Učím se teď tátovi zadávat práci. Jan Musil popisuje, jak ve firmě LIKO-S předávají vedení z generace na generaci

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

musil-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Musil, předseda představenstva firmy LIKO-S

0Zobrazit komentáře

Rodinná firma LIKO-S ze Slavkova u Brna má od letošního roku nové vedení. Štafetu po svém otci Liborovi po třech dekádách převzal Jan Musil. V osmadvaceti letech se stal předsedou představenstva podniku, jehož tržby přesahují tři čtvrtě miliardy korun a který patří mezi evropské lídry v interiérových příčkách či akustice. V CzechCrunch Podcastu se s Janem Musilem bavíme o tom, jaké to je přebírat od rodičů firmu, která vznikla ještě před jeho narozením, a jak tranzice z generace na generaci vlastně probíhá.

„Lidé mi často gratulují k nové roli, ale já nevím, co na to mám říct, protože jsem zatím nic nedokázal. Mám za sebou teprve kvalifikaci a teď musím ukázat, zač je toho loket a že to zvládneme. Udělali jsme změnu v hodně turbulentní době, je to pro mě obrovská škola, každý den se spoustu věcí učím a věřím, že na to za pár let budu vzpomínat v dobrém,“ říká Jan Musil.

Vedení firmy, která je o několik let starší než on, přebíral letos na jaře a právě téma předávání podniků do rukou nastupující generace se v rodinných firmách skloňuje stále více, protože lidé, kteří hned po revoluci zakládali firmy, se nyní často blíží důchodovému věku. V případě LIKO-S jde zatím vše dobře.

„Oficiálně jsem vedení přebíral 1. dubna letošního roku. Táta ve firmě hned na začátek říkal, že to není apríl, ale že se to opravdu děje,“ směje se v podcastu Jan Musil a popisuje, zda bylo už odmala jasné, že jednou převezme rodinný podnik do svých rukou, co bylo při jednání s rodiči nejtěžší a jaké teď má sám plány. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Janem Musilem řeč?

***

Janu Musilovi je sice teprve osmadvacet let, ale v LIKO-S už působí celou dekádu. Během ní si prošel různé role a fungování podniku poznal z mnoha stran, a tak věří, že ví vše potřebné, aby jeho řízení zvládl. Kvůli práci ani neodešel na vysokou školu. Po střední ve Velké Británii se chystal do Spojených států, jenže si mezitím dal rok volno. Během něj chtěl vyrazit na heliskiing do Japonska, ale neměl peníze, a tak se nechal zaměstnat u otce ve firmě, aby si na zábavu vydělal.

„Začal jsem dělat obchodního asistenta a ta práce mě začala tak bavit, že jsem už na vysokou nikdy neodešel,“ vzpomíná v podcastu Jan Musil. Dnes to bere jako svou velkou výhodu, protože kdyby ještě studoval, začínal by prý v byznysu mnohem později a bylo by téměř jistě nereálné, aby mu dnes rodiče svěřili otěže celé firmy. V podcastu popisuje i to, jak studia dohání a co mu v rozvoji pomáhá.

„Praxe ti ukáže, co nevíš a neumíš – a je na tobě, aby sis to zjistil nebo doučil,“ říká Musil. Jelikož měl v byznysu proti mnoha svým vrstevníkům náskok, tak se nebál vzít iniciativu do svých rukou. „Rozhodl jsem se, že si chci na sebe tu zodpovědnost vzít a že je lepší to udělat dřív, kdy jsem plný sil a energie a mohu se všemu věnovat naplno. A případně i třeba teď udělat nějaké chyby a rychle se z nich poučit, i to k tomu patří,“ popisuje svou cestu předseda představenstva LIKO-S.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V nové roli se mimo jiné učí zadávat práci svému tátovi, k němuž odmala vzhlížel, ať už v byznysu, tak třeba i při sportu, kdy ho otec vedl jako trenér. Teď mu ale třeba schvaluje také výplaty a ne všechny debaty ohledně předání moci z rodičů na potomky (Jan Musil má i starší sestru Hanu) byly vždy příjemné. „Člověk kombinuje emoce s byznysem, což není nikdy jednoduché, ale nakonec jsme se na všem domluvili,“ říká Musil mladší.

Libor Musil se svou manželkou Janou budovali firmu konzervativně, historicky neměli prakticky žádné dluhy a firmu tak předávali ve velice dobré kondici. „Teď je to o tom, abychom ji posunuli dál produktově i geograficky. Budujeme silnou mezinárodní a inovativní společnost, která je mistrem ve výrobě prémiovým stavebních systémů vytvářejících lepší budovy pro lidi a přírodu,“ plánuje Jan Musil.

Do jakých zemí se plánuje se značkou LIKO-S rozběhnout? Jak funguje rodinná rada a musí se vždy všichni na všem shodnout? Co ho v prvních měsících v nové funkci překvapilo a kde vidí největší výzvy? O tom všem hovoříme s Janem Musilem v novém díle CzechCrunch Podcastu, který můžete poslouchat na Spotify, Apple Podcastech a Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Prodej Twista beru jako úspěch. S novým majitelem se konečně můžeme podívat Klarně do očí, říká Michal Šmída

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

smida-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Michal Šmída, zakladatel a šéf startupu Twisto

0Zobrazit komentáře

Před osmi lety se Michal Šmída po návratu ze zahraničí, kde studoval a pak pracoval v největších bankách, rozhodl, že změní, jak se platí na internetu. Svět tehdy vypadal úplně jinak než dnes a jeho startup Twisto se rozhodl prokopat cestu takzvané odložené platbě, která měla zničit tolik oblíbenou i tolik proklínanou dobírku. Letos za jeho firmu zaplatil australský konkurent zhruba 2,5 miliardy korun a čtyřiatřicetiletý Šmída se těší, jak se teď opět vydá do celého světa.

