Uber si pro svůj samořídící vozový park objednal 24 tisíc vozů Volvo XC90 v hodnotě až 1,4 miliardy dolarů

Filip HouskaFilip Houska

C16E8B03-003E-46DA-B854-CE55988EB422

Vedle Tesly, Googlu (Waymo) nebo Applu na samořídících vozech pracuje i Volvo

0Zobrazit komentáře

Uber se samořídícími vozidly experimentuje již delší dobu. I když po březnové havárii v arizonském městě Tempe toto testování na chvíli zastavil, stále se řadí mezi jednoho z nejžhavějších kandidátů, který by autonomní technologie mohl posunout na komerční úroveň. K tomu nyní podstupuje další důležitý krok.

Uber se dohodl s Volvem, švédskou automobilkou, se kterou dlouhodobě spolupracuje (ostatně své samořídící technologie testuje právě s ní), že mezi roky 2019 a 2021 nakoupí okolo 24 tisíc vozů SUV s modelovým označením XC90 pro rozšíření svého autonomního vozového parku. Volvo to potvrzuje ve své tiskové zprávě.

gettick-hlavni

Přečtěte si takéČeši vytvořili aplikaci, která v sobě kombinuje funkce Slacku, Trella a AsanyČeši vytvořili aplikaci, která v sobě kombinuje funkce Slacku, Trella a Asany

Částka by se měla pohybovat okolo 1,1 miliardy dolarů, tedy cca 24,2 miliard korun, a to s ohledem na aktuální prodejní cenu 46 900 dolarů základního modelu XC90 ve Spojených státech. Je však nutné k tomu připočíst, že vozy budou dodávány patrně v dražších specifikacích, tudíž by se cena mohla vyšplhat až na 1,4 miliardy dolarů. Nicméně není jisté, zdali k nákupu tohoto množství skutečně dojde – jedná se pouze o jakýsi rámec, od kterého se obě strany budou odvíjet.

https://youtu.be/27OuOCeZmwI

Očekává se, že vozidla, jež budou vybavena řadou senzorů a dedikovaným softwarem (podobně jako testovací vozy Uberu v Pittsburghu, domovském San Francisku nebo ve státě Arizona), posunou testování jako takové na další úroveň. Budou na nich totiž zkoušet i nové systémy pro řízení a brždění, díky kterým by na palubě nemusel být žádný lidský dohled, jako tomu bylo doposud.

„Automobilový průmysl je narušován technologiemi a my tohoto procesu chceme být součástí,“ říká CEO Volva Håkan Samuelsson.

Reakce na Waymo

Ohlášení tohoto nákupu může být také reakcí na novou iniciativu projektu Waymo, který spadá pod mateřskou společnost Googlu Alphabet. Ten nedávno prohlásil, že chce v blízké době spustit svou vlastní verzi alternativní taxi přepravy se samořídícími vozy.

Foto: Volvo Cars Global Newsroom

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Aukro.cz má nového investora v podobě fondu Leverage Technology, který v něm získává 15% podíl

liska

Václav Liška, zakladatel a dosavadní CEO portálu Aukro

0Zobrazit komentáře

Dnes největší aukční portál v Česku, Aukro.cz, si prošel od svého založení v roce 2003 mnoha zásadními změnami. Tou nejvýraznější byl pravděpodobně prodej do rukou jihoafrické skupiny Naspers. Od roku 2009 tak Aukro.cz vedlo Naspers, které se ovšem rozhodlo v druhé polovině loňského roku podílu opět zbavit, a to znovu do rukou původního zakladatele Václava Lišky (foto nahoře).

Ten získal prostřednictvím nově založené společnosti Aukro s.r.o. 50% podíl, s tím, že dalších 50% si rovnoměrně rozdělily skupiny Agora development a BDO Advisory. Nyní Aukro přibralo pro svoji expanzi dalšího investora, konkrétně společnost Leverage Technology, jenž získala 15% podíl.

fisker6

Přečtěte si takéElektromobilový startup Fisker vyvíjí baterii, která se dobije za minutu a vydrží až 800 kmElektromobilový startup Fisker vyvíjí baterii, která se dobije za minutu a vydrží až 800 km

Leverage Technology stála u vzniku českého přepravního startupu Liftago, do kterého firma investovala jedny z prvních peněz. Přesná částka za podíl v portálu Aukro.cz ovšem oznámena nebyla. Aukro má momentálně na 4 miliony registrovaných uživatelů, z nichž je zhruba 200 tisíc aktivních denně – ročně se pak na portálu prodá na 12 milionů položek.

aukro

Server se aktuálně snaží vychytat všechny mouchy, které vznikly přechodem z původní platformu na novou verzi portálu. Uživatelé měli problémy s registrací, vystavováním zboží nebo dokončováním nákupů. Většina chyb ovšem byla již odstraněna.

Foto: Aukro.cz