Údržba bílé stopy něco stojí, příspěvků od běžkařů však mnoho nechodí. Nový projekt to chce změnit

Běžkaři za využívání bílých stop nic platit nemusí, mohou ale přispět. Často ovšem vůbec netuší jak. Nový web možnosti koncentruje na jedno místo.

Kvalitní trať je základ dobrého běžkařského zážitku

0Zobrazit komentáře

Zima se pomalu ale jistě blíží ke konci a na horách brzy roztají i poslední bílé stopy. Běžkařské tratě samozřejmě nevzniknou jen tak, ale stojí za nimi nejrůznější kluby, spolky a příspěvkové organizace, kterým lze na tuto činnost přispět. To ovšem řada běžkařů nedělá a mnohdy ani netuší, že by měla. Vojtěch Uhlíř se proto rozhodl vytvořit speciální stránku, skrze kterou si lze jednoduše najít, jak na úpravy konkrétní běžkařské tratě přispět.

Běžkování je relativně dostupný sport. Stačí mít jen správné vybavení a bílá stopa je vždy volně otevřená. Jenže aby tomu tak bylo, je nutné se o ni starat, a to rozhodně zadarmo není. Spolky na to sice vybírají dobrovolné příspěvky, ke sbírání peněz ale přistupují různě.

Někdo prodává samolepky či známky, někde jsou zřízené DMS, někdo pracuje s QR kódy či uvádí čísla transparentních účtů. „Bohužel marketing a PR je minimální a provedení často tristní. QR kódy jsou někde na plakátech, čísla účtů jsou někdy nesmyslně uvedena v textu na webu a podobně,“ vysvětluje Vojtěch Uhlíř. Proto se – i coby nadšený běžkař – rozhodl vytvořit neziskový web PrispevkyNaBezky.cz, který podává ucelené a přehledné informace o tom, jak mohou lidé na provoz konkrétních tras přispívat.

Web jednoduše selektuje trati podle jejich umístění. Kde to bylo možné, tam Uhlíř vytvořil pro jednotlivé transparentní účty platební QR kódy, díky kterým je zaplacení běžkařského zážitku otázkou několika málo kliknutí. Návštěvníci zde najdou také seznamy organizací a odkazy na jejich webové stránky.

Mimo to došlo v nedávné době k integraci s Mapy.cz. Ty ve své zimní verzi nabízejí informace o poslední úpravě tratě a průjezdu rolbou, a nyní jsou díky propojení na vybraných vychozích bodech uvedeny i odkazy, jak na stopu přispět. Uživatelé tak díky tomu mají vše na jednom místě, pohodlně a jednoduše.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zaslané peníze jsou využívány na financování techniky, značení, ale i personálu, který se o stav běžkařských tratích stará. Jeden kilometr upravené běžecké stopy rolbou vychází na něco málo přes 200 korun. Od běžkařů se přitom očekávají příspěvky ve výši několika málo desítek či stovek korun.

Podle Uhlíře by lepší přístupnost k platebním údajům měla zajistit větší ochotu běžkařů se na údržbě podílet – a web by mu měl tuto hypotézu pomoci ověřit. Ozývají se však i hlasy, které žádají, aby běžkaři za využívání tratí platili povinně. Zastáncem tohoto kroku je například Miloš Picek, ředitel Regionální rozvojové agentury Šumava. Již dříve se nechal slyšet, že český běžkař přistupuje k placení příspěvků daleko laxněji než ti ze zahraničí.

Sám ovšem zdůrazňuje, že by povinné příspěvky nemusely být nijak vysoké. „Máme propočítáno, že aby se vybral dostatek peněz, stačilo by, aby běžkař zaplatil kolem 30 korun na den. Za desetidenní známku by šlo o částku kolem 80 až 90 korun a roční permanentka by stála asi 300 korun. Při porovnání s lyžařským sportem jde o levnou záležitost,“ řekl Picek Radiožurnálu. Je ovšem otázkou, jak by byla tato povinnost vymáhána.

NHL neprodlouží smlouvu s Adidasem. Nové dresy ale bude dělat firma, která komolí jména hráčů

Americká společnost Fanatics nemá u sportovních fanoušků dobré jméno. Preferuje prý kvantitu před kvalitou – a občas je to hodně znát.

