U soudu převádí výpovědi do textu. Startup Parrot s významnou českou stopou získal přes 200 milionů

Tomáš Ščavnický pracoval pro Facebook, Apple i výzkumnou agenturu amerického ministerstva obrany. Spoluzaložil Parrot, z jehož vedení se nyní stahuje.

Peter BrejčákPeter Brejčák

tomas-scavnicky_parrot-6-min

Foto: Parrot

Tomáš Ščavnický, spoluzakladatel startupu Parrot

0Zobrazit komentáře

Pokud necháte přepsat stejnou nahrávku řeči do textu dvěma lidmi, výsledkem budou pravděpodobně dva trochu jiné přepisy. U soudních stání ve Spojených státech je běžnou praxí, že to pomocí stenografického stroje dělají vyškolení pracovníci. Atraktivita této profese ale klesá, na druhou stranu počet sporů neustále stoupá. Celé odvětví je tak zralé na automatizaci pomocí umělé inteligence – a přesně to poslední roky dělá startup Parrot, který nyní uzavřel významné finanční kolo přesahující 200 milionů korun.

I když je Parrot oficiálně americký startup, svůj tým má rozprostřený od New Yorku, Atlanty, Miami a Austinu přes Prahu a Bratislavu až po Filipíny. A jeho spoluzakladatelem je Slovák Tomáš Ščavnický, který již během vysoké školy začal pracovat ve výzkumné skupině věnující se automatickým přepisům řeči na text a spolupracoval na vývoji těchto technologií i pro Facebook, Apple nebo výzkumnou agenturu amerického ministerstva obrany DARPA.

Přes své kariérní štace se před několika lety seznámil s Bryanem Baumem a jeho bratrem Ericem, který působí jako státní prokurátor na Floridě, a společně během večeře přišli na nápad využít technologie umělé inteligence pro zpracování přirozeného jazyka v oblasti práva.

V Parrotu se nejdřív zaměřili na samotný přepis, který zefektivnili kombinací umělé inteligence a lidské kontroly, tím pádem dokázali klientům nabídnout nižší cenu a vyšší rychlost dodání než u běžného zpracování soudními stenografy. Samotný přepis pak právníkům nabízí v interaktivní formě na své platformě, kde s ním může pracovat i několik advokátů najednou. Postupnými produktovými zlepšeními se pak dále proměňuje na komplexní nástroj pro práci s právními dokumenty.

app_transcript-parrot-min

Foto: Parrot

Aplikace Parrot

Byznys Parrotu se i díky pandemii koronaviru, která konzervativní obory donutila k tomu, aby se digitalizovaly, nakopl a jeho opakující se roční tržby (ARR) rostou meziročně trojnásobně. „A to aktuálně máme jen dva obchodníky,“ usmívá se Ščavnický během rozhovoru pro CzechCrunch, který děláme online na lince New York – Praha.

Aby svůj byznys dokázal rostoucí startup nakopnout ještě více, uzavřel nyní své investiční kolo takzvané Série A. Celkem jedenáct milionů dolarů, tedy v přepočtu 240 milionů korun, do něj vkládá americký fond Amplify Partners s přispěním fondu XYZ Venture Capital a skupina andělských investorů. Valuaci firma nekomentuje, dohromady s předchozími koly ale nabrala už čtrnáct milionů dolarů.

„Aktuálně je doslova nejhorší období na nabírání investic od roku 2000, kdy došlo ke splasknutí takzvané internetové bubliny. U našich investorů ale rezonovalo, že jsme dostatečně velcí, vyděláváme poměrně dost a rychle rosteme. Trh je poměrně neviditelný, čekají se na něm ale velké změny,“ přibližuje Ščavnický. Získané prostředky chce startup použít na rozšíření tržní pozice, urychlení vývoje produktů i větší investice do umělé inteligence.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ambice Parrotu nechybí, i když aktuálně svůj tržní podíl ve Spojených státech odhaduje na tři procenta. „Může to ale být sto procent. Možná to zní přitažené za vlasy, ale není to nerealistické. Profese zapisovačů vymírá, teď je jich v USA dvacet tisíc a každý rok z toho končí deset procent. Američané se přitom soudí jako nikdy předtím, takže potřeba po nich roste,“ doplňuje Ščavnický. K dalšímu vývoji již přitom dochází více mimo jeho přímé angažování. Ve startupu se spoluzakladatel přesunul do poradní role a operativní řízení předal dalším.

„Cítím, že já jsem silný hlavně při rozběhu firmy, řízení jsem přenechal zkušenějším. Nabírali jsme seniorní management se zkušenostmi z firem jako Uber a Facebook, mají moji plnou důvěru. I když má Parrot skvělý produkt a technologie a je to skvělý byznys, prostředí práva mi není až tak moc blízké. Proto přemýšlím nad novým projektem, který by opět byl založený na jazykových modelech umělé inteligence, což také byla moje specializace, ještě když jsem působil v akademické sféře,“ dodává Ščavnický.

„Dračáku v mobilu“ došly zlaťáky. Jan Roose nenašel investory a zavřel kanceláře, ve vývoji chce pokračovat sám

Český startup Fireball získal od investorů 1,5 milionu dolarů, peněžní podporu pro další vývoj už ale nenašel. Přesto nemá jít o úplný konec.

Michal MančařMichal Mančař

jan-roose-fireball-dungeon-realms

Foto: Fireball

Jan Roose, zakladatel startupu Fireball a aplikace Dungeon Realms

0Zobrazit komentáře

Znělo to jako nápad na úspěch. Vzít Dungeons & Dragons, obrovsky populární a nejslavnější stolní hru na hrdiny na světě (a také vzor českého Dračího doupěte alias ‚dračáku‘), a převést ho na mobily. Abyste se nemuseli scházet u kamaráda v obýváku, ale mohli se na fantastická dobrodružství za pokladem vydat kdykoliv. Jenže českému startupu Fireball, který právě takovou aplikaci vyvíjel, zlaťáky došly.