„Je to po osmi letech další kapitola, kdy se z Twista jakožto dosud středoevropského hráče stává hráč globální. Spojení se Zipem nám otevírá brány nejen do západní Evropy a na velké trhy, ale také se konečně po těch letech můžeme podívat Klarně do očí,“ vypráví v novém díle CzechCrunch Podcastu Šmída s narážkou na jednoho z největších hráčů v oboru, kterým se při zakládání Twista sám inspiroval.

Kolem roku 2013 vypadaly jinak světy financí, internetu i startupů, tedy minimálně v Česku. Svůj podnikatelský projekt rozjížděl Michal Šmída pod dozorem investičních fondů Enern a Miton, zatímco Tomáš Čupr tehdy rozjížděl Slevomat (a sám do Twista investoval) a všichni společně ještě s několika dalšími kolegy psali tuzemskou startupovou historii.

Z Twista se nakonec vyklubal finančně-technologický startup, který dnes umožňuje odložit platbu při nákupech na internetu i v kamenných obchodech a k tomu nabízí další finanční služby. A po spojení s australským konkurentem, který patří mezi přední světové hráče právě v oboru odložených plateb, ho čekají nové výzvy. „Teď jdeme bojovat globálně,“ těší se Šmída. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Michalem Šmídou řeč?

***

Jelikož byl rozvoj Twista kapitálově velmi náročný, musel Michal Šmída během let získat mnoho investorů. Když se nyní firma prodávala, bylo celkem přes dvacet prodávajících entit, od bank přes pojišťovny až po individuální investory z celého světa. „Z tohoto pohledu byla celá transakce poněkud stresující a zabralo to několik měsíců práce, ale nakonec všichni investoři odchází s pěkným výnosem,“ popisuje detaily několikamiliardového obchodu Šmída.

Zakladatele Twista těší, že po spojení s australským Zipem, který je kótovaný na burze, se bude z Prahy budovat globální produkt. Zip ostatně v poslední době koupil několik podobných firem také třeba ve Spojených státech či Saúdské Arábii, kde se chystá rovněž uspět, a všude se chce měřit s těmi největšími hráči. Mezi ty nejvýznamnější patří původem švédská Klarna, která je aktuálně i nejhodnotnějším evropským startupem.

„Když jsme začínali, podobných firem globálně tolik nebylo. Existovala Klarna, PayPal a ten samý měsíc jako my začal fungovat i Zip, což je velká náhoda. Na světě bylo možná pět hráčů a Twisto bylo mezi nimi. Dnes už jich jsou minimálně desítky,“ popisuje situaci na trhu Šmída s tím, že však očekává zásadní konsolidaci, kterou nyní potvrdil i prodej Twista. Přestože by se podle jejího zakladatele firma možná dokázala prodat i za více peněz, mnohem důležitější jsou prý podmínky transakce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Více než dvě stovky zaměstnanců Twista bude nadále pracovat na technologické platformě, kterou v Praze během osmi let vyvinuli, což je dle Šmídy poměrně unikátní. Navíc se Praha stane vstupní bránou australského dravce do Evropy. „Náš prodej beru jako úspěch. Zip teď bude do Evropy, potažmo do Prahy investovat poměrně zásadní peníze. Navíc globálnímu hráči pomůže expandovat napříč Evropou česká firma, ne německá nebo anglická,“ říká šéf Twista.

Dalším benefitem celé transakce je podle Šmídy i skutečnost, že si spolu s ním ještě několik dalších členů týmu vydělá slušné peníze, které se v ideálním případě investují zpět do tuzemského ekosystému a pomohou na svět dalším startupům. V průběhu let se u Twista často mluvilo také o tom, zda zakladatelům nezbyl ve firmě po vstupu dvou desítek investorů příliš malý podíl. Šmída přiznává, že dnes už by šel patrně trochu jinou cestou, ale zároveň připomíná, že startupy tehdy vznikaly jinak než dnes.

„Nazval bych to velkou školou. Tehdy jsme začínali v podhoubí Enernu a Mitonu a to úvodní nastavení bylo více inkubační. Jako management jsme si pak před několika let část podílu odkoupili zpět. Se Zipem jsme si ale nastavili pro náš tým zajímavé podmínky, dnes držíme jeho akcie a věříme, že budou dál růst,“ říká Šmída. V podcastu popisuje i to, čím okouzloval investory, proč je na začátku nebylo jednoduché přesvědčit, a vzpomíná také na rady svého otce, známého bankéře Petra Šmídy.

Co mu dala studia ve Spojených státech, Rusku a Londýně? Proč se při práci ve velké bance Barclays přesvědčil, že je to práce, kterou nechce dělat, ale pomohla mu k vlastnímu podnikání? A proč bylo Twisto na začátku možná příliš naivní a ne tolik ambiciózní? O tom všem hovoříme s Michalem Šmídou v novém díle CzechCrunch Podcastu, který můžete poslouchat na Spotify, Apple Podcastech a Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.