U babičky objevil v zaprášené krabici staré nálepky na sirky ze Sušice. Teď je mladý designér přetváří v unikátní plakáty
Psalo se období okolo roku 1839, kdy v české Sušici vznikla první malá továrna na výrobu zápalek. Postupem let se z neefektivního ručního plnění sirek do krabiček stal výrazný byznys, který pod značkou Solo Sušice pronikl do celého světa. A byť se jednalo o pouhé zápalky, minimálně od 60. let minulého století přicházely s originálními designy, jež jsou dodnes ukryty v šuplících tehdejších sběratelů.
O jejich oživení se snaží designér Oliver Beneš, který sice vyrůstal v USA, ale kořeny má právě v Česku. Ze Sušice totiž pochází jeho prarodiče, kteří v sirkárně pracovali, a jakmile svou babičku vloni navštívil, objevil v zaprášených krabicích skvosty, které mu nedaly spát. „Bylo jich snad 10 tisíc a skoro všechny byly v perfektní kondici,“ sděluje nám Beneš a odkazuje na malé papírky, které se lepily na krabičky se zápalkami.
Ať už šlo o jednoduché návrhy zvířat na pestrobarevných pozadích, kreativní odkazy na hygienické návyky nebo upozornění, že nedopalky od cigaret patří do popelníku, tehdejší grafika mu natolik učarovala, že se ji rozhodl přepracovat a znovu zviditelnit. „Na tak malé věci bylo ukryto tolik unikátních prvků. Nešlo jen o typografii a použitý slovosled, ale také o výběr barev, ze kterých se designy tiskly,“ zmiňuje Beneš.
Protože se grafikou zabývá už delší dobu a Photoshop spolu s Illustratorem jsou pro něj esenciální nástroje pro práci, ponořil se do předělávek. Z tisíců sirkových designů nakonec po velmi náročném rozhodování vybral pouhé tři. Nafotil je, promítl do grafických programů a v nich se snažil přesně obtahovat jejich původní křivky, aby s nimi následně mohl zamířit do tiskárny.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJeho cílem totiž bylo překlopit vybrané designy do plakátových formátů, které by zákazníkům prodával. Aby ale mohl dosáhnout požadované kvality, jež musela co nejpřesněji vyobrazovat i původní barvy, potřeboval sehnat ten správný proces tisku včetně papíru s dostatečnou gramáží a béžovým nádechem. A vzhledem k tomu, že mu teď už běží crowdfundigová kampaň, lze dodat, že se mu vše podařilo vybrat podle představ.
„Chtěl jsem přetvořit tento krásný a zároveň jednoduchý design z časů mého dědečka. Je to pocta nejen pro něj a jeho památku, ale také samotné nálepky, které by jinak byly ztraceny v čase,“ dodává Beneš.
Na Kickstarteru rozjel projekt Czechoslovakian Ink, v rámci kterého nabízí tři nálepky z původních zápalek na velkém plátně. Konkrétně jde o upozornění na típání cigaret do popelníku, šimpanze se symbolikou pražské zoologické zahrady a malého chlapce v pruhovaném tričku, který „motivuje“ ke každotýdennímu stříhání nehtů. Všechny tyto náměty nabízí na texturovaném papíru s gramáží 250 gsm a rozměry 50 x 70 cm.
Cena za plakát s malým chlapcem a šimpanzem je 99 eur, tedy zhruba 2 600 korun (symbolika popelníku je o 10 eur levnější), přičemž můžete vybrat i celou sadu včetně tapet na obrazovky vašich počítačů. Co se autorských práv týče, Oliver Beneš uvádí, že je se společností Solo v kontaktu a forma Kickstarteru byla zvolena z důvodu „demonstrace zájmu o tyto designy“.
Benešovi se do dnešního dne podařilo nasbírat již více než polovinu stanoveného minima, respektive necelých pět tisíc dolarů (112 tisíc korun). A vzhledem k tomu, že kampaň ještě 15 dní poběží, lze očekávat i vyšší částku. Doručení je stanoveno na prosinec letošního roku a jak tvůrce zmiňuje, nabízené plakáty má již nachystané, tudíž by nemělo hrozit opoždění.