Udáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

martin-kasa0boxed1

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Martin Kasa, spolumajitel skupiny Pilulka.cz

0Zobrazit komentáře

Česká republika je rájem internetových obchodů, na hlavu jich tu má každý člověk více než prakticky kdekoliv jinde na světě, a daří se tak e-shopům všeho druhu. Speciální kategorii představují online lékárny, kterých sice není tolik, ale přesto dokáží udávat trendy a inovovat tak, že se jimi dokáže inspirovat celý trh. Řeč je především o lékárnách Pilulka.cz, za nimiž stojí bratři Kasovi.

Martin a Petr Kasovi si udělali ve světě byznysu jméno s jedním z prvních tuzemských e-shopů Kasa.cz, který později prodali. V posledních letech jsou již naplno spojeni s Pilulkou, jež začala jako ryze internetová lékárna, postupně se rozšířila i do kamenných poboček po celém Česku, Slovensku a nově obsazuje Maďarsko.

Loni celá lékárenská skupina utržila 2,5 miliardy korun a Martin Kasa v nejnovějším CzechCrunch Podcastu prozrazuje, že vše běží, jak má. „Bylo to podle plánu, dál rosteme, takže jsme spokojení,“ říká devětatřicetiletý Martin Kasa, který odráží konkurenci na pozici největší tuzemské online lékárny, ale stále více proniká i právě do offlinového světa.

Celý podcast si můžete poslechnout v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple PodcastůGoogle Podcastů:

***

A co dalšího v CzechCrunch Podcastu prozradil Martin Kasa?

„Internetová lékárna sice může žít bez kamenných lékáren, existují takové projekty, ale myslím si, že dnes je to handicap. Nejsou tu jen internetoví, nebo jen kamenní zákazníci, jsou zkrátka zákazníci, kteří využívají internetový i kamenný obchod. Myslím, že největší a nejúspěšnější subjekty budou aktivní na všech platformách,“ míní Martin Kasa.

Pilulka jde nicméně trochu jinou cestou než její aktuálně největší konkurenti, mezi něž se v Česku řadí zejména nadnárodní obři jako Dr. Max či lékárny Benu. Jednak zatímco oni se pomalu přesouvají z kamenných prodejen i na internet a Pilulka jde opačným směrem, mají zároveň úplně jinou finanční sílu.

Pilulka to ale jako svou nevýhodu nevidí, naopak se snaží budovat dlouhodobě udržitelný model, který neobsahuje nekonečné obří investice. Česká republika tak loni stejně jako předloni skončila provozně v mírném zisku, příští rok se má do černých čísel přetočit i Slovensko a v Rumunsku to je prý záležitost několika let.

martin-kasa03

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Martin Kasa, spolumajitel skupiny Pilulka.cz

„Plánujeme tam kvůli růstu ještě dva až tři roky pálit peníze, ale jedeme podle našeho standardního plánu, kdy musíme vyrůst do určité velikosti,“ vysvětluje expanzní strategii Martin Kasa. Jak v podcastu dodává, až od nějaké velikosti totiž spousta věcí, které Pilulka dělá, dává smysl. „A to nás žene dopředu,“ dodává.

Dopředu Pilulku pohání i její role inovátora a lídra trhu, který se snaží udávat trendy napříč celou e-commerce. Digitalizace, nasazování moderních řešení, vlastní flotila se sledováním řidiče, jako když si objednáte Uber, to jsou všechno služby, jimiž podle Martina Kasy jeho firma utíká konkurentům, kteří sice mohou být větší a kapitálově silnější, ale ztrácí jinde.

„Jsme rádi, že udáváme trendy, a to nejen v lékárenství, ale v rámci celé e-commerce. Být inovátor jen mezi lékárnami by nebylo tolik obtížné, protože tam nikdo jiný tolik neinovuje. Co se týká inovací, myslím, že máme nabito. To, co dnes konkurence nasazuje, máme už rok dva otestované, a jsme zase dál,“ pochvaluje si Martin Kasa, který touhu inovovat se svými kolegy od začátku pevně ukotvil v DNA firmy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Inovace a digitalizace ostatně v lékárenské e-commerce znamenají i to, že se Pilulka potýká se státním aparátem a snaží se napomoci v modernizaci celého tuzemského lékárenského sektoru, který je logicky svázán četnými regulacemi, ale také pomalou státní správou a dalšími subjekty, které o tom na nejvyšší úrovni rozhodují.

Ledy se pomalu prolamují, dnes je již možné získat od lékaře elektronický recept, jenže ten si dnes stále ještě paradoxně nemůžete vyřídit v online lékárně, ale musíte jednu fyzicky navštívit. Martin Kasa nicméně věří, že i tohle se postupně změní.

martin-kasa05

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Martin Kasa, spolumajitel skupiny Pilulka.cz

„Nechci otevírat téma stát a jeho efektivita, ale myslím, že se to posouvá dobrým směrem a k elektronizaci postupně dochází. Představovali bychom si to asi rychleji, ale když pak jdete do detailu, zjistíte, že to není celé tak jednoduché. Navíc je dobré se podívat do zahraničí, třeba v Rumunsku nemají ani žádné datové schránky a komunikace se státní správou je ještě obtížnější,“ popisuje své zkušenosti z nové země Kasa.

