Tvoří letecké záběry pro Netflix, Apple i Amazon. Český Copterfilm má s drony svůj zářez i na letošním Super Bowlu

copterfilmStory

Foto: Copterfilm

Antonín Nevrlý a Filip Brázdil z Copterfilmu

0Zobrazit komentáře

Oceňovaný snímek Nabarvené ptáče, dokument Planeta Česko, záběry interiéru Národního divadla, spoty pro Škoda Auto nebo reklama pro Amazon. Co mají tyto projekty společné? O tvorbu leteckých záběrů, které se v nich objevují, se postaral tým českých leteckých a filmových profesionálů z Copterfilm.

Mezi jejich poslední úspěchy patří i letecké záběry hradu Bouzov, které díky Super Bowlu sledovalo v přímém přenosu téměř 100 milionu diváků.

Dnes je pořizování záběrů pomocí dronů běžnou, a především dostupnou disciplínou, které se věnuje kdejaký amatér. Když se ale před deseti lety potkali Filip Brázdil a Antonín Nevrlý na olomouckém letišti, byly drony zcela nedostupnou technologií, kterou prozatím využívala jen armáda.

Oba pány svedla dohromady jejich záliba ve tvoření modelů letadel a vrtulníků, což také později dalo vzniknout jejich společnosti Copterfilm, která je dnes oblíbená u českých i zahraničních produkcí. Vše začalo potřebou Antonína Nevrlého, který dříve pracoval jako kameraman, pořídit ze vzduchu záběry kruhů v obilí.

copterfilm

Foto: Copterfilm

Dnes Copterfilm využívá tu nejmodernější techniku

Napadlo jej proto oslovit Filipa Brázdila a společně vytvořili první jednorotorový vrtulník s uchycenou kamerou. Jak asi sami tušíte, výsledek nebyl zcela uspokojivý, a proto hledali lepší řešení, které nalezli v zařízení s více rotory, které se tak v daleko větší míře podobalo dnešním dronům. I tak si ale žádalo celou řadu úprav a vylepšení, které pánové prováděli víceméně metodou pokus omyl.

Jejich první zakázkou byly ze vzduchu pořízené záběry jesenického lyžařského areálu Kouty nad Desnou, jejichž kvalita dnes sice budí úsměv na tváři, je však nutné si uvědomit, že v té době byli u nás téměř jediní, kdo dokázal záběry tohoto typu a v této kvalitě pořídit. Všichni ostatní byli totiž v té době ještě stále připoutání k zemi.

Spolupráce s těmi největšími

Postupem času se začalo objevovat stále větší množství nových projektů a také lepšího vybavení s tím, jak začali profesionální výrobci dodávat na trh potřebnou techniku. Pánové z Copterfilmu začali nabírat potřebné zkušenosti a jejich pole působnosti začalo přerůstat i přes hranice naší země.

Jejich služby začaly postupně využívat i velké nadnárodní společnosti. Záběry Copterfilmu se objevily například v reklamě na Apple Watch Series 5, v reklamním spotu aerolinky Delta Airlines, ve videu pro Microsoft a jeho herní konzoli Xbox a již několik let jsou dvorními tvůrci vzdušných záběrů vozů Škoda v rámci spolupráce s mladoboleslavskou automobilkou.

Reklamními spoty to však zdaleka nekončí. Drony si totiž v poslední době začínají nacházet cestu i do velkých filmových a seriálových produkcí. Díky tomu měl Copterfilm příležitost natáčet záběry pro snímky, jako je Nabarvené ptáče, Můj příběh nebo české seriály Sever a Stockholmský syndrom.

copterfilm2

Foto: Copterfilm

Ukázka z portfolia filmů a seriálů, ve kterých se objevily záběry Copterfilmu

Pro Amazon na Super Bowl

Ještě zajímavější je ale spolupráce s velkými zahraničními společnostmi. S Netflixem Copterfilm spolupracoval na chystaném seriálu The Letter for the King a podílel se také na tvorbě fantasy seriálů Carnival Row či Wheel of Time z produkce Amazonu.

Právě pro Amazon v nedávné době vytvořili i záběry hradu Bouzov, který se v reklamním spotu Before Alexa proměnil v pohádkový hrad s princeznou a hrozivým drakem. Tento spot byl vysílán během posledního Super Bowlu, díky čemuž jej vidělo několik desítek milionů diváků.

Pro Copterfilm je často ale vlastně úplně jedno, pro koho natáčí, protože odvádí svou práci ve vzduchu a komunikuje se štábem, který reklamu pro velkou firmu řeší. „Při natáčení takového projektu, jako je reklama pro Amazon, je mezi námi a Amazonem několik dalších lidí. Primárně komunikujeme s českou produkcí, přímo na place pak s hlavním kameramanem a režisérem, kteří jsou většinou u takovýchto projektů ze zahraničí,“ popisuje pro CzechCrunch Filip Brázdil.

martin-rozhon-boxed

Přečtěte si takéInvestuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch PodcastuInvestuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch Podcastu

A proč si velké zahraniční společnosti často vybírají právě Českou republiku. Filip Brázdil si coby pilot dronů (zatímco jeho kolega Antonín Nevrlý ovládá samotné kamery) pochvaluje českou krajinu pro její rozmanitost.

„Máme tu spoustu krásných historických hradů, zámků, ale také ateliery, sklady kostýmů, rekvizit. Určitě to bude také kvůli opravdu velkému filmovému zázemí, spoustě šikovných lidí, kteří perfektně ovládají své filmové řemeslo. A v neposlední řadě to může být také cenou,“ přidává Filip Brázdil další možné důvody, proč se Amazon rozhodl natáčet právě v České republice. Mimo hrad Bouzov se totiž natáčelo také v pražském skanzenu Řepora.

Amazon, Netflix nebo Apple? Je to jedno…

Práce pro Amazon zní jako velice prestižní záležitost, ovšem díky celé řadě stejně významný referencí, které Copterfilm za celou svou dobu působení nasbíral, to podle Filipa Brázdila zase tak jedinečný projekt nebyl.

„Každá nová reference je pro nás určitě přínosem. Když se například vybírá, kdo bude létat letecké záběry pro nějaký větší filmový či reklamní projekt, tak součet všech referencí nám určitě pro prokázání našich kvalit pomůže. Ale že by nás vyloženě tato reklama pro Amazon někam dále posunula, si úplně nemyslím,“ míní.

copterfilm1

Foto: Copterfilm

Dva zakladatelé a množství vybavení, to je základ celého Copterfilmu

Podle Brázdila je pro Copterfilm vždy důležité, aby co nejlépe splnili představy kameramana a režiséra, natočili požadované záběry, měli vše perfektně připravené a neudělali žádnou chybu, popřípadě na základě zkušenosti nabídli lepší řešení. Jestli však budou záběry pro Amazon, Apple, Netflix či Škodovku, je už v podstatě jedno.

„Kolikrát ani vůbec nevíme, jakou reklamu natáčíme, jelikož je celý projekt v utajení, má třeba úplně jiný název a nikdo ze štábu to v podstatě nemusí vědět,“ uzavírá s úsměvem Filip Brázdil.