv na další směřování společnosti. Jan Barta bude prozatím v pozorovatelské roli, ale nejpozději do konce listopadu se k boardu připojí plnohodnotně i on. „Dušan navíc bude přímo sedět také ve výkonné komisi představenstva, která je ještě blíže CEO. Počítáme s tím, že Grouponu budeme věnovat poměrně signifikantní hodiny,“ doplňuje Barta. Využít chtějí svých zkušeností z podobných byznysů.

Nejde totiž pouze o Slevomat, který se dokázal z původně slevového portálu úspěšně transformovat do tržiště se zážitky a cestováním. „Od Slevomatu hodně čerpáme, ale v lecčems vidíme paralely s Aukrem a jeho otočením,“ říká Barta. Také známý aukční portál se pod dohledem Pale Fire Capital dokázal zotavit ze stagnující trajektorie a v čele s novým šéfem, který přišel z Alzy, se mu daří. Historicky navíc Barta a spol. provozovali také řadu slevových agregátorů a k debatám s Grouponem si přizvali rovněž bývalou šéfku Slevomatu Marii Havlíčkovou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Pro Groupon nastává důležité období a my se těšíme, že využijeme významných zkušeností a perspektiv týmu Pale Fire Capital,“ uvedl CEO Grouponu Kedar Deshpande, který do vedení firmy nastoupil koncem loňského roku. „Vzhledem k tomu, že pokračujeme v realizaci strategie na zlepšení našeho tržiště, věříme, že máme dobrou pozici k tomu, abychom odemkli sílu našich významných aktiv a vybudovali motor udržitelného růstu, který bude vytvářet hodnotu pro všechny naše zúčastněné strany,“ dodal bývalý šéf známého e-shopu Zappos.

Společným cílem nového šéfa i největších akcionářů firmy bude oživit firmu, která před dvanácti lety zažehla nástup slevových portálů, avšak během let už nestačila reagovat na nové trendy a její výsledky zůstaly za očekáváním. Při vstupu na burzu v roce 2011 se akcie Grouponu prodávala za více než 500 dolarů, ale od té doby setrvale klesá. Jeho aktuální tržní hodnota činí 453 milionů dolarů (10,7 miliardy korun) a jen od začátku roku se propadla téměř o polovinu. Od IPO pak o závratných 97 procent.

Zatímco v roce 2020 firma utržila 1,4 miliardy dolarů a zaznamenala čistou ztrátu ve výši 288 milionů, loni se jí podařilo při nižších tržbách ve výši 967 milionů dolarů reportovat zisk přesahující 118 milionů. Podle Barty je kupříkladu důležité po vzoru Slevomatu více ořezat neefektivní byznysové modely a zaměřit se na zážitky. Těžit přitom Groupon má zejména ze své rozsáhlé uživatelské základny čítající přes dvacet milionů lidí.