Uber se chystá na brzké spuštění nákladní dopravy. Na trhu bude bojovat s Amazonem

Jiří SvobodaJiří Svoboda

uber_freight5
0Zobrazit komentáře

Uber, Lyft, či jiné služby podobného rázu jsou spojené výhradně s přepravou lidí. Mnohé zdroje však naznačují, že by tomu tak již brzy nemuselo být a na stejném principu spojení přepravce a přepravovaného by mohl fungovat i trh s nákladní silniční dopravou. A co víc, do této nové oblasti se chystá vložit i obchodní gigant Amazon.

Uber i Amazon jsou totiž jen kousek od spuštění vlastních aplikací, které podle všeho mají stát na naprosto stejném základu, a to sice spojení řidičů nákladních vozů a firem, které potřebují doručit náklad. První náznaky o zájmu Uberu o toto odvětví přišly už letos v červenci, když oznámil koupi startupu Otto, který vyvinul plně samořiditelné nákladní auto.

musk

Přečtěte si takéElon Musk a zakladatel Uberu Travis Kalanick budou ekonomickými poradci TrumpaElon Musk a zakladatel Uberu Travis Kalanick budou ekonomickými poradci Trumpa

Se svým vozidlem dokázalo Otto doručit první zásilku a po akvizici se do jeho sídla přesunula stovka expertů ze samotného Uberu. Na konci října pak oznámil Uber vznik služby Uber Freight, která se však doposud nedostala z fáze vývoje. Začátkem prosince pak došlo k redesignu webu i Facebookové stránky, na níž se objevila kresba nákladního auta v typickém stylu Uberu.

Vše tedy směřuje k brzkému spuštění. Tyto kroky sice nenaznačují přímou spojitost s nákladními vozy od Otto, ale očekává se, že stejným způsobem jako Uber začleňuje autonomní vozy do své původní služby, začlení je i do Uber Freight.

https://www.youtube.com/watch?v=Qb0Kzb3haK8

Mezitím se jen před pár dny jako blesk z čistého nebe objevil na scéně Amazon. Detailní informace o jeho připravovaných aktivitách přinesl Business Insider, s tím že zatím bezejmenná aplikace bude připravena ke spuštění v létě 2017. Kromě cen přepravy v reálném čase bude obsahovat i vychytávky typu doporučená místa k odpočinku, nebo návaznost na další zakázku.

uber_freight3

Cílem Amazonu bude především zlevnit tento podnikatelský segment, který je v současné době ovládán prostředníky. Ti si za své služby, sahající od účetnictví až po komunikaci mezi firmou a přepravcem, nechávají draze zaplatit, což dělá podle Business Insideru celý proces přibližně o 15 % dražší.

Obrovský potenciál na obrovském trhu

Kdo z těchto dvou firem si uchytí v budoucnu vedoucí pozici na nově vznikajícím trhu, je otázkou. Roli samozřejmě bude hrát i čas, který v tuto chvíli, jak se zdá, má na své straně Uber. Množství možných scénářů se pak zvyšuje kvůli angažovanosti několika menších startupů, jako jsou Convoy nebo Trucker Path. Oba pracují v základu na stejném principu a taktéž zveřejnily několik čísel, které dokazují, že jejich potenciál je minimálně zajímavý.

trucker-path

Platforma Truckloads od startupu Trucker Path

Convoy uvádí, že trh s nákladní silniční přepravou se odhaduje na 800 miliard dolarů, přičemž 84 % veškerých nákladů je převáženo právě nákladními automobily. Podle dat, které dal dohromady Trucker Path, je řidič nákladního auta nejobvyklejším povoláním v 29 státech v USA a nachází se zde celkem 1,3 milionu přepravních firem, z nichž 90 % vlastní méně než 6 automobilů. Předpokládá se také, že tržby v logistickém sektoru vzrostou do roku 2026 o 75 % oproti současnému stavu.

convoy

Platforma Convoy

Konkurent Tesly, Faraday Future, dluží více než 31 milionů dolarů a personálně se rozpadá

Jiří SvobodaJiří Svoboda

FFZERO1

0Zobrazit komentáře

Tajemný startup zaměřený na autonomní elektromobily, Faraday Future, se čím dál více dostává do pozice, ve které to vypadá, že nemá žádnou budoucnost. Veřejnosti se představil teprve před rokem a sliboval inovace v samotném přístupu k vlastnictví aut. Vše vypadalo nadějně, ale jak se rok 2016 překlopil do posledního čtvrtletí, začaly se postupně objevovat zásadní problémy, které nabývaly na velikosti.

