Twin Peaks od Larse von Triera se vrací. Slavný dánský režisér chystá třetí řadu kultovního seriálu Království
Mezi dubnem roku 1990 a červnem roku 1991 se na televizních obrazovkách odehrála historie – Twin Peaks se stal nejen jedním z nejbizarnějších, ale zároveň jedním z nejoceňovanějších seriálů všech dob. O tři roky později pak přišla odpověď z Evropy, když se do formátu televizního seriálu pustil už tehdy úzce sledovaný režisér Lars von Trier. Jeho Království dokonce dílo Davida Lynche v určitých ohledech překonalo a nyní se chystá pokračování.
Riget Exodus (Království Exodus) bude třetí a poslední řadou surrealistického seriálu z nemocničního prostředí, kde se děje jedna podivná věc za druhou. Natáčení by mělo začít příští rok s premiérou naplánovanou o rok později. Konečně se tak snad dozvíme, jak se vliv zásvětí podepsal na fiktivní dánské nemocnici, co se stalo s monstrózním dítětem doktorky Petersenové nebo kde se vzala mizející záchranka duchů.
Produkční společnost Zentropa, kterou Lars von Trier založil a zaštiťuje všechny jeho projekty, novinku ohlásila krátkým videem, jež odkazuje na ikonické intro seriálu. V něm se nejdříve ve vizuálně podmanivé sekvenci naznačuje tajemná historie titulní nemocnice Království a probouzení nadpřirozených sil. Druhá část už více napodobuje typický devadesátkový úvod s herci, ale dramatickými záběry, hudbou a ostrým kontrastem s první půlkou se divákům zaryje do paměti.
V podobném duchu se nese i osm dílů původních dvou řad seriálu, rozkročeného mezi žánry mysteriózního hororu, nemocničního dramatu a černé komedie. Na jedné straně tak sledujeme každodenní fungování neurochirurgického oddělení a jeho personálu, na straně druhé odhalujeme vzestup temných sil. Hororové scény přitom často následuje humor vycházející třeba z přítomnosti švédského chirurga v dánské nemocnici, tyto dva národy se totiž alespoň naoko nesnáší.
Jako jeden z hlavních zdrojů inspirace pro Království sám von Trier označil právě Twin Peaks a podobnosti jsou rychle zřejmé. Oba seriály zvláštním způsobem kombinují tehdy typické televizní žánry (soap operu u Lynche a nemocniční drama u von Triera) se silně mysteriózními vlivy a nadpřirozenem. Americkému i evropskému tvůrci se tak podařilo vytvořit specifickou atmosféru, která jejich dílům zajistila status jedněch z neunikátnějších v dějinách televize.
Určitě přitom nelze říct, že by von Trier Lynche jen kopíroval. Spíš vycházel z obdobného konceptu míchání žánrů, ale dospěl k jinému tvaru. Království například mnohem méně zajímá ztotožnění diváka s postavami. Jednotlivé prvky do sebe na rozdíl od Twin Peaks tvrdě naráží a celek působí o to bizarněji. Dění natočené hektickým dokumentaristickým stylem navíc pravidelně komentují postavy dvou osob s Downovým syndromem, které myjí nádobí.