V elektronizaci dalších procesů každopádně vidí benefit pro všechny strany, a to i co se týče využití dat. Jakmile se nebude spousta dat povalovat na papírech a v nepřístupných souborech, půjde díky tomu zlepšit zkušenost zákazníků například při nakupování léků a dalších produktů, kdy bude možné spoustu věcí doporučit a ušetřit čas všem. I v tom chce být Pilulka lídrem trhu.

Pokud vás zajímá, jak vidí Martin Kasa budoucnost celého svého byznysu, proč má Pilulka vlastní auta, jak ji ovlivňuje aktuální panika kolem koronaviru, kdo skupinu financuje a kdy a kde Pilulka porazí své největší konkurenty, pusťte si novou epizodu CzechCrunch Podcastu. Najdete ji online na Soundcloudu, Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech a vašich oblíbených podcastových aplikacích.

Další díly CzechCrunch Podcastu můžete najít i přímo zde.

Investuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch Podcastu

martin-rozhon-boxed

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Martin Rozhoň

0Zobrazit komentáře

Takzvaných andělských investorů je v Česku nespočet a neustále přibývají, ale jen málo jich je vidět tolik jako Martin Rozhoň. Po téměř 20 letech, kdy budoval vlastní e-commerce skupinu Vivantis a dovedl ji k miliardovému obratu i úspěšnému prodeji do rukou Mall Group, se z chrudimského rodáka stal investor na plný úvazek.

V rámci své nové profese proinvestoval do nejrůznějších projektů, od brýlí pro virtuální realitu VRgineers přes kalhotky z nanovláken Snuggs nebo zlepšování vratek v e-shopech v Retino až po uLékaře.cz chirurga Tomáše Šebka, několik milionů korun. Závratná zhodnocení investice pro něj však nejsou zdaleka vždy prioritou. Vedle samotné finanční podpory jednotlivým projektům pravidelně pomáhá a soustředí se primárně na osobnost a vizi zakladatelů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Beru to hodně intuitivně a pocitově. Soustředím se na lidi, kteří za projektem stojí – sleduji, jakou mají motivaci, hodnoty, jakou mají schopnost exekuce. Projekt sám o sobě je často sekundární záležitostí,“ říká Martin Rozhoň v nejnovějším dílu CzechCrunch Podcastu, kam jsme si ho pozvali k téměř hodinovému povídání o jeho investiční historii, ale i hodnotám, investorskému prostředí v Česku a o tom, za kolik vlastně prodal Vivantis.

Po téměř dvou dekádách budování vlastní firmy se dnes čtyřicetiletý Rozhoň naučil spoustu. E-shop totiž není jen jedna disciplína, ale cokoliv od tvorby webu přes marketing a složité účetnictví až po marketing a logistiku. „Po těch letech už pro mě bylo budování firmy s miliardovým obratem a stovkami zaměstnanců na jedno brdo,“ přiznává a v podcastu přiznává, že se potýkal s jistým vyhořením a ztracením zápalu pro věc.

I proto se nakonec rozhodl firmu prodat a proměnil se v investora. Sám svou investiční strategii označuje jako „investice do lídrů s dobrou karmou“. Největší výhodou je podle něj, že není svázán podmínkami investičního fondu – nikdo mu neříká, kolik peněz musí investovat, v jakém oboru nebo v jakém regionu. I proto investiční fond dle svých slov rozhodně neplánuje.

Ostatně většinu peněz, které utržil prodejem Vivantisu (část k němu putovala v hotovosti a část v dluhopisech Mall Group) už během posledních několika let proinvestoval a nyní bude čekat na první úspěšný exit. Většina jeho podpořených projektů má své působiště v Praze, sám Rozhoň ale odjakživa sídlí ve východočeské Chrudimi, z niž pravidelně do hlavního města dojíždí a setkává se jak se zainvestovanými, tak novými projekty.

martin-rozhon2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Martin Rozhoň, zakladatel e-shopů značky Vivantis

Tomu, že není klasickým andělským investorem, napovídá i fakt, že investoval mnohem víc, než by podle obecných pravidel měl. „V jednom z vašich podcastů jsem se dozvěděl, že by se do startupů mělo investovat zhruba 5 procent majetku. To jsem se zhrozil, protože já to mám skoro all in,“ směje se.

„Mám dvě investiční nohy. První jsou technolgické online společnosti, kde se na to koukám víc byznysově a komerčně, z hlediska návratnosti a možnosti expanze těch projektů. Druhá část, tomu říkám moje srdcovky, jsou investice v oblasti ekologie, alternativní medicíny, zdravé výživy, vzdělávání a tak dále. A tam se na to už komerčně úplně nekoukám,“ přibližuje svou strategii Rozhoň.

Pokud vás zajímá o investicích i způsobu přemýšlení Martina Rozhoně více, stejně jako pokud se chcete dozvědět o jeho názoru na kvalitu investorů, investiční prostředí v Česku, ale také o alternativní medicíně a vzdělávání dozvědět více, pusťte si novou epizodu CzechCrunch Podcastu. Najdete ji online na Soundcloudu, Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech a vašich oblíbených podcastových aplikacích.

Další díly CzechCrunch Podcastu můžete najít i přímo zde.