Nyní už je firma v takové krizi, že pokud se nic razantně nezmění, v únoru 2017 jí dojdou peníze. Nejdříve však menší rekapitulace. Faraday Future vznikl v roce 2014 za pomocí čínského kapitálu od miliardáře Jia Yuetinga, který je zároveň zakladatel a nynější CEO koncernu LeEco vyvíjejícího mimo jiné i vlastní elektromobil LeSEE. Do svého týmu nabral i bývalé zaměstnance Tesly, Googlu či Applu a začátkem roku 2016 si na veletrhu CES 2016 v Las Vegas odbylo veřejnou premiéru.

_mg_5599

Přečtěte si takéPodívejte se na české startupy, které se objeví na prestižní konferenci CES 2017 v Las VegasPodívejte se na české startupy, které se objeví na prestižní konferenci CES 2017 v Las Vegas

Právě zde byl představen první koncept s označením FFZero1, který byl s výkonem 1000 koní a zrychlením z 0 na 100 km/h do 3 sekund dobrým základem, ale jak se ukázalo, jednalo se prakticky jen o ukázku toho, čeho je FF schopné a žádný reálný model z něj zřejmě nikdy vycházet nebude.

S velkou slávou také FF oznámilo výstavbu továrny za miliardu dolarů, ale právě na ní se začaly projevovat první komplikace, když se v listopadu ukázalo, že dluží jejímu zhotoviteli takřka 21 milionů dolarů, který tak zastavil stavební práce a obnoví je nejdříve začátkem příštího roku.

ground_breaking-03-01-e1460568712806

Původní koncept továrny za 1 miliardu dolarů

Nové informace přinesl magazín The Verge v rozsáhlém reportu, který popisuje postřehy z rozhovorů se zaměstnanci FF, kteří se rozhodli z firmy odejít. A není jich rozhodně málo, už v říjnu oznámilo odchod šest významných manažerů, mezi nimi i jeden z viceprezidentů, operativní ředitelka či mnozí vedoucí, například produktové strategie, financí nebo styku s veřejností.

Odchází i bývalí manažeři Ferrari a Volkswagen

A nyní, pouhý den před Vánoci, opustila FF podle dvou na sobě nezávislých zdrojů magazínu The Verge i další dvojice významných zaměstnanců: Marco Matiacci, obchodní ředitel firmy, a Joerg Sommer, viceprezident pro produktový marketing a vývoj. V automobilovém průmyslu se přitom jedná o velká jména.

Matiacci býval svého času CEO divize Ferrari pro Severní Ameriku i ředitelem týmu Scuderia Ferrari, který závodí ve Formuli 1. Sommer vystřídal významné pozice v automobilkách Opel, Renault a Volkswagen.

ff_back

FFZERO1

Výrazně se změnila i finanční situace. Měsíční dotace od Jia Yuetinga už prý nejsou realitou a krom nesplacené továrny FF potřebovalo od LeEco také půjčku na koupi kancelářské budovy. Tady však finanční trable nekončí – FF je totiž žalováno dodavatelem sedaček pro jejich vůz, Futuris Automotive, kterému taktéž dluží částku přesahující 10 milionů dolarů. Celkově tedy má FF, i společně s dluhy za pronájem ve výši 104 tisíc dolarů, na krku závazky za více než 31 milionů dolarů.

CES a nebo nic

Tyto komplikace vyústily mimo jiné i v odchod dalších finančních manažerů. Celkově, i co se personalistiky týče, situace uvnitř firmy nevypadá dobře. Zatímco vedení stále oficiálně tvrdí, že LeEco je, i navzdory výše zmíněným komplikacím „cenný strategický partner“, jeden ze zaměstnanců popsal roli FF v tomto vztahu spíše jako nevolnictví.

A protože FF má v současném stavu pochopitelný problém s nalezením nových investorů, všechny sázky padají na CES 2017, který se uskuteční již 5. ledna v Las Vegas. Právě zde má být představen nový vůz, který by mohl dát firmě naději na záchranu. Jak totiž vypověděl jeden z bývalých zaměstnanců, firma musí po CES nutně sehnat finance, které jinak v únoru definitivně dojdou.

Odhalení prvního produktu Faraday Future bude možné sledovat v úterý 6. ledna v 18:00 SEČ na Facebooku či Youtube automobilky. A CzechCrunch u toho přímo z Las Vegas samozřejmě nebude chybět.

reveal

Foto: Faraday Future