Zakladatel Fireballu Jan Roose před pár týdny uživatelům aplikace Dungeon Realms na sociálních sítích oznámil nepříznivé zprávy. Jednání o další investici nedopadla, na provoz firmy si půjčil peníze, celý tým propustil a vývoj hry jde k ledu. Mobilní předělávka papírových Dungeons & Dragons na rozdíl od dobrodruhů, které v ní představujete, poklad nenalezla.

Za téměř pět let vývoje přitom Roose získal od investorů 1,5 milionu dolarů, okolo třiceti milionů korun. „Když jsme dostali první investici, bylo mi, tuším, třiadvacet. Investoři mi věřili, že to zvládnu. Jsem vděčný za šanci, co mi dali. Slibovanou návratnost jim přinesu. Rád bych k tomu našel cestu, ať už s Dungeon Realms, nebo jinak,“ říká v reakci na zveřejněnou zprávu pro CzechCrunch.

Sám Roose si v posledních letech prý vyplácel minimální odměnu, začátkem letoška se však kanceláře jeho startupu zcela zavřely. Půjčil si přes milion korun od rodiny i od banky na poslední výplaty týmu, který rozpustil. Od svého projektu se musel dnes osmadvacetiletý startupista vrátit k designérské práci, aby vše mohl splácet.

fireball-aplikace

Foto: Fireball

Česká aplikace Dungeon Realms přináší nejslavnější hru na hrdiny do mobilu

Důvod neúspěchu leží podle něj v poklesu trhu během loňského roku. Devětkrát v minulosti získal od investorů finance i důvěru, podesáté se to ale nepovedlo. Říká, že oslovil více než stovku potenciálních zájemců, ale startup s tržbami v řádu tisícovek dolarů nedokázal obhájit milionovou valuaci. Počátky vývoje Dungeon Realms přitom byly slibné.

Kromě financí od známých českých investorů získali tvůrci podporu i na Kickstarteru. Tam jim fanoušci přidali další milion a půl, což pro vývojáře bylo signálem, že míří správným směrem. „Uživatelé nám psali, že náš produkt milují, nikdy jsme netápali, co dělat dál. Metriky vypadaly solidně. Vždycky to pro mě byl dost jasný signál, že bych měl pokračovat. A čím víc peněz jsme získali, tím větší jsem cítil odpovědnost k tomu to zvládnout,“ říká Roose.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Získané finance ale vedly k sebevědomějšímu a rozsáhlejšímu náboru posil, než jaký byl reálně potřeba. Stejně tak k rozšiřování funkcí, které měly Dungeon Realms nabídnout. Nevýhodné bylo i spoléhání na výrobu velkého objemu vlastní grafiky nebo rozhodnutí nevyvíjet hru pomocí populárního nástroje, jako je třeba herní engine Unity. „Když to shrnu, měli jsme dělat věci jednodušeji, rychleji a lépe najímat lidi,“ říká Roose.

V září loňského roku Dungeons Realms vyšly na iOS i Androidu, ale startup byl na konci runwaye. Do února pokračoval s financováním od zakladatele. Nižší tisícovky dolarů putovaly na marketing, ale jak Roose říká, do propagace mobilních her se jinak investují klidně i milionové částky. Aplikace měla jen sto platících předplatitelů, čtyři sta denních a ke dvěma tisícům měsíčních aktivních hráčů.

Startup nekončí, když dojdou peníze. Ale když founderovi dojde energie.

„V absolutních číslech je to opravdu málo. Ale v relativních nám platil každý čtvrtý denně aktivní uživatel. Takový konverzní poměr má i Spotify,“ říká Roose. „Se škálováním by se to asi zhoršovalo, ale jinak slibné číslo bylo přesně jedním z těch zmiňovaných signálů, který mi dával pocit, že to má smysl,“ vysvětluje zakladatel.

Dungeons Realms jsou tak v tento okamžik u ledu, fungují bez aktivních zásahů. Roose přitom stále věří, že aplikace má potenciál být komerčně úspěšná. Časem by mohl naznačit její nový směr. Takový, kterým se nevydá velký tým a který třeba nebude až tak ambiciózní. Alespoň prozatím. „Startup nekončí, když dojdou peníze. Ale když founderovi dojde energie. Já to měl náročné, ale energii mám,“ předpovídá.

jan-roose-fireball-dungeon-realms-01

Foto: Fireball

Jan Roose plánoval převést stolní hry na hrdiny do mobilu. Zajímavé plány se ale nyní odkládají

Po zavření kanceláře a propuštění týmu začátkem roku si sepsal přes stovku bodů, které mohl vyřešit lépe. Za velkou lekci považuje především důležitost důslednějšího pohledu na nábor nových kolegů. Ačkoliv rychle dodává, že většina týmu Fireballu prý byla velice schopná a vztahy dobré. Zmiňuje také to, že do budoucna by bylo lepší začít s menším, klidně i méně inovativním nápadem. A pro peníze za investory jít s rozjetým produktem a obřím potenciálním trhem.

„I když to není jednoduché, jsem za ty roky vděčný. Myslím, že se v životě najde těžko něco podobně napínavého a vzrušujícího. Také myslím na to, že to není žádné opravdové neštěstí. Pořád je to jen práce. Snažím se o tom přemýšlet v kontextu toho, co se děje ve světě. Co by lidi na východě Ukrajiny dali za to, aby mohli v bezpečí pracovat u počítače? Nemám si na co stěžovat,“ uzavírá Jan Roose.