Učaroval mu zatraceně dobrý olej na vousy. Daniel Trnka si plní sen a proráží s přírodní kosmetickou značkou Beviro
Daniel Trnka, CEO a spolumajitel kosmetické značky Beviro
Prorazit dnes s kosmetickými přípravky rozhodně není jednoduché. Své o tom ví Daniel Trnka, který se od kadeřnictví dostal až k rozjetí vlastní pánské kosmetické značky, se kterou chce nejen tuzemskému trhu ukázat, že to jde i poctivě, přírodně a bez tajemství. Na jeho značku Beviro v běžných drogeriích narazíte jen stěží. A ačkoliv to zpočátku bolelo, teď se firmě daří a chce se stát tím, co bude každý muž milovat.
Úspěch Bevira se nezrodil ze dne na den. Předcházela mu celá řada výzev, které Daniel Trnka musel překonat, aby dosáhl svého cíle. Od najití správných partnerů přes vytipování správné cílovky (a tím pádem navýšení tržeb) až po následný kompletní rebranding a nesmírně důležité testování, které mělo jeho kosmetické výrobky dovést k dokonalosti. Začněme ale pěkně popořadě.
Pro Daniela Trnku, kterému je dnes 34 let, vše začalo na střední škole. Jako nerozkoukaný kluk nastoupil na školu s kadeřnickým zaměřením a po jejím dokončení se chvíli pohyboval v technických oborech. Pak byl ale přijat na obchodní pozici jednoho distributora profesionální vlasové kosmetiky. „Kadeřnictví jsem rozuměl, mluvit jsem uměl, k vlasům jsem měl blízko, tak jsem to zkusil,“ říká Trnka pro CzechCrunch.
Trh, na kterém nešlo prorazit
Součástí jeho práce bylo i zaškolování kolegů, což ho naplňovalo. Dokonce kvůli tomu začal studovat i pedagogickou vysokou školu, od které si sliboval, že ho naučí lépe motivovat a inspirovat mladé studenty kadeřnického řemesla. Po dvou letech přešel do jiné, konkurenční firmy, aby se následně rozhodl založit svou první společnost, přes kterou by se dostal k vývoji zcela vlastní značky kosmetických produktů.
Nejprve prodával kosmetiku a vybavení pro kadeřnice. Kvůli neshodám ale prodal podíl svým společníkům a založil další firmu, kterou již měl kompletně ve svých rukou. V rámci ní se opět zaměřil na to, v čem se cítí jako ryba ve vodě – nákup a prodej profesionální kosmetiky. „Cílem bylo získat dostatečné množství klientů se skvělými osobními i obchodními vztahy,“ popisuje Trnka.
V jeho původním plánu bylo, že vybuduje vztahy a začne následně dodávat vlastní produkty, jenže byl problém v tom, že neměl vlastní distribuci a zboží pouze přeprodával. Takový byznys už totiž na tuzemském trhu dělalo mnoho konkurentů, navíc začali mnohem dřív a naskočili na hlavní vlnu nástupu e-commerce, takže Trnka zjistil, že nemá šanci uspět.
„V tomto směru mi ujel vlak. Zatímco já dělal obraty okolo 10 milionů korun, konkurenti u nás dosahovali obratů ve výši stovek milionů. I miliard. Nakupoval jsem kadeřnické zboží po Evropě, zásoboval kadeřnické salóny i e-shopy, ale hlavní partneři byli zároveň moji tržní soupeři. Všichni jsme prodávali to samé a vždy byl někdo ochoten jít o pár procent níž,“ vysvětluje čtyřiatřicetiletý rodák z Plzně.