Tvůrci podcastu Kecy & politika dali sbohem Křetínského domu. Chceme 10 tisíc předplatitelů, říká Michopulos

Někdejší politický marketér popisuje byznysové pozadí populárního podcastu. Inspiraci pro jeho vznik našel ve Spojených státech.

Luboš KrečLuboš Kreč

petros-podcast-min

Foto: CzechCrunch

Petros Michopulos, jeden z autorů podcastu Kecy a politika

0Zobrazit komentáře

První epizoda podcastu Kecy & politika se objevila na konci dubna 2021. Komentátor Reflexu Bohumil Pečinka a podnikatel a expert na politický marketing Petros Michopulos v ní rozebírali dopady kauzy Vrbětice. Byl to vlastně experiment, jestli bude mít někdo zájem o nekorektní povídání dvou chlápků po padesátce. Výsledek překonal i jejich nejsmělejší očekávání: podcast týden co týden poslouchá přes 100 tisíc lidí. Teď se rozhodli osamostatnit, rozloučili se s mediálním domem Czech News Center a pořad dělají sami za sebe.

Ambice přitom nemají malé. Formát nezávazného klábosení dvou kamarádů o politice, jejích spletitostech a lidech, kteří ji vytváří, zrál Michopulosovi v hlavě delší dobu. „Můj nápad byl rozšířit kontextovou část kolem informací z politiky,“ vysvětluje jednapadesátiletý podnikatel v novém dílu CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a nově také v audioformě na YouTube.

V českém marketingu se Michopulos proslavil především jako stratég mimořádně úspěšné volební kampaně ČSSD z roku 1998. Po ní se Miloš Zeman stal sice premiérem, vztahy obou mužů ale postupně ochladly a nynější prezident je často předmětem ostré Michopulosovy kritiky. Ale zdaleka nejen on.

Od něj a od o něco uměřenějšího Pečinky to schytávají také Andrej Babiš nebo Tomio Okamura, čím dál častěji ovšem i vláda Petra Fialy, a to kvůli tomu, jak (ne)řeší zdražující se energie, sílící inflaci a doutnající riziko sociálních problémů. Zjevně s tím mají úspěch a jejich podcast patří k nejposlouchanějším a nejvlivnějším v Česku.

„Mě i Bohouše překvapilo, kolik lidí nás poslouchá,“ přiznává Michopulos v podcastu s tím, že na platformách Gazetisto a Pickey si Kecy & politiku předplácí několik tisíc lidí. V plánu je dostat se až na 10 tisíc podporovatelů, což, jak sami autoři připouštějí, bude náročné.

Jenže poté, co se rozešli s vydavatelstvím Czech News Center z impéria čtvrtého nejbohatšího Čecha Daniela Křetínského, se musí na svůj podcast začít dívat i byznysovýma očima. „S CNC jsme se nepotkali na tom, jaké by měly být parametry, abychom byli všichni spokojení. Jestli to budeme v budoucnu s někým zase dělat, nevím. Teď to budeme ale zkoušet sami,“ říká Michopulos.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Osamostatnění tvůrců populárního podcastu je unikátní událost, minimálně na české mediální scéně. Bohumil Pečinka platí za elitního politického komentátora a po několik desetiletí byl jednou z hlavních tváří týdeníku Reflex. V redakci dal kvůli neshodám kolem Keců & politiky ale výpověď a už do něj bude přispívat jen jako externí autor, živit jej z větší části bude právě podcast a na něj navázané aktivity.

„Veškerou nahrávací techniku jsme si koupili ze svého a točili jsme v CNC v kanceláři. Teď budeme mít vlastní studio. Když započítám svoji práci, techniku, vydání knížky, merchandising, tak v nákladech jsme na 750 tisících až milionu korun,“ vypočítává Michopulos a dodává: „Investice jsme si z příjmů z podcastu zatím nepokryli, ale měsíční náklady už celkem pokryjeme.“

V plánu je i nadále dvakrát do měsíce vydávat speciální díl s hostem nazvaný Tři mačety, na podzim by měl přibýt ještě jeden dodatečný podcastový formát a zůstanou pravidelná vystoupení po celé republice.

Jak přesně fungují jejich setkání s fanoušky? Co si Petros Michopulos myslí o české mediální scéně? Jak podcast Kecy & politika vznikl? A čím se podnikatel nyní živí, když politický marketing už opustil? To a mnoha dalšího se dozvíte v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a nově také v audioformě na YouTube.

Disney+ konečně dorazilo do Česka. Stojí stejně jako HBO Max a nabídne Marvel, Simpsonovy i Vetřelce

Streamovací služba láká na dva tisíce titulů Star Wars, Marvelu, Pixaru i dalších značek. Přibývat mají i filmy a seriály evropské produkce.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

disney-plus-devices-1

Foto: Disney

V Česku se dnes spouští streamovací služba Disney+

0Zobrazit komentáře

Koncem roku 2019 Disney, největší zábavní společnost na světě, spustila svou vlastní streamovací službu. Následoval její raketový růst poháněný zájmem i pandemií, expanze po světě a ukrajování stále většího kusu trhu. Dnes Disney+ konečně oficiálně dorazilo do Česka, kde kromě masivních rodinných franšíz jako Marvel, Star Wars nebo značky Pixar nabídne také mnoho titulů zaměřených výhradně na dospělé publikum.

