U softwaru je jedno, odkud jste. Do Y Combinatoru jsme jeli rovnou z Ostravy, říká Jiří Třečák v CzechCrunch Podcastu

jiri-trecak-boxed1

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jiří Třečák, spoluzakladatel startupu Supernova

0Zobrazit komentáře

Začalo to jako nápad několika kluků v čele s Jiřím Třečákem a Oskarem Kořistkou, které už nebavilo jen tvořit aplikace pro klienty, ale chtěli část své práce automatizovat a umožnit to i ostatním. Když se navíc podíváte na web startupu Supernova, ani nepoznáte, že je z Česka, protože už jde dávno o globální produkt s tisícovkami uživatelů, který si prošel nejen několika investičními koly, ale také prestižním akcelerátorem Y Combinator v San Francisku, kam startup zamířil rovnou z Ostravy.

„Jakákoliv automatizace, kterou do práce dokážeme přinést, programátorům pomáhá. Není to tak, že by jim brala práci, spíš si jí mohou vzít víc a ušetřit čas, nebo mít volno,“ popisuje ambice svého startupu Jiří Třečák v nejnovějším CzechCrunch Podcastu a zároveň přiznává, že se o podobnou věc snažilo už množství firem, ale prakticky nikdo neuspěl.

I kvůli tomu nebyl start Supernovy zrovna nejjednodušší. První rok Třečák a jeho tým vyvíjel základ technologie, aby s ní vůbec mohli za prvními investory a zvládli jim ukázat reálné obrysy toho, co by měl nástroj umět. V roce 2017 tak vyrazili do Prahy za investičním fondem Credo Ventures, který do startupu v začátcích poslal 10 milionů korun.

„Před schůzkou s Credem jsme si řekli, že jen prezentace nestačí, a tak jsme ve vlaku na cestě z Ostravy do Prahy vytvořili během 10 minut šestistránkovou Credo aplikaci, kterou jsme vytvořili jen pro ně,“ vzpomíná s úsměvem Třečák. „V té době jsme přemýšleli, že se buď přesuneme do Prahy, nebo zkusíme něco v zahraničí. Nakonec jsme krok se stěhováním do Prahy přeskočili a jeli jsme z Ostravy rovnou do Y Combinatoru.“

To, jak se startup z Ostravy až do startupové Mekky dostal, jak dokázal přesvědčit už v prvních letech investory k získání podstatné investice, ale i o odhodlání, budoucnosti vývoje nebo o aktuálním stavu programátorů a designérů na trhu, si můžete poslechnout v aktuálním CzechCrunch Podcastu.

Poslechnout si ho můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

***

O čem dalším se Jiří Třečák v CzechCrunch Podcastu rozpovídal?

Podle devětadvacetiletého ostravského rodáka stojí za úspěchem Supernovy ve světě a postupným vybudováním globálního produktu práce s komunitou. Dnes má Supernova v rámci komunity kolem tří tisíc lidí, kteří pravidelně testují nové funkce, dávají zpětnou vazbu a především startupu pomohli s úvodní validací. „Pro nás je tisíc projektů od tisíce freelancerů mnohem hodnotnějších než například projekty od jedné agentury, protože budou velmi různé,“ říká Třečák.

To je pro vývoj nástroje, jako je Supernova, to nejdůležitější, protože i on využívá strojové učení. Nejde totiž pouze o editor, který by převáděl grafiku do kódu aplikace, ale jde o to, jak dokáže chápat souvislosti mezi různými elementy a jak pochopí funkčnost aplikace – to se dá naučit jen z obrovského množství dat.

jiri-trecak2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jiří Třečák, spoluzakladatel startupu Supernova

„Na vytvoření něčeho takového by nemělo řešení ani třeba Adobe,“ říká Třečák a znovu připomíná komplexitu produktu, na kterou narazilo množství firem předtím. Komunita kolem vývoje a designu je totiž na podobné softwary a ulehčení poměrně senzitivní, jelikož už se mnohokrát v minulosti spálila.

„Pokud bychom vydali produkt, který není plně funkční nebo tam není jasně viditelný potenciál, znamenalo by to automaticky, že nebudeme úspěšní. A proto nám trvalo zhruba dva roky vytvořit základní technologii, než jsme si byli jistí, že aspoň tyto základní věci budeme schopni lidem vydat,“ vysvětluje Třečák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Až teprve teď se dostáváme do situace, kdy si tam většina lidí něco najde. Ale pořád s tím nejsme ani zdaleka spokojeni, a to už jsou to čtyři roky,“ doplňuje. Poté, co si Supernova prošla Y Combinatorem, nabrala hned další investici v desítkách milionů korun, která vývoj startupu značně usnadní, byť už má několik tisíc platících zákazníků.

V aktuálním CzechCrunch Podcastu se Jiří Třečák dále rozmluví o tom, jak přesně probíhala přihláška do Y Combinatoru, jaké typy startupů tam tým potkal, ale i o tom, proč jim to v prvním kole nevyšlo a co jim vlastně takový pobyt v sanfranciském prostředí přinesl. A hlavně – proč každému startupu doporučuje, aby si zkusil třeba jen vyplnit přihlášku do slavného akcelerátoru. Zároveň narazíme na téma programátorů a využití umělé inteligence a otázku, zda jejich práci do budoucna automatizace nějak ovlivní.

