Udržitelná móda na severský způsob. Do výroby oblečení z obnošených kusů investují H&M, Adidas i Zalando

Cirkulární móda v podání Infinited Fiber

Foto: Infinited Fiber

Když obnosíme kalhoty, neznamená to, že je automaticky vyhodíme. Můžeme je buď darovat dál, nebo odnést tam, kde z nich udělají nové oblečení. A byť se tato metoda ve světě teprve rozšiřuje, v předních řadách velké módní změny stojí finská společnost Infinited Fiber, která má ambice udělat z cirkulární módy naprosto běžnou věc. Podporu dostává i od velkých značek a e-shopů.

Infinited Fiber přišlo s technologií, díky které zvládne rozdrtit již použitou textilii a následně z malých kousků spříst zcela nová vlákna, z nichž se vyrobí další kus oblečení. Svým způsobem tak jde o módní obdobu takzvané upcyklace, kdy se z opotřebovaných produktů (třeba plastových) vyrábí nové, aniž by utrpěly na kvalitě.

V podobném duchu začíná fungovat i například ostravský startup Nilmore, který cirkulární módu představuje Čechům a chce s ní ovládat především tuzemský trh. Infinited Fiber má nicméně globálnější ambice, a proto v létě otevřelo investiční kolo, v rámci kterého shánělo třicet milionů eur (760 milionů korun).

infinited-fiber

Nová vlákna od Infinited Fiber, která vznikla z obnošeného oblečení

Foto: Infinited Fiber

Hlavním investorem se stal švédský módní řetězec H&M, který tímto krokem podpořil své snahy stát se udržitelnějším obchodem s oblečením, jelikož je často skloňován s produkcí takzvané rychlé módy, odvislé od zpravidla nižší kvality, dostupnějších cen a rychle se měnících sezónních kolekcí. Do finské firmy investoval i Adidas.

Také německý sportovní gigant se ekologickým pojetím zabývá – například prostřednictvím svých tenisek, které vyrábí i z podhoubí. Silně ale rezonoval jeho předloňský krok, kdy oznámil, že začíná testovat metodu pro produkci bot z obnošených modelů. Tedy v podobném směru, jako to nyní dělá Infinited Fiber.

V posledních dnech se ovšem na několikamilionové investici podílel i německý gigant na poli online prodeje oblečení Zalando, které jen za minulé čtvrtletí prodalo zboží v hodnotě 100 miliard korun a velmi oblíbené je také v Česku. Také to má v plánu se udržitelností více zabývat – do roku 2023 chce prodloužit životnost nejméně 50 milionům módních kousků. Mimo jiné se zaměřuje i na prodej použitého zboží přes službu Pre-owned.

„Chceme být součástí řešení směřujícího k udržitelnějšímu módnímu průmyslu. Investicí do společnosti Infinited Fiber iniciujeme spolupráci s inovátorem v oboru cirkulárních technologií, abychom podpořili růst podílu recyklovaných textilií v módním odvětví. Ten se zatím pohybuje na pouhém jednom procentu,” dodává jeden ze šéfů Zalanda David Schneider.

Veškeré finance, které Infinited Fiber v rámci tohoto kola nasbíralo, bude chtít investovat do vybudování nové továrny ve finském městě Espoo. Takové, kde by naplno mohlo rozjet svou „upcyklační“ technologii a zároveň v ní vytvořit dostatek prostoru pro sbírání opotřebovaných kusů oblečení, na čemž plánuje ostatně spolupracovat s různými partnery.

Jakmile firma nasbírá dostatečnou zásobu obnošených oděvů, začne s procesem, při kterém se textilní vlákna rozdrtí a projdou chemickou proměnou, na jejímž konci vzniknou vlákna úplně nová. Ta navíc mají být podobná klasické bavlně, přičemž Infinited Fiber slibuje, že i je bude možné následně možné rozdrtit a celé kolečko výroby zopakovat.

infinited-fiber-1

Názorná ukázka jednotlivých dílků procesu

Foto: Zalando

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.