Filip HouskaFilip Houska

pastrnak_1-1

Foto: Fanatics

Americká značka Fanatics nemá mezi fanoušky dobrou pověst

0Zobrazit komentáře

Lindhoml na Krečjího, Krečjí na Patrsňáka… A Patrsňák uklízí do branky. Když někdo zkomolí příjmení známých hráčů, působí to pokaždé komicky. Stát se to samozřejmě může, přece jen jsme lidé, ovšem je až těžko k uvěření, že chyby podobného charakteru si dovolí výrobce hokejových dresů, který nyní podepsal desetiletou smlouvu s NHL na produkci uniforem pro celou soutěž. A není se čemu divit, že americké společnosti Fanatics dávají fanoušci svou nelibost pěkně najevo.

Posledních sedm sezón pro hokejisty z NHL vyráběl dresy Adidas, loni ovšem německá firma, která kvůli kauze s rapperem a módním návrhářem Yem nezažívá zrovna šťastné období, oznámila, že se o prodloužení smlouvy s prestižní hokejovou soutěží už nebude snažit. Otevřela se tak možnost pro nového výrobce, který by Adidas nahradil. A tím se nakonec stala značka Fanatics, jeden z největších producentů sportovních rekvizit a suvenýrů.

NHL s ní podepsala smlouvu na deset let, což znamená, že po dobu deseti sezón budou hráči oblékáni do dresů, které v kanadské továrně vyrobí právě Fanatics. Na tom by ostatně nebylo nic zvláštního – NHL si zkrátka vybrala nového dodavatele, kterému (pravděpodobně) slušně zaplatila, byť detaily smlouvy zatím nejsou známé. Vlastně se tím reálně nic nezmění ani pro hráče – žádné superschopnosti s novými dresy nedostanou.

Pobláznilo to však širší veřejnost, především hokejové fanoušky, kteří se na sociálních sítích předbíhají v tom, kdo Fanatics více zesměšní. A mnohdy k tomu mají pádné důvody. Převládá totiž přesvědčení, že Fanatics upřednostňují kvantitu nad kvalitou, což se odráží i na fanouškovských dresech, které na svém webu prodávají. A nemá jít jen o kvalitu textilu nebo střihu – špatná jsou i jména hráčů. A to doslova.

Na Twitteru se to hemží fotkami dresů, které sdílí jejich majitelé. Například Kirilla Kaprizova, levé křídlo týmu Minnesota Wild, změnili Fanatics na Kirilla Kaprivoza, jeho kolegu z obrany Jareda Spurgeona zase přeměnili na Jareda Spurgenona. Centr edmontonských Oilers Leon Draisaitl se podle firmy jmenuje Leon Draisailt. A Jack Hughes z New Jersey Devils sice správné jméno má, ale na dresu mu nesedí čísla. A tak to pokračuje…

Často se pak na Fanatics snáší kritika i za to, že je jejich oblečení natolik nekvalitní, že nevydrží ani několik vyprání. A byť je samozřejmě možné, že jde pouze o vadné modely, které by se na trh nikdy neměly dostat, fanoušci – a někteří novináři – se shodují na tom, že pro NHL tento dodavatel není tou správnou volbou. O to víc, že nahrazuje Adidas, který s kvalitou svých produktů nemá takové problémy jako právě Fanatics.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Fanatics ale hraje do karet fakt, že pro výrobu pravých dresů pro hokejisty bude využívat stejnou továrnu, kde dosud vyráběl i Adidas, a to včetně některých materiálů. A podle všeho se bude firma muset sžít s odlišnějšími postupy, jakými se dresy dělají. Jak ovšem řekl Doug Mack z obchodní divize Fanatics, žádné radikální změny se při výrobě zatím dělat nebudou. Možná až postupem času, podle nasbírané zpětné vazby od hráčů a vedení NHL.

Pro Fanatics, jejichž příjmy předloni překonaly hranici tří miliard dolarů, navíc půjde o první spolupráci se sportovní ligou, kde bude viditelné jejich logo. Firma sice vyrábí dresy i pro baseballovou MLB nebo NFL v americkém fotbalu, jenže o samotný design se stará Nike, proto je na nich jeho symbol. Ať už je to ale jak chce, Fanatics na poli módy pro sportovní fanoušky nemají příliš dobré renomé. A fanoušci to dávají najevo.