Podcast najdete jak online na Soundcloudu, Spotify, Apple Podcasts nebo Google Podcasts, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Investor tu není od toho, aby táhl firmu až nahoru. V Kiwi.com to ale byla velká jízda, říká Jiří Hlavenka v CzechCrunch Podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jiri-hlavenka-boxed

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Investor a podnikatel Jiří Hlavenka

0Zobrazit komentáře

Když Jiří Hlavenka vkládal před osmi lety do zajímavého nápadu tehdy čtyřiadvacetiletého Olivera Dlouhého stovky tisíc korun, nebyl to pro něj prý žádný zásadní risk. Úspěšný podnikatel, který v Česku zakládal například první e-shop Vltava.cz či vydavatelství Computer Press, měl již něco vyděláno, ale těch pár stovek tisíc v Kiwi.com se mu nakonec zhodnotilo jako žádná investice předtím.

„Kiwi.com byla velká jízda. Na jedné straně máte firmu velice rád a hrozně s ní žijete, protože i když jsem tam neseděl denně, byl to neuvěřitelný příběh. Na druhé straně z pozice investora to dopadlo podle mého názoru nejlépe, jak mohlo – prodali jsme v relativně dobrou chvíli,“ říká Jiří Hlavenka v novém CzechCrunch Podcastu, který jsme natáčeli těsně předtím, než se v Česku zavedla striktní karanténní opatření.

Pětapadesátiletý investor z Kiwi.com vystoupil spolu s několika dalšími investory před rokem. Americký fond General Atlantic tehdy za nadpoloviční podíl utratil zhruba tři miliardy korun a Hlavenkova investice se zhodnotila o stovky tisíc procent, přičemž celkem do firmy během let nalil 1,5 milionu korun.

Nejen o tom, jak se na velkou jízdu s Oliverem Dlouhý a Kiwi.com dívá, ale také o tom, co si mohou z úspěšného brněnského příběhu vzít ostatní startupy, co si myslí o tuzemském kapitálovém trhu, proč podle něj Česko potřebuje více rodinných firem a jak uplatňuje své zkušenosti v politice, je aktuální CzechCrunch Podcast.

Poslechnout si ho můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

***

A co dalšího v CzechCrunch Podcastu prozradil Jiří Hlavenka?

Loňský prodej Kiwi.com do rukou amerického investora bylo velké téma jak pro všechny zúčastněné, tak celou tuzemskou scénu. V médiích se párkrát objevily i různé přestřelky mezi akcionáři a byť Jiří Hlavenka říká, že to v médiích vypadalo hůře než ve skutečnosti, tak se zpětně ohlíží za tím, v čem mohl být jeden z problémů.

„Kdyby to byla průměrná firma, byl by úplný klid po pěšině a bez problémů by se někde prodala. Ale v momentě, kdy vidíte, že celý byznys každý den vyroste o několik procent, tak si říkáte wow, tohle je jízda, a ptáte se, kam to vůbec míří. Každý si v hlavě hned násobí své potenciály zisky,“ říká v podcastu Hlavenka s tím, že někteří investoři se zkrátka báli, aby jim něco neuteklo.

jiri-hlavenka3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Investor a podnikatel Jiří Hlavenka

Taková příležitost se ostatně v českém startupovém prostředí nenajde každý rok a Hlavenka přiznává, že na to zkrátka nejsou tuzemští investoři připravení, a to jak kapitálově, tak zkušenostmi. Když Kiwi.com vyrostlo do určité velikosti, potřebovalo munici na případné akvizice nebo masivní růst, a to mu zajistil právě loňský odprodej do rukou obřího fondu General Atlantic.

„Z mého pohledu to bylo za pět minut dvanáct, že české individuální investory, kteří znají docela dobře lokální trh, ale neumí moc zahraničí, nahradil světový hráč. Myslím si, že čeští investoři by těch 150 až 200 milionů eur, které teď mohou ze strany General Atlantic přijít, prostě nedali do kupy,“ míní Hlavenka.

Byť ho samotného odchod z Kiwi.com svým způsobem mrzí, protože za jiné konstelace by v jízdě mohl pokračovat dál, sám ho považuje za dobrý krok. I proto, že v Česku nebyl silný kapitálový hráč, který by umožnil jak dál živit růst firmy, tak pokračovat v nějakém nastavení stávajícím investorům. V momentě, kdy do firmy vstupoval obří hráč s miliardy v kapse, uvolnil mu Hlavenka prostor.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celé to ostatně potvrzuje Hlavenkův názor, že jeden investor by neměl firmu táhnout až nahoru, ale správně si vyhodnotit svou pozici a podle toho jednat. „V okamžiku, kdy cítím, že už firmě nemám co dát, tak si říkám, proč bych tam dál zůstával, když mám šanci na dobrý exit,“ říká Hlavenka.

„Investor není od toho, aby táhl firmu až nahoru. Každý investor má svou fázi, pak se firma dostane do určité velikosti, já ji mohu pomoct s jedním, maximálně dvěma dalšími investičními koly, ale pak by třeba měla jít na rozumnou burzu,“ doplňuje Hlavenka.

Pokud se chcete dozvědět, proč ho mrzí, že se české firmy prodávají do zahraničních rukou, proč by u nás rád viděl více rodinných firem, do jakých investic se po odchodu z Kiwi.com pustil a jakou má teď vlastně investiční strategii, pusťte si novou epizodu CzechCrunch Podcastu. Najdete ji online na Soundcloudu, Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech a vašich oblíbených podcastových aplikacích.