Tvůrci startupu Cleany rozjíždí novou firmu. Jako Simpleto chtějí hotelům a provozovatelům Airbnb čistit pokoje

Peter BrejčákPeter Brejčák

miroslav-purtik-hanus-zvolsky-martin-holcek

Foto: Simpleto

Spoluzakladatelé Simpleto Miroslav Purtík, Hanuš Zvolský a Martin Holček

0Zobrazit komentáře

Česko-slovenské podnikatelské duo Hanuš Zvolský a Martin Holček od roku 2018 se svým startupem Cleany mění trh s čistírnami. V této snaze je miliony korun podpořil i hvězdný investor Jiří Hlavenka a před půl rokem expandovali na Slovensko. Teď svůj byznys rozšiřují ještě více – spolu s Miroslavem Purtíkem vytvořili samostatný spin-off Simpleto, s nímž chtějí hotelům a provozovatelům krátkodobých pronájmů jako Airbnb pomoct udržovat čisté pokoje.

Simpleto se opírá o myšlenku, že nejistota v době trvání pandemie nutí provozovatele krátkodobých pronájmů šetřit a hledat flexibilnější typy vztahů s dodavateli. Zároveň se ale hotely i provozovatelé Airbnb začínají připravovat na postupný návrat turistů a boj o jejich přízeň.

Právě skloubení těchto požadavků nabízí Simpleto, jež chce provozovatelům krátkodobých pronájmů vyřešit starosti o jeden z klíčových aspektů spokojenosti, a to čistotu. Konkrétně pak online zajistí profesionální praní prádla i jeho pronájem, další služby jako úklid a zásobování plánuje nabídnout během letní sezony.

„Turistů bude míň a bude tak o ně daleko větší boj. U Airbnb byla čistota vždy na prvním místě, na její kvalitu totiž připadá nejvíc stížností a špatných hodnocení, nyní je však kvůli obavám z koronaviru ještě důležitější,“ myslí si Jiří Krejčí, místopředseda Česká asociace pronajímatelů a ubytovatelů v soukromí.

miroslav-purtik

Foto: Simpleto

Spoluzakladatel a šéf Simpleto Miroslav Purtík

Jak Krejčí doplňuje, aktuální situace nutí tento sektor diverzifikovat příjmy a například rozdělovat byty na různé délky pronájmů podle situace – například když nepřichází hosté přes Airbnb, nabídnou byt studentům na střednědobý pronájem. To se ostatně minimálně v Praze děje ve velkém, byty Airbnb v hlavním městě zůstaly prázdné a mnohem více se pronajímají domácím.

Provozovatelé, kteří byty nebo pokoje přes podobné platformy na krátkodobé pronájmy nabízí dál, aktuálně podle Miroslava Purtíka ze Simpleta primárně řeší náklady na provoz a flexibilitu nákupu, jež přitom probíhá stále hlavně přes e-mail a telefon.

„Trh se službami pro správu hotelů a Airbnb je roztříštěný a překvapivě málo digitalizovaný, proto jsme vyvinuli platformu Simpleto. Začínáme s praním prádla a jeho pronájmem, protože je to nejčastěji outsourcovaná služba, dodavatelé i provozovatelé přitom v dnešní době hledají flexibilnější alternativy,“ říká Purtík z pozice ředitele.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Simpleto tak nabízí profesionální praní a mandlování veškerého prádla, ručníků a osušek, ale také oblečení hostů. Ložní prádlo navíc pronajímá i na dobu jednoho roku s různou výší měsíčních poplatků v závislosti na sezóně.

Objednávat služby je možné jednorázově nebo pravidelně a také pro každý apartmán zvlášť. Platforma funguje od začátku května zatím jen v Praze, kde ji podle Purtíka využívají první zákazníci – do konce letošního roku by mělo dojít k rozšíření do Brna a Bratislavy.

