Tržby mají ve stovkách milionů, ale možná je neznáte. I přesto patří mezi největší české e-shopy

Eva.cz, Sanitino, Avenberg, MK Lůžkoviny, Tipa nebo Sevt. Znáte je? Možná ano, možná ne. Určitě ale nemají takové jméno jako Alza či Rohlík.

e-shopy

Foto: CzechCrunch

Eva.cz, Avenberg a Sanitino

0Zobrazit komentáře

Česku se přezdívá „e-commerce velmoc“. A kdo je jejím králem, je jasné – v čele žebříčku Top 100 e-shopů, který CzechCrunch sestavil už potřetí, pohodlně trůní Alza, kterou následuje Rohlík a Datart. První desítku doplňují firmy, které zná snad každý Čech. Kromě další tuzemské firmy Notino jde ještě například o čínské Temu, polské Allegro, německé Zalando či americkou Teslu. Teď je ale čas mluvit také o těch, jež takové jméno nemají, přesto v Top 100 jsou. Přinášíme seznam šesti e-shopů, které se loni do našeho žebříčku neprobojovaly, letos to už ovšem zvládly. Pět z nich je na jeho samém chvostu, jeden se však zvládl umístit na velmi hezkém 31. místě.


Eva.cz (31. místo)

Tento e-shop vznikl v roce 2001 a jeho provozovatelem je společnost Zásobování a.s., která rovněž spravuje kamenný supermarket Eva.cz ve středočeském Mělníku. Čistý obrat firmy Zásobování v roce 2023 dosáhl 1,4 miliardy korun, zisk činil 85 milionů. Na Eva.cz si lze objednat různé domácí spotřebiče, počítače, kancelářskou techniku, nářadí, domácí potřeby, drogerii, parfumerii či náčiní pro dílnu a zahradu, přičemž se e-shop prezentuje jako diskont. „Nemáme rádi akce, při kterých ostatní zboží zdraží, aby ho pak mohli naoko na pár dní zlevnit. Naším cílem jsou nízké ceny každý den, bez různých kartiček, bodíků, kupónů a podobných nesmyslů,“ prohlásil před časem pro server PrahaIN Ladislav Stejskal, obchodní ředitel Zásobování. Jeho společnost provozuje také seznamku Štěstí.cz.


Sanitino (82. místo)

Tady vůbec nejde o malou firmu – pracuje pro ni 100 lidí a aktuálně působí v 11 evropských zemích. Společnost z Litomyšle prý navíc denně odešle kolem 2500 zásilek. Zaměřuje se na koupelnové a kuchyňské vybavení, nabízí tak sanitární keramiku, vodovodní baterie, sprchové kouty, dřezy nebo třeba zrcadla. Sanitino založil podnikatel Rudolf Jániš v roce 2008, celkový obrat společnosti se v roce 2023 vyšplhal na téměř 2,2 miliardy korun. Je tak větší než Eva.cz, v našem žebříčku ovšem operujeme pouze s tržbami na českém území.


Avenberg (87. místo)

Tento e-shop je součástí portfolia investora Matěje Turka, který je mimo jiné také majoritním akcionářem fotbalové Dukly Praha. „Mám další podíly ve zhruba dvaceti firmách, včetně pivovarů a startupů. A rychle roste také e-shop Avenberg, jehož obrat je přes půl miliardy,“ uvedl Turek v rozhovoru pro CzechCrunch v závěru loňského roku. V e-shopu jsou k mání doplňky do bytu, zahradní nábytek, chovatelské potřeby nebo grily.


MK Lůžkoviny (92. místo)

Firma vznikla v roce 2017 přejmenováním serveru Superlevnezbozi.cz, jehož majitelem byl Martin Kalvoda. Ve stejném roce předal vedení e-shopu svému tehdy třiadvacetiletému synovi, který jej přejmenoval na MK Lůžkoviny. Jakub Kalvoda získával zkušenosti ze světa obchodu již od dětství, kdy otci pomáhal na trzích s prodejem nářadí a domácích potřeb. „Už jako malý jsem zjistil, že když začne pršet, je čas prodávat deštníky,“ vzpomíná. MK Lůžkoviny se dnes profiluje jako rodinná firma, která má jednu prodejnu v pražských Štěrboholích. Její obrat v roce 2023 činil více než 320 milionů korun, zisk pak byl 21 milionů. A jak už z názvu vyplývá, e-shop se zaměřuje převážně na povlečení, prostěradla či polštáře. Nabízí ale i župany, ručníky, závěsy nebo hřejivé ponožky.


Tipa (93. místo)

Tipa vznikla na začátku 90. let jako malá opravna elektroniky, jedním ze zakladatelů byl i současný majitel a ředitel Jiří Pavlík. Kromě servisních služeb se firma postupně začala věnovat také obchodní činnosti, která nakonec převážila. V roce 1997 přišla velká rána v podobě povodně, která společnosti zničila veškeré skladové zásoby. „Museli jsme se rozhodnout, zda firmu začneme budovat od začátku, nebo skončíme. Tento okamžik vnímám mnohem zásadněji než samotný začátek podnikání,“ líčí Pavlík. Dnes Tipa zaměstnává na 150 lidí a má tři prodejny – v Opavě, Praze a Brně. Nabízí anténní techniku, mobilní telefony, reproduktory, televize, domácí spotřebiče, alarmy, fotovoltaiku či tepelná čerpadla. V roce 2023 činil obrat společnosti necelých 470 milionů korun, zisk pak téměř čtyři miliony.