Čeští zájemci se měli Disney+ původně dočkat už loni, firma zde ale start služby odložila kvůli plánům na paralelní uvedení ve většině východní Evropy, kam počítá i Česko. Na jednu stranu důsledkem toho diváci promeškali premiéry několika široce diskutovaných seriálů a mohli narazit na vyzrazení děje – alespoň ti, kteří nevyužili ilegální zdroje. Zatímco ale diváci ve Spojených státech měli z novinek ze začátku k dispozici jen Mandaloriana, nyní už je nabídka původního obsahu služby vcelku široká.

Základem jsou už dobře známé hity jako zmíněný první hraný seriál ze světa Star Wars Mandalorian, jeho spinoff Boba Fett: Zákon podsvětí nebo seriály z univerza Marvelu (MCU) WandaVision, Loki či Moon Knight. Zrovna zítra vychází předposlední díl minisérie Obi-Wan Kenobi, která se dočkala veskrze dobrého přijetí, a druhý díl široce chválené novinky Ms. Marvel. Za zmínku jistě stojí také The Beatles: Get Back, šestihodinový dokument zachycující vznik posledního alba legendární britské kapely.

Výčet těch nejzajímavějších původních projektů v nabídce služby končí poměrně rychle, následuje ale rozsáhlá knihovna nových i starších filmů a seriálů. Nelze očekávat nepřeberné množství nového obsahu, jako nabízí hlavní konkurent Netflix, Disney+ ale místo toho má některé z největších značek v Hollywoodu. Jedině zde půjde zhlédnout jak všechny tituly z franšízy Star Wars, tak kompletní MCU (vyjma Spider-Mana) a tvorbu Pixaru. Nechybí ani dokumenty z produkce National Geographic.

obi-wan-kenobi-disney-star-wars-trailer

Reprofoto: Disney/YouTube

Ewan McGregor v minisérii Obi-Wan Kenobi

Služba ale nepřináší tituly jen pro mladší, respektive rodinné publikum. Dospělejší diváci ocení sekci označenou jako Star, která obsahuje tvorbu z produkce Hulu, 20th Century Studios, FX Networks a dalších. Konkrétně to znamená seriálové hity jako Simpsonovi, Živí mrtví, American Horror Story či Futurama, která má příští rok dostat novou řadu. Je zde i drama Kauza Theranos o podvodném miliardovém startupu.

Stejně zajímavý je výčet filmů jak pro mainstreamově zaměřené, tak pro specifičtější publikum. Připomenout si lze například Avatar či Titanic, je zde kompletní filmová série Vetřelec, ale také oceňované novější snímky jako oscarová Favoritka a Země nomádů, Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun Wese Andersona, Poslední souboj Ridleyho Scotta nebo Ulička přízraků Guillerma del Tora.

encanto-disney-pixar

Foto: Disney

Encanto z produkce Disney letos dostalo Oscara za nejlepší animovaný film

Disney uvádí, že jeho služba celkově nabízí přes 800 filmů a 900 seriálů. Je však třeba dodat, že velká část z toho jsou archivní tituly atraktivní spíše jen pro poměrně úzký okruh diváků a levné televizní pořady pro děti a náctileté.

Jelikož streamování je nyní vedle kinofilmů a zábavních parků jedním z hlavních pilířů mediálního giganta, pro Disney+ má velké plány i do budoucna. Nedávno odhalilo hned několik plánovaných seriálů ze světa Star Wars a počítá se také s výrazným rozšiřováním nabídky v rámci všech ostatních značek.

Díky kvótám Evropské unie, podle nichž musí streamovací služby investovat do lokální filmové a televizní tvorby, lze pak očekávat postupné přibývání evropských produkcí. Disney v souvislosti s tím oznámilo, že do roku 2024 v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky vytvoří 60 titulů.

Dražší než HBO Max, levnější než Netflix

Z hlediska funkcionality a technických vlastností se Disney+ nijak výrazně neliší od konkurence. V rámci jednoho účtu lze vytvořit až sedm uživatelských profilů s vlastní historií, seznamem oblíbených i doporučeními a sledovat je možné na čtyřech zařízeních současně. Přítomná je podpora sledování skrze webový prohlížeč na desktopu, v aplikaci na iOS i Androidu, pomocí chytrých krabiček Apple TV, Chromecast a Amazon TV, na televizích Samsungu, LG, s Androidem a dalších. Nabídku uzavírá PlayStation a Xbox.

Část obsahu lze sledovat s českým dabingem a zbytek s českými titulky, zejména novější tituly jsou pak dostupné v rozlišení 4K s podporou HDR a zvukem Dolby Atmos. Část filmů z MCU navíc nabídne formát Imax Enhanced s rozšířeným obrazem, který vyplní celou obrazovku širokoúhlých televizí. Nechybí ani rodičovská kontrola umožňující u každého profilu nastavit, jaký typ obsahu zobrazí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Předplatné Disney+ vyjde na 199 korun měsíčně, tedy stejně jako standardní verze HBO Max. To nabízí také zlevněné roční předplatné za 1 590 korun, které pro Disney platilo jen při registraci do včerejšího dne, ode dneška povyskočilo na 1 990 korun. Nejdražší streamovací službou v Česku nicméně zůstává Netflix, který při podpoře 4K a HDR stojí 319 korun za měsíc – nabízí i předplatné za 199 korun, kde je však možné přehrávat jen na jednom zařízení a v archaickém rozlišení 480p.

Spolu s Českem se dnes Disney+ spouští ve více než třiceti dalších zemích v Evropě, mezi nimiž je Slovensko, Polsko, Maďarsko, Chorvatsko, Estonsko, Řecko, Slovinsko, Turecko a další. Po celém světě mělo v dubnu 137,7 milionu uživatelů, což ho staví na druhé místo za Netflixem s 221,6 milionu a před HBO Max s 76,8 milionu.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání