Tudy se bude jezdit vlakem na letiště. Praha ukázala budoucí podobu nádraží Veleslavín
Ačkoliv pražské Letiště Václava Havla se mezi cestujícími těší obecně velmi dobrého jména, oproti většině evropských konkurentů bojuje s jedním velkým handicapem – dopravní dostupností. Pasažéři mají totiž v obou směrech jen dvě možnosti, jak se s pražským letištěm dopravně spojit.
Mohou zvolit nepříliš komfortní cestu autobusem, nebo rychlejší, avšak cenově dražší taxi přepravu, což je v porovnání s množstvím dopravních spojů, které nabízí mnohé evropské metropole poněkud nedostatečné. Pokud do toho samozřejmě nepočítáme vlastní auto.
Už léta se proto mluví o vybudování moderního vlakového spoje, který Letiště Václava Havla řádně propojí s pražskou metropolí. A projekt za celkem 40 miliard korun je nyní opět o něco blíže k realizaci, byť to jde pomalu.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes představila návrh budoucí podoby železniční stanice Praha-Veleslavín, která v budoucnu bude sloužit jako důležitá zastávka na elektrické, dvoukolejné trase Praha–Kladno. Ta odbočkou propojí centrum Prahy právě s přilehlým letištěm, a to za pouhých 25 minut.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsPodobu Nádraží Praha-Veleslavín si na základě doporučení mezinárodní poroty vezme na starost pražské architektonické studio idhea architekti, které si stanovilo cíl zajistit logickou a jednoduchou provázanost nádraží s pěší, cyklistickou, veřejnou hromadnou a automobilovou dopravou. Samotný tvar budovy i její konstrukce jsou inspirovány rychlostí vlakové dopravy.
„Nádraží Praha-Veleslavín chápeme nejen jako důležitý přestupní uzel, ale díky napojení na letiště i jako bránu do hlavního města, zároveň je přirozeným těžištěm celé čtvrti. Budovu nádraží jsme proto navrhli jako jasně rozpoznatelný orientační bod, její okolí jako nové místní centrum s piazzettou,“ říká k projektu architekt vítězného studia Dalibor Hlaváček.
„Vnitřní prostor budovy je na první pohled přehledný a cestující přirozeně naviguje. Střecha nádraží je navržena jako velká travnatá pobytová plocha protnutá pěšími a cyklistickými trasami. Navazuje tak na 10 kilometrů dlouhý lineární park, který vznikne v úseku Veleslavín–Dejvice díky plánovanému zahloubení železniční trati,“ dodává Hlaváček.
Celkové modernizace trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na pražské letiště by se cestující měli dočkat do roku 2028. Zástupci SŽDC momentálně řeší především podoby tunelů mezi pražským Výstavištěm a Veleslavínem, které je potřeba v nejnáročnějším úseku vybudovat, a tak bude zajímavé sledovat, jak se celá velká stavba bude dále vyvíjet. SŽDC nicméně počítá s tím, že v podobném duchu jako Veleslavín vybuduje i další zastávky na plánované trase.
„SŽDC si uvědomuje svoji zodpovědnost v roli investora infrastrukturních staveb v intravilánu města, proto poprvé ve své historii vyhlásila architektonickou soutěž. Vítězný návrh účelně řeší železnici v návaznosti na metro i její další přímé vazby na okolí. Vybrané prvky navíc použijeme jako jednotící design v dalších stanicích a zastávkách trati Praha–Kladno,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.