Učí počítače vést s lidmi opravdové rozhovory. Brali jsme jako povinnost, aby uměly česky, hlásí startup Mama AI
Tady rozumějí řeči. Tedy, opravdu hluboce jí rozumějí – a učí to i umělou inteligenci. V nedávno založené firmě Mama AI ji rozebírají na slova, emoce a úmysly a pak zase skládají dohromady, abyste si mohli povídat s nehmotným umělým člověkem schovaným někde hluboko v počítači. Hladký rozhovor vám zajistí při ovládání bankovního účtu, objednávání zboží nebo třeba při hře. To když budete jen tak pro zábavu hádat zvíře, které si umělá inteligence jakoby myslí. Partnerem vám při tom bude telefon a mluvit s vámi bude klidně i v češtině.
Startup Mama AI funguje teprve čtvrtým měsícem, ale už během prvních dvou stihl vyhrát evaluaci v České spořitelně na konverzačního robota. Tedy právě na technologii, která může během rozhovoru ověřit klienta a prakticky nahradit běžný styk s bankou nebo její aplikací jedním telefonátem. To vše během rozhovoru, který působí, jako když někde na druhé straně telefonu mluví zaměstnanec banky.
Jenže tento zaměstnanec bude vždy příjemný, dostupný 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, a ještě je schopný se neustále učit nové věci. Interně softwaru, který se takto umí přeučit na konverzaci a plnění pokynů v jakémkoliv oboru, říkají Telma. Telma je ideální ukázka pro to, kam rozpoznávání lidské řeči může služby prakticky v jakémkoliv oboru posunout. Ale není to jediný směr.
„Trh umělé inteligence roste o 30 procent ročně. A konverzační hlasová řešení zrovna tak. Je to velký, nevyhnutelný trend,“ říká Jan Macek, spoluzakladatel a co-CEO společnosti. Zní to uvěřitelně, za krátkou dobu existence se kromě úzké spolupráce v oblasti hlasových asistentů s Českou spořitelnou Mama AI dostalo do velkých firem působících v tuzemsku v oblasti pojišťovnictví, energetiky, telekomunikací nebo utility.
Že je počítačové zpracování jazyka širokým pojmem, dokazuje i to, jak se už nenápadně vkradlo ke stovkám tisíc lidí v Česku. Stihlo totiž automaticky generovat covidové reporty pro všechny obce v republice a ve spolupráci s Mobilním rozhlasem posílat lidem přesné informace o tom, jak se situace přímo v jejich okolí vyvíjí.
Díky datům z otevřených zdrojů dokázala umělá inteligence vytvořit smysluplný text, který měl v jednu dobu i 400 tisíc zhlédnutí týdně. V červnu se report rozšířil i o informace o očkování, a stále si tak udržuje zajímavou čtenářskou základnu. „Každé ráno vygenerujeme personalizované reporty a grafy pro všechny obce,“ popisuje Jan Cuřín report pro 6 280 obcí v tuzemsku. I Cuřín je spoluzakladatelem firmy a mimo jiné zastává funkci CFO.
Tak trochu jiný startup
Mama AI věci pojímá jinak, než jak by se ve startupu slušelo. Pokud vyjmeme studenty, průměrný věk zdejších zaměstnanců tu vyčíslí přesně na 42,47 roku. Pro samotné zakladatele to bude ještě o něco víc. Mají za sebou rozsáhlé zkušenosti v nadnárodní firmě, zakládající členové Mama AI jsou totiž skupinou lidí, kteří 25 let pracovali v oblasti umělé inteligence pro IBM, až se z něj nakonec oddělili, a přesto s firmou dokážou dál úzce spolupracovat.
Zakladatelé vzali vlastní peníze a do startu firmy dali řádově miliony korun. Dokázali přesvědčit většinu tehdejšího týmu IBM umístěného v Praze k tomu, aby šla právě s nimi. Tento tým byl specializovaný na konverzační řešení i zpracování jazyka a textu, a tak se pro IBM rovnou stali partnerem a dodavatelem řady řešení.
A především jich bylo šest. Startup Mama AI má skutečně šestici zakladatelů, a chcete-li je sledovat, budete muset být hodně pozorní: Jan Kleindienst, Jan Cuřín, Jan Macek, Josef Vopička, Jakub Krchák a Martin Čmejrek působí extrémně sehraně, plynule si předávají slovo a rozšiřují myšlenku jeden druhému, až je jasné, že tato firma musí být široce rozkročena.