U Nehvizd vyroste první terminál vysokorychlostní železnice v Česku, po které mají jezdit vlaky přes 300 km/h
V České republice se pomalu dává do pohybu projekt první železniční tratě s rychlostí vyšší než 300 kilometrů v hodině, která by měla začínat ve stanici Praha-Běchovice a následně se napojit na stávající traťové úseky u Poříčan. Správa železnic teď podepsala smlouvu na zakázku prvního úseku vysokorychlostní tratě a také ukázala, jak bude vypadat chystaný terminál u Nehvizd.
Připravovaný terminál vysokorychlostní železnice s pracovním názvem Praha východ má být první stavbou svého druhu v Česku. Vyroste poblíž městyse Nehvizdy, který se nachází pár kilometrů východně od hlavního města a v blízkosti dálnice D11. Sloužit by tak měl zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí Prahy.
Moderní terminál se bude nacházet na prvním pilotním úseku vysokorychlostní železnice mezi Běchovicemi a Poříčany. Správa železnic by pak na něj ráda navázala prodloužením vysokorychlostní trati (VRT) směrem k Brnu a Hradci Králové, ale to je prozatím hudba budoucnosti. Jen zmíněný první úsek se nezačne realizovat dříve než v letech 2025 či 2026.
Správa železnic každopádně již nyní vybrala vítězný architektonický návrh, z něhož by měl nový vysokorychlostní terminál Praha východ vycházet. Do architektonické a urbanistické soutěže se přihlásilo celkem jednadvacet návrhů a vítězným se stal ten od autorského tria Jiří Opočenský, Štěpán Valouch a Ondřej Králík.
„Architekti ve spolupráci s urbanisty a dopravními inženýry měli možnost od začátku září do konce listopadu minulého roku navrhnout přesné umístění a vnější i vnitřní podobu nového terminálu vysokorychlostní železnice na hranicích Prahy včetně prostor pro parkování tří tisíc aut a napojení na regionální autobusovou dopravu,“ uvedla Správa železnic s tím, že odměna pro vítěze je 1,2 milionu korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJak uvedl magazín Zdopravy.cz, Správa železnic odhaduje, že celková investice do nového terminálu vyjde na 780 milionů korun. Smyslem vybudování této periferní stanice je především umožnit, aby v okolí žijící obyvatelé mohli využít benefitů vysokorychlostní železniční dopravy bez nutnosti zajíždění do centra metropole.
Terminál by měl v budoucnu sloužit jako přestupní uzel mezi dvěma vysokorychlostními tratěmi (jedna ve směru Praha–Brno a druhá Praha–Hradec a dále do Polska) a také pro přestup na regionální železniční i autobusovou dopravu. Vzhledem k velkokapacitnímu parkovišti bude zapojen do systému P+R a využít by se měly také dopravní synergie s přilehlou dálnicí D11.
Správa železnic předpokládá, že by mohlo terminálem projít kolem 20 tisíc cestujících denně, přičemž zpočátku bude stanice využívána pro dálkové vlaky z Prahy přes Kolín nebo Nymburk dále na východ a jihovýchod Česka. Ty by uvolnily místo na stávajících železničních tratích, kde by mohlo dojít k posílení příměstské dopravy. Jakmile se pak dokončí další úseky vysokorychlostní trati, vyjely by na trať logicky i vysokorychlostní vlaky.
„Po postupném dokončení dalších úseků Praha–Brno zde budou zastavovat i některé vysokorychlostní vlaky jedoucí po této VRT do Jihlavy, Brna a dále na Ostravu, Zlín nebo třeba Vídeň. Po výstavbě VRT Praha–Hradec Králové s pokračováním do polské Vratislavi budou stanici využívat i spoje tímto směrem,“ uvedla loni pro iDnes mluvčí státní Správy železnic Nela Friebová.
V plánu je, aby nové úseky umožnily jízdu rychlostí 300 až 320 kilometrů v hodině, přičemž Správa železnic nyní podepsala smlouvu na zakázku za 184,6 milionu korun na projekt prvního úseku vysokorychlostní železnice z Běchovic do Poříčan, a to s mezinárodním konsorciem firem Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald. Dokumentace má být hotova do poloviny příštího roku, píše Ekonomický deník.