Účtování napůl od strojů a napůl od lidí zaujalo. Česká firma Trivi na chytré online účetnictví získala desítky milionů

Iva BrejlováIva Brejlová

juraj-cienik

Foto: Trivi

Juraj Cienik, CEO společnosti Trivi

0Zobrazit komentáře

Tady nechtějí nahradit účetní stroji, ale chytře propojit obojí. Společnost Trivi umí digitalizovat účetní doklady a pro účtování používat strojové učení. Ale radí tu i skuteční lidé. Lepší je totiž využít obojího v té správné kombinaci, hlásí. Že je to zajímavý nápad, ukázala už tisícovka klientů. A nejnověji také investice, v rámci které firma právě získala na svůj rozvoj 40 milionů korun.

Společnosti peníze nově posílá skupina Monetica, která se tak přidává k zakládajícím investorům Michalu Drozdovi a Radkovi Stavinohovi. Spolu hodlají zásobit Trivi 40 miliony korun v následujících dvou letech. Monetica za to ve společnosti získává podíl. Jeho výši ani jedna ze stran nechce komentovat, ale sdělují, že jde o minoritu.

Oslovilo nás spojení účetnictví a jeho zpracování prostřednictvím chytrých technologií,“ uvádí Martin Bernát, partner společnosti Monetica. „Nové prostředky použijeme pro rozšíření týmů účetních a budeme pokračovat v technologickém rozvoji automatizovaného zpracování účetních podkladů,“ doplňuje Juraj Cienik, CEO společnosti.

Investice plynule navazuje na úspěšné období firmy, které přinesla pandemie. Ta podle Cienika konkrétně pro tuto společnost znamenala zvýšený zájem o její služby, a to od podnikatelů a malých firem napříč segmenty. Teď se tak Trivi dle jeho slov chce otevřít tisícům nových klientů. Aktuálně jich má přitom přes tisícovku a chlubí se víc než 1,5 milionu zpracovaných dokladů. 

Účetní výhradně online

Michal Drozd a Radek Stavinoha, kteří za firmou stojí, jsou zakladatelé cestovní agentury Invia. Jejich projekt Trivi nabízí účetní služby a daňové poradenství podobně jako mnohé jiné – jenže řeší je výhradně online. Soustředí se na malé a střední podnikatele a chce automatizovat co nejvíc rutinních činností pomocí strojového učení. Klienti nicméně mají svého přiděleného účetního z masa a kostí, se kterým můžou komunikovat a který správnost a logičnost operací kontroluje.

„Účetnictví není jen o přečtení faktury a její digitalizaci,“ popisuje Cienik. Vysvětluje, že proces se zadrhne mnohdy už na začátku, kdy se sbírají dokumenty, které by pak za normálních okolností měl zpracovávat účetní. „Stává se, že klienti nedodají všechny doklady nebo je vystaví špatně,“ vysvětluje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Už v té chvíli se dá zapojit automatizace pro kontrolu dokladů. Ta pak prostupuje převáděním takových papírů do digitální formy, ale i zaúčtováním. Samotná technologie, pokud si už prošla dost podkladů, dosahuje až 98procentní úspěšnosti ve správnosti účtování. Mnohé firmy nicméně potřebují specifický přístup a s tím opět pomáhají účetní.

„Je to komplexní proces, kde má své místo i vyhledávání chyb a jejich oprav. Nad účetními daty se každý měsíc provádí hromada operací, kontrol a výstupů i pro státní správu,“ říká Cienik. Proto Trivi končí až tam, kde končí účetní komunikace firmy právě se státní správou. Takže vyřizuje například kontrolní hlášení a DPH, zpracovává daňová přiznání i mzdovou agendu.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Jak se připravit na úspěšný exit? Zkušenosti sdílí Twisto, Brand Embassy, Avocode i Credo Ventures

Peter BrejčákPeter Brejčák

ccvc-uno

Foto: CzechCrunch

Michal Šmída a Vít Horký

0Zobrazit komentáře

Do e-mailu vám právě přistálo jedenácté vydání newsletteru CzechCrunch Venture Capital (CCVC), který se věnuje všemu, co se v posledním měsíci událo ve světě tuzemského venture kapitálu. Listopad přinesl zajímavé dealy a investice, níže najdete kompletní přehled všech transakcí.

Jako hlavní téma v aktuálním vydání CCVC, k jehož odběru se můžete přihlásit zde, jsme vybrali exit. S rozvojem startupového prostředí se totiž stále častěji objevují prodeje firem do rukou nových vlastníků. A ať už jde o transakce za miliony, nebo dokonce miliardy korun, pro většinu zakladatelů to je naprosto nová zkušenost, kdy úplně nevědí, co očekávat. Na problematiku jsme se proto podívali do hloubky.

***

Konec života startupu nastává třemi různými způsoby. Naprostá většina z nich umře, povedený přehled nejčastějších důvodů s konkrétními příklady připravil portál CB Insights. Další pak mnohdy doputují k prodeji do rukou nového vlastníka nebo vstoupí na burzu (této tematice jsme se podrobně věnovali v dubnovém vydání CCVC).

Exit v posledních jmenovaných případech má potenciál investorům a dalším zainteresovaným stranám přinést příjemné zhodnocení, přičemž po prodeji nebo úpisu veřejně obchodovaných akcií začíná nová fáze firmy, kterou už není možné považovat za startup.

V loňském roce česká startupová scéna zaznamenala několik miliardových exitů, letos zatím miliardovou hranici překonalo jen Twisto, množí se však transakce ve stovkách milionů korun.

Jak svoje exity hodnotí samotné startupy či investoři a jaká mají doporučení pro další? Po přehledu všech transakcí posledního měsíce jsme o problematice mluvili s Michalem Šmídou z Twista, Vítem Horkým z Brand Embassy, Vu Hoang Anhem z Avocode i Andrejem Kiskou z Credo Ventures.

Pokračování newsletteru CCVC si můžete přečíst zde.

Přihlásit k měsíčnímu odběru novinek ze světa tuzemského venture kapitálu se můžete zde, ostatní vydání newsletteru CCVC najdete zde