Turisty budou k Niagarským vodopádům vozit elektrické lodě. Energii budou brát ze samotných vodopádů

niagara-boat

Nové lodě Maid of the Mist budou plně elektrické

0Zobrazit komentáře

Niagarské vodopády jsou jedinečnou soustavou tří vodopádů ležících na řece Niagara, která propojuje Eritrejské jezero s jezerem Ontario. Masa vody padající v některých místech až z výšky 52 metrů byla vždy fascinující podívanou a od 19. století hostila stále více turistů, kteří si přijížděli prohlédnout nespoutanost tohoto vodního živlu. Aby byl pro turisty zážitek co největší, začala společnost Maid of the Mist pořádat v roce 1846 výletní plavby do samotného srdce vodopádu. V tomto místě mají návštěvníci burácející masu vody téměř na dosah a jsou neustále svlažováni sprškami vodní tříště.

K dopravě turistů pod vodopády dnes slouží dieselové lodě Maid of the Mist VI a Maid of the Mist VII s kapacitou 600 pasažérů. Tato plavidla postavená v letech 1990 a 1997 mají svá nejlepší léta za sebou, a proto se je společnost rozhodla nahradit zcela novými loděmi, které budou navíc disponovat plně elektrickým pohonem. Díky tomu bude provoz lodí více šetrnější k životnímu prostředí a turisté si budou moci užít zážitek z návštěvy vodopádů bez jakéhokoliv hluku vydávaného dieselovými agregáty.

niagara-boat4

O design prvních plně elektrických výletních lodí postavených ve Spojených státech se postarala společnost Propulsion Data Systems, která vytvořila plavidlo ve stylu katamaránu s kapacitou až 520 pasažérů. Samotnou stavbu lodí zajišťuje společnost Burger Boat Company, která by měla jednotlivé části lodí dopravit k vodopádům tento měsíc a zahájit jejich finální montáž. Pohonný systém plavidel, lithium-iontové baterie i dobíjecí zařízení dodává společnost ABB.

Odkaz Nikoly Tesly

Dobíjení lodí bude řešeno sedmiminutovou přestávkou po každé plavbě tak, aby byla hladina energie udržována na 80 % kapacity baterie. První turisté by se na nových lodích měli svézt již v září tohoto roku. „Pro Maid of the Mist dává naprosto dokonalý smysl být jedničkou v zavedení této zelené technologie. Nová plavidla budou převážet naše hosty do srdce Niagarských vodopádů, jednoho z největších vodních zdrojů čisté elektrické energie,“ řekl prezident společnosti Maid of the Mist Christopher Glynn.

niagara-boat3

Narážel tím na skutečnost, že Niagarské vodopády lákají nejen turisty, ale i ty, kteří se snaží využít její sílu k produkci čisté elektrické energie. První pilu poháněla Niagara již v roce 1759. Ke skutečnému zkrocení síly Niagary však došlo až v roce 1895 Nikolou Teslou. Ten o možnosti využití síly vodopádu pro generování elektrické energie uvažoval již coby mladík a později se mu podařilo zhmotnit tyto úvahy v první velkou hydroelektrárnu na světě. Tu ovšem na řece již dnes nenajdete.

Místo ní se o využití toku pro výrobu elektrické energie stará obrovská hydroelektrárna Roberta Mosese, jejíž provoz byl zahájen roku 1961 a dodnes se jedná o největšího dodavatele elektrické energie ve státě New York. Takže i plavidla společnosti Maid of the Mist budou ke svému pohonu využívat elektrickou energii získanou z vodopádů.

niagara-boat2

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

E-shopová platforma UPgates loni utržila téměř 6 milionů korun. Letos chce růst čtyřnásobným tempem

rataj

Psal se rok 2009 a v malé vesnici mezi Opavou a Ostravou začala postupně vznikat firma dnes čtyřicetiletého Jana Rataje (na úvodní fotce), která se původně zaměřovala na tvorbu webových stránek, redakčních systémů a později i vývoj a pronájem e-shopů. Právě poslední zmíněné služby postupně nabraly na popularitě a během let se od klasického vývojářského studia transformovala Ratajova firma v čistě e-shopový nástroj.