Sevt (99. místo)

Firma vznikla v roce 1992 jako nástupce Statistického a evidenčního vydavatelství tiskopisů. V minulosti se Sevt podílel například na výrobě a zajišťování volebních materiálů nebo kompletaci a distribuci kupónových knížek během kupónové privatizace. V současné době se kromě vydávání hospodářských a úředních tiskopisů zaměřuje také na prodej různého sortimentu, především školních a kancelářských potřeb, knih, her, hraček a drogerie. Za rok 2023 činil obrat společnosti 310 milionů korun, zisk pak dosáhl téměř 20 milionů. Sevt má prodejny v Českých Budějovicích a v Praze.

Od nuly k ShopRoku. Agentura ukazuje, jak se správně nastaveným marketingem porazit konkurenci

E-shopy na rozebraném e-commerce trhu bojují o přízeň zákazníků. „Příležitosti pro růst pořád nabízí online marketing,“ říká Tomáš Čupr z PPC Profits.

Peter BrejčákPeter Brejčák

tomas-cupr

Foto: PPC Profits / Filip Houska/CzechCrunch

Tomáš Čupr

Robin Krejčík rozběhl na první pohled netradiční online byznys. Na e-shopu ProLicence prodává, jak napovídá samotný název, legální licence k různým softwarům, kde mezi nejpopulárnější patří například operační systémy a programy od Microsoftu, ale také třeba od Adobe či Avastu. Jde o relativně malý segment e-commerce trhu, kde si zároveň silně konkuruje několik hráčů. Ve spolupráci s agenturou PPC Profits si ale dokázal vybudovat silnou pozici díky správně nastavenému online marketingu. A získal také ocenění.

„E-shop ProLicence je jedním z klientů, které doprovázíme doslova od nuly a pomohli jsme jim k stabilnímu byznysu,“ popisuje zakladatel PPC Profits Tomáš Čupr, jenž navzdory shodnému jménu nemá žádný příbuzenský vztah se zakladatelem Rohlíku a dalších online byznysů. Internetovému marketingu se v PPC Profits věnují již od roku 2008, aktuálně v digitální agentuře pracuje třicet lidí a ve spolupráci s klienty – mezi které patří i značky jako Nestlé, PPF Banka, VUT či Adidas – realizovali téměř 1 900 projektů, dalších 385 momentálně probíhá.

Jedním z klientů je i zmiňovaný e-shop ProLicence, pro nějž zabezpečuje e-mailing, přes svou sesterskou agenturu SEO Consult od roku 2021 firma zabezpečuje správu PPC kampaní i optimalizaci pro organické vyhledávání (SEO). ProLicence předtím také čelil slabým výsledkům placených kampaní na Google Ads, Meta Ads i Skliku – a právě s tím potřeboval pomoct.

Expert na PPC bere i 70 tisíc měsíčně, menší obchodníci je ale nepotřebují na plný úvazek.

„Díky optimalizaci kampaní se podařilo dosáhnout výrazného zvýšení tržeb – aktuálně přesahují jeden milion korun měsíčně. Současně se nám podařilo udržet náklady (PNO) na úrovni kolem 15 procent,“ přibližuje Čupr. Optimalizace SEO pak e-shop vynesla na vyšší pozice ve vyhledávačích, což vedlo k nárůstu organické návštěvnosti a k rozšíření zákaznické základny.

Od roku 2022 se agentura pro ProLicence stará také o automatizovaný bidding ve srovnávačích Heureka a Zboží.cz, kde se výsledky projevily již po prvních měsících. „Výrazně se nám podařilo zvýšit viditelnost nabídky na Zboží i Heurece. Tyto platformy oslovují zákazníky ve fázi, kdy již mají o produkt zájem a hledají nejlepší nabídku, což přirozeně vede k vyšší míře konverze,“ popisuje Krejčík a doplňuje, že došlo i ke zlepšení poměru mezi náklady na inzerci a vygenerovaným obratem včetně posílení důvěryhodnosti e-shopu u nových zákazníků. Úspěchem je také získání ocenění ShopRoku 2024 od Heureky v ceně kvality.

I když má za sebou PPC Profits i velké klienty, jeho cílová skupina jsou spíš menší a střední e-shopy, které si běžně nemohou dovolit vlastní specialisty. „Expert na PPC bere i 70 tisíc měsíčně, menší obchodníci je ale nepotřebují na plný úvazek. U nás mají klienti k dispozici seniorní specialisty od sedm tisíc měsíčně,“ přibližuje Čupr.

Zatímco PPC Profits se specializuje na výkonnostní marketing, SEO Consult se věnuje dlouhodobému růstu přes organické kanály. „Obě značky mají částečně společný tým, ale různě profilované služby i komunikační styl směrem ke klientům. Jejich rozdělením zároveň ukazujeme, že neřešíme všechno pro každého, ale zaměřujeme se na to, v čem jsme opravdu silní,“ přibližuje Čupr.

diddy

Přečtěte si takéDiddy a jeho soud: Vše, co musíte vědětDiddy organizoval prostituci, hrozí mu 20 let. Shrnujeme nejzásadnější body z ostře sledovaného soudu

Do budoucna má přitom plánů hodně. „Když to řeknu jednoduše – nezůstáváme stát,“ popisuje s tím, že v agenturách nadále inovují, sledují trendy a testují nové přístupy. „Nepřemýšlíme nad kampaněmi jako nad výstupy, ale jako nad byznysovými nástroji. To je důvod, proč se k nám klienti vrací, kvůli důvěře. Ta se nedá koupit, musí se dlouhodobě budovat,“ dodává Čupr.

CC Native

Partnerem článku je PPC Profits