Kromě toho Simpleto vyvíjí vlastní aplikaci, která nabídne přehled a možnost rezervovat jednotlivé služby, což by mělo pomoct automatizovat a snížit administrativu. „Poptávka je velká, proto aplikaci spouštíme co nejdřív. Již nyní ale pracujeme na propojení s Airbnb a nejpopulárnějšími systémy na správu nemovitostí PMS, ať je Simpleto v blízké budoucnosti místo, kde provozovatelé mají kompletní přehled o prádle, úklidu i zásobách,“ doplňuje Purtík.

miroslav-purtik-hanus-zvolsky-martin-holcek

Foto: Simpleto

Spoluzakladatelé Simpleto Miroslav Purtík, Hanuš Zvolský a Martin Holček

Samotnému Cleany se přitom podle vyjádření pro CzechCrunch daří. Zprostředkoval vyčištění přes 30 tisíc kusů oblečení a textilií od více než pěti tisíc zákazníků a v loňském roce zaznamenal růst o několik stovek procent, konkrétní tržby nebo zisk však nesděluje. Pochvaluje si přitom i expanzi na Slovensko, kde začal digitalizovat trh čistíren a prádelen před půl rokem v Bratislavě.

„V Bratislavě se nám daří nadále růst i díky tomu, že jsou nyní rozvolněné opatření a skončil lockdown. Největší nárůst poptávky pozorujeme u bytového textilu v rámci jarního úklidu. Velmi kladné ohlasy máme také na naší lokalizovanou videokampaň. Z toho důvodu plánujeme spustit službu Simpleto i zde,“ říká Hanuš Zvolský, ředitel Cleany.

Vznik nové firmy jako spin-off z jiného startupu není v českém prostředí úplně běžné, poslední rok však přinesl několik podobných případů jako. Jedním z nich je nástroj Choice digitalizující gastronomii, jež vznikl v cestovatelském startupu Davinci TS, další je pak rychle rostoucí brněnský Smartlook, který roky fungoval pod firmou Smartsupp.

Cleany.cz

Jsme čistírna a prádelna s dopravou, která šetří váš čas.

Cleany.cz

Jsme čistírna a prádelna s dopravou, která šetří váš čas.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Michal Menšík a Zdeněk Šoustal budou společně investovat do startupů. Připravené mají stovky milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mensik-soustal

Foto: V-Sharp

Zdeněk Šoustal a Michal Menšík zakládají venture studio V-Sharp Alpha

0Zobrazit komentáře

Další těžká váha vzniká na tuzemské investorské scéně. Do startupů chce začít významně investovat majitel a šéf logistického startupu DoDo Michal Menšík, který se rozhodl spojit se spolumajitelem Accolade Zdeňkem Šoustalem. Společně chtějí podporovat projekty spojené především s e-commerce, logistikou či finančními technologiemi a v následujících letech plánují proinvestovat řádově stovky milionů korun, ne-li víc.

Menšík se Šoustalem společnými silami – a hlavně financemi – spouští takzvané startupové venture studio, které ponese název V-Sharp Alpha a bude chtít pomáhat startupům v rané fázi vývoje. A to nejen investicemi, ale také předáváním zkušeností, sdílením kontaktů či poradenstvím v oblasti marketingu, právních či IT služeb. Právě to totiž dle zakladatelů firmám v prvních fázích vývoje často chybí.

„Z vlastní zkušenosti vím, že k úspěchu nestačí dobrý nápad a vstupní kapitál. Startupy často skončí v propadlišti dějin jen proto, že nejsou schopny správně nastavit byznysplán, zvolit vhodné IT řešení, správně řídit finance nebo si třeba zajistit dostatečně kvalitní právní služby,“ vysvětluje motivaci za vznikem venture studia Michal Menšík.

Projekty s potenciálem inovovat svět e-commerce Menšík se Šoustalem hledají i kvůli tomu, že budou chtít hledat synergie v rámci svých stávajících aktivit. Menšík vedle rychle rostoucího logistického startupu DoDo rozvíjí v rámci mateřské skupiny V-Sharp také e-commerce akcelerátor Inveo či projekt Atoto (na jeho technologii loni běžel online prodej vánočních stromků) nebo Ydistri. Sdílet tak může své know-how i třeba kapacity dodavatelů a služeb.

mensik-soustal3

Foto: V-Sharp

Michal Menšík a Zdeněk Šoustal společně investují v rámci V-Sharp Alpha

Zkušeným investorem je taktéž Zdeněk Šoustal. V rámci svého holdingu Reticulum drží padesátiprocentní podíl v již zmíněné skupině Accolade, která se zaměřuje na budování průmyslových parků v Evropě, vlastní zemědělskou společnost MJM Agro a v této oblasti má zainvestováno také v technologických projektech Prefarm a Agri-Precision zaměřujících se na modernizaci zemědělství.