Takto funguje zhruba čtyři roky, během kterých se podařilo tržby UPgates posunout ze dvou milionů korun na téměř trojnásobek. Vývoj celého produktu ovšem trval bezmála 9 let, za které se postupně firma posunula od služeb až ke konkurenci mnoha e-shopovým řešením v Česku, jež se snaží uspokojit trh, který má jeden z nejvyšších počtů e-shopů na jednoho obyvatele.

Postupná transformace firmy umožnila tvorbu UPgates bez jakéhokoliv externího financování, takže si Rataj ve společnosti stále drží 100% podíl. Jak ale sám přiznává, téměř jednu dekádu jeho firma vyvíjela kvalitní produkt a nyní je na čase investovat maximum do marketingu a do samotného prodeje.

upgates

Aktuálně má UPgates stovky zákazníků, mezi kterými jsou například Vinařství Skoupil, Give.cz, HS Flamingo nebo kola Mitas. E-shopová platforma se soustředí především na menší a středně velké e-shopy, kterým nabízí takzvaně krabicové řešení s předpřipravenými moduly, přičemž umožňuje upravovat grafický vzhled na míru, což pro zákazníky může dělat také přímo tým UPgates.

Moduly se neliší ani v jednotlivých měsíčních plánech, pro všechny jsou totožné. Jediné, co se liší, jsou samotné parametry hostované služby, jako je velikost úložiště, počet aktivních produktů v e-shopu, který začíná na 50 v základním plánu a končí na 30 tisících v tom nejdražším, či v počtu jazyků nebo uživatelů, kteří e-shop obsluhují. Plány se pak pohybují v cenách od 450 korun do 2 950 korun měsíčně. Zdarma si pak mohou uživatelé nastavit i několik jazykových mutací e-shopu, na vlastních doménách je to pak za 275 korun měsíčně.

jobs-1

Přečtěte si takéJobs, Musk či Bezos v antickém stylu. Chilský umělec tvoří sochy vyobrazující moderní velikányJobs, Musk či Bezos v antickém stylu. Chilský umělec tvoří sochy vyobrazující moderní velikány

Oproti většině jiných řešení navíc nabízí UPgates tzv. modul designer, který umožňuje přímo v rámci webového rozhraní individualizaci jedné ze šesti základních šablon, tedy nastavení všech grafických prvků od barevnosti, stylu textů, vzhledu jednotlivých komponent až po rozložení prvků a také optimalizaci pro mobilní zařízení. Za tyto funkce zákazníci neplatí nic navíc.

upgates_tym

Tým stojící za UPgates

I díky tomu za loňský rok UPgates získal bezmála 130 nových zákazníků a vyrostl v příjmech o téměř 30 procent na 5,6 milionu korun se ziskem 2,2 milionu. O rok dříve to bylo 4,4 milionu v příjmech se ziskem dosahujícím 1,5 milionu korun. Po letošních investicích do marketingu a do růstu se ovšem daří firmě držet v posledním půlroce zhruba čtyřnásobné tempo růstu.

Mezi letošními plány je především rozšíření stávající API k napojení externích služeb, modulu designer a dalších pokročilých možností úpravy designu, jelikož jde o jednu z nejzásadnějších funkcí, kterou se UPgates odlišuje. Spousta jiných řešení totiž nabízí několik šablon a jejich úpravy, ale v omezeném měřítku, a za cokoliv dalšího je pak nutné platit navíc. Tady je to nutné víceméně jen v případě, že si uživatelé neví rady. E-shop od UPgates si pak lze pořídit od 450 korun měsíčně s 30denní zkušební lhůtou, včetně všech zmíněných modulů.