Učí se plavat v knihařském byznysu. Od bankrotu se Češi dostali až k zakázkám pro Marvel či Netflix
Knihařská a papírenská výroba nezní možná moc sexy, Paterovi ale vybudovali firmu, která patří mezi špičku v oboru. Nyní posilují na evropském trhu.
Jitka a Martin Paterovi, majitelé firmy Hässlers
Když se v roce 2011 architekt Martin Patera rozhodl, že se ponoří do knihařského a papírenského oboru a začne vyrábět krabičky na zakázku, nejspíš netušil, jak moc bude jeho budoucí podnikání srovnatelné s jízdou na horské dráze. V roce 2017 nabral byznys velmi slibné obrátky a přidala se Martinova manželka Jitka, společně si pak prošli četnými zkouškami nervů, které vedly i k bankrotu jejich firmy. Manžele Paterovi pojí kromě jiného ale jedna zásadní věc: neúspěch pro ně neznamená, že je na čase vše zabalit. Firmu postavili na nohy a o pár let později dělali zakázky pro Netflix, Marvel či Google. Nyní se spojili s moravskou Hospou a švédskou firmou Profilskaparen, aby podle svých slov vytvořili hráče, který nemá na poli knihařství, polygrafie a výroby papírových obalů v Evropě obdoby.
Martin Patera původně nesměřoval do výroby, ale živil se jako architekt. Jenže jak to tak někdy bývá, naskytla se zajímavá příležitost vyzkoušet jiný obor: v roce 2011 začal společně s obchodním partnerem vyrábět laboratorní krabičky. Podle jeho slov sice v této oblasti nic moc neuměli, přesto se jim ale dařilo budovat soběstačný byznys pod značkou Haptic.
„V roce 2014 jsme dostali nabídku od Andrease Wigermana ze švédské firmy Profilskaparen, která se specializuje na výrobu papírových obalů, jestli bychom pro něj vyrobili jeden technicky složitý produkt. Zakázka byla úspěšná, takže pak následovaly další, například i pro Volvo. Výhodou bylo, že švédská firma měla mezi klienty spoustu významných značek, takže jsme se do toho vrhli po hlavě a hned vyráběli obaly pro velké klienty,“ vypráví Martin Patera.
S rostoucí firmou rostl i tým a v roce 2017 nastal první zásadní zlom. Patera narazil na příležitost koupit švédskou knihárnu, která byla součástí velké knihařské a papírenské značky Hässlers. Do Česka tak přesunul čtyři kamiony knihařského vybavení, což bylo v době, kdy mu s budováním firmy začala pomáhat i jeho manželka Jitka, která se zaměřila především na rozvíjení značky a komunikační strategii. Připravovali se na to, že budou moci díky novému vybavení zásadně rozšířit pole působnosti a navýšit obrat, který se v té době pohyboval kolem 25 milionů korun ročně.
„V té době jsme se dostali ke skvělé zakázce pro H&M. Chtěli do svých obchodů po celém světě zařadit papírenský sortiment jako sešity, bloky, desky, pořadače a podobně. A hledali partnera pro výrobu. Výběrové řízení trvalo asi půl roku a vyhráli jsme ho, takže jsme pak začali produkty společně navrhovat a řešit po technologické stránce. Díky tomu jsme se hodně rozjeli a nabrali spoustu nových zaměstnanců,“ říká Jitka Paterová.
Jenže už na jaře roku 2018 v H&M zjistili, že se sortiment moc dobře neprodává, a udělali s ním krátký proces – stopli výrobu a rozvázali smlouvu s firmou Haptic. Paterovi se nejprve snažili firmu zachránit, ale po třech měsících usoudili, že nejlepší řešení je jedině insolvence. Nechtěli ale přijít o dobré vztahy s dodavateli ani o partnerství s firmou Profilskaparen, zároveň odmítali propustit všechny lidi, kteří pro ně pracovali. A tak prodali nemovitosti a půjčili si od rodiny, díky čemuž se jim podařilo zaplatit velkou část závazků.