Tužka a papír už se v restauracích nenosí. Český startup digitalizuje objednávky surovin a získává další miliony
V investiční skupině Miton už několik let mluví o budoucnosti, v níž budou restaurace fungovat chytřeji, moderněji a ve výsledku budou poskytovat jak lepší službu hostům, tak i lepší obživu svým majitelům. Miton proto investuje do technologických startupů, které mohou pomoci tyto vize naplnit, a společně s tuzemským projektem Uget chce nyní zjednodušit objednávání surovin. Zároveň do něj investuje několik milionů.
Celý gastronomický sektor se stále ještě vyrovnává s těžkými ranami, které na něm zanechala a ještě mnohdy dál zanechává pandemie. Dlouhé měsíce s cedulí zavřeno uvrhly restaurace v krajních případech do neřešitelných ekonomických problémů, ale zároveň více podnítily potřebu modernizovat. To, co se ještě nedávno dělalo přes papír a tužku, se dnes provádí na tabletech a minimálně část restauračních provozů běhá někde online.
Modernizovat část gastrosektoru se rozhodl i tuzemský startup Uget, který založil před necelými čtyřmi lety Ilya Ivanov. Rodák z Moskvy dorazil do Česka za studii, usadil se tu a ve svých šestadvaceti letech chce pomáhat restauratérům s tím, jak objednávají suroviny, a šetřit jim při tom čas i peníze. A stejně tak jejich dodavatelům. Uget totiž vše spojené s nákupem surovin i jejich naskladněním digitalizuje a propojuje v jedné aplikaci.
„Uget nám přinesl revoluci v procesu objednávek, šetřím díky němu více než tři hodiny denně na objednávkách pro naši síť. Navíc mám vždy kontrolu nad náklady, objednávkami a jednotlivými sklady,“ potvrzuje Yennessy Valencia, vedoucí sítě PokeHaus, která má v Praze tři pobočky.
Ilya Ivanov doplňuje, že mnoho restaurací si se svými dodavateli vymění klidně desítky e-mailů a telefonátů denně, což Uget nahrazuje přehlednou platformou, kde mají manažeři, majitelé i dodavatelé přehled o stavu objednávek. A v případě, že má síť více podniků jako v případě PokeHaus, úspory a přínosy takového systému se ještě násobí. Ve vyšších objemech lze objednávky optimalizovat, přitom je vše stále na jednom místě.
Podobně jako se z pandemie oklepávají restauratéři, musel se oklepat i Ilya Ivanov se svými kolegy. Když přišla pandemie, byl zrovna Uget v rozletu, získával nové zákazníky, ale příchod covidu de facto vše zastavil. Startup však měl už tehdy nabranou první investici od tuzemského fondu Nation 1 a angel investora Pavla Friedricha ve výši zhruba 10 milionů korun, a tak krizové měsíce ustál. Ivanov hlásí, že Uget ještě více vyladil svůj produkt a je tak nyní připraven pro všechny podniky od menších bister po větší restaurační sítě.
Od Mitonu navíc nyní získává další finanční injekci ve výši 300 tisíc eur, tedy necelých osm milionů korun. Ugetu dle jeho vyjádření aktuálně přibývají stovky zákazníků měsíčně a do jeho platformy jsou zapojeny přes čtyři stovky dodavatelů z celého Česka, přičemž i jejich počet roste. Zakladatel technologického startupu nechce být v číslech příliš konkrétní, ale prozrazuje, že by se chtěl v příštím roce dostat na dvě miliardy korun v objemu objednaného zboží u několika tisíc zákazníků.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSpolupráce s Mitonem mu poskytne jednak nový kapitál, ale také know-how a možné synergie s dalšími gastronomickými projekty. „Chceme být za Miton nejen finančním, ale také strategickým investorem. Propozice Ugetu doplňuje naše další projekty, kterými jsou Grason a Qerko, a uzavírá tak pomyslné kolečko od dodavatele surovin až po hosta v restauraci,“ komentuje novou investici partner Mitonu Milan Zemánek.
Uget by přitom rád současné investiční kolo ještě rozšířil, ideálně o partnery, kteří by mu pomohli expandovat do zahraničí. „Tu chceme směřovat na Západ, Česko je pro nás v tom nejlepším slova smyslu startovacím trhem, a to i díky partnerství s Grasonem, jenž restauracím pomáhá najít kvalitní personál, a s Qerkem, které zjednodušuje platby. Uget tuhle dvojici výborně doplňuje, když podnikům zjednodušuje administrativu a komunikaci s dodavateli,“ říká Ilya Ivanov.
V nejbližších letech chce Uget investovat do rozvoje svého produktu i zmíněné zahraniční expanze, a tak zisk vyhlíží nejdříve na konci příštího roku, nicméně již eviduje i první tržby. Jeho byznys model je postaven na bázi předplatného, kdy v základní verzi je jeho platforma pro restaurace i dodavatele zdarma, ale většina z nich využívá placené funkce. Zpoplatněno je například automatické naskladnění do pokladního systému, které šetří čas, a pokročilý systém plánuje Uget nabízet také dodavatelům. Ušetřit jim chce až stovky tisíc měsíčně.