V loňském roce Reticulum přidalo investici do startupu Vocalls, který vyvíjí robotické asistenty nahrazující lidské operátory na telefonních linkách, a v rámci V-Sharp Alpha nyní bude vyhledávat další podobné příležitosti. Šoustal s Menšíkem se chtějí zaměřit především na seedové investice do výše přibližně 500 tisíc eur (13 milionů korun), ale nebrání se ani strategickým investicím v řádu milionů eur (střední desítky milionů korun).

„Dle aktuální rozvahy bychom v prvním roce chtěli zainvestovat vyšší desítky milionů korun a v delším, pětiletém horizontu pak postupně nižší stovky milionů. Úplně pevný strop ale nastavený nemáme. Pokud se vyskytne příležitost, kterou prostě nebude možné ‚nechat ležet‘, půjdeme do toho,“ říká pro CzechCrunch Michal Menšík, který naposledy hlásil 100% meziroční růst svého startupu DoDo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve V-Sharp Alpha již prý mají první investice těsně před podpisem, ale prozatím o nich nechtějí mluvit. Jako venture studio se nicméně označují i proto, že nejsou standardním VC fondem a nemají tedy ani žádné pevné investiční horizonty. A jak už naznačil sám šestatřicetiletý Michal Menšík, pevně rozhodnuto není ani o potenciálně proinvestované sumě.

„Pokud by se naskytla zajímavá příležitost, nechceme, aby nás limitoval nějaký předem nastavený strop. Cílem Alphy je primárně pomoci startupům v začátcích, ale pokud se naskytne firma se zásadním potenciálem, která by byla přínosem i pro ostatní subjekty v rámci V-Sharp Alpha, budeme uvažovat i v milionech eur,“ potvrzuje Zdeněk Šoustal, který Reticulum zakládal už v roce 1992 a od té doby se věnuje právě investicím.

Do společného vehiklu nyní vkládají peníze právě společnosti Reticulum a V-Sharp, přičemž cílem je nacházet takové projekty, aby do nich mohly investovat společně. Příležitosti bude vyhledávat mimo jiné investiční ředitel V-Sharp Alpha Matej Zabadal, ale aktivně se chtějí zapojit i Menšík se Šoustalem, a to přímo do spolupráce s jednotlivými projekty.

matej-zabadal

Foto: V-Sharp

Matej Zabadal, ředitel investic skupiny V-Sharp Ventures

„Věkový rozdíl mezi námi není ani 10 let, ale ve světě byznysu a jeho vnímání to dělá hodně. Zdeněk je ostřílený byznysmen, ví, co chce, a má neskutečný nadhled. Já jsem zase víc orientovaný na technologie, příliš nevnímám limity státních hranic a jsem víc ponořen do té mladé startupové komunity. Myslím, že nám to spolu bude dobře fungovat a že i pro subjekty uvnitř Alphy budeme oba přínosem,“ říká Menšík.

Předem nemají ve V-Sharp Alpha striktně definovanou ani investiční strategii, odvíjet se budou individuálně podle vybraného projektu, ale obecně je cílem investovat v seedové fázi a získávat minoritní podíly. Zaměřovat se přitom nutně nechtějí pouze na tuzemský rybníček, ale celý region střední a východní Evropy, kde mají oba podnikatelé své zkušenosti.

wb-richard_malovic-ceo-min

Přečtěte si takéBrněnský Whalebone chrání uživatele online a nabírá 65 milionů korunBrněnský Whalebone na internetu chrání miliony uživatelů. 65 milionů korun do něj nyní vkládá miliardář Bouška a spol.

„Dobré nápady a šikovné týmy chceme nacházet co nejdříve a stávat se hlavním investorem. A jelikož chceme být pro startupy dlouhodobým partnerem, určitě se pak nebráníme ani investicím v dalších kolech,“ potvrzuje Menšík. Pokud by do sebe vše zapadlo, může se stát projekt nakonec i součástí skupiny V-Sharp, ale není to pevně dané pravidlo.

Přidanou hodnotou celého venture studia má být i to, že všechny projekty získají přístup také do nových sdílených kancelářích Praga Office & Garden, které v Karlíně buduje Scott.Weber Workspace a do nichž se celá skupina V-Sharp Michala Menšíka stěhuje. V nové budově zabere celkem čtyři ze šesti podlaží a podpořeným startupům tak bude nablízku.

scottweber-vsharp1

Foto: V-Sharp

Skupina V-Sharp sídlí v Praga Office & Garden v pražském Karlíně