Udržitelnější budoucnost létání. Aerolinky KLM otestovaly unikátní véčkový letoun s kabinou v křídlech

Michal MarekMichal Marek

TU-Delft-flying-v

Foto: TU Delft

Koncept letounu Flying-V

0Zobrazit komentáře

Za jednoho z významných znečišťovatelů ovzduší je dlouhodobě považována letecká doprava, která v poslední dekádě zažívala obrovský boom. Krize ji sice vážně zasáhla a letadel nyní tolik nelétá, což ovšem neznamená, že je tím udržitelnost létání vyřešena. Světoví výrobci letadel a aerolinky proto usilovně pracují na nových technologiích, které by množství produkovaných emisí snížily, a KLM je toho dobrým příkladem.

Nizozemské aerolinky spolu s technickou univerzitou v Delftu uskutečnily první zkušební let funkčního prototypu letadla Flying-V, které je velmi podivným letadlem tvarovaných do písmene „V“ a které dle aerolinií může znamenat průlom v udržitelném létání. Jeho design je totiž navržen tak, aby bylo možné kabinu pro cestující, nákladový prostor i palivové nádrže umístit přímo do křídel.

Tím by mělo docházet k významné úspoře paliva. Prakticky je tak celý letoun jedním velkým křídlem poskytujícím vztlak. Unikátní tvar mu tedy zajišťuje lepší aerodynamické vlastnosti, menší odpor vzduchu a tím pádem i efektivnější hospodaření s palivem.

TU-Delft-flying-v2

Foto: TU Delft

Koncept letounu Flying-V

Výpočty inženýrů ukazují, že konstrukce o plánované délce 55 metrů činí letoun lehčím a aerodynamičtějším, díky čemuž by měl na stejné trase spotřebovávat o 20 % méně paliva než Airbus A350, který je označován za nejmodernější letadlo současnosti. Futuristické „véčko“ by navíc mělo být i přes své menší rozměry schopné přepravit stejný počet cestujících (314 osob) a stejný objem nákladu (160 m3) jako zmíněný Airbus.

První úspěšný let modelu

KLM poprvé představila svůj model futuristického letadla Flying-V již v loňském roce, u příležitosti oslav stého výročí založení společnosti. Do vývoje letadla bylo následně zapojeno několik partnerů, včetně zmíněné Technické univerzity Delft či výrobce letadel Airbus. Po dvou letech příprav, pozemních testů a rozsáhlém testování v aerodynamickém tunelu lze nyní říct, že model letadla již absolvoval svůj první úspěšný let.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedoucí projektu Roelof Vos a jeho tým výzkumníků a inženýrů sestavili model Flying-V o hmotnosti 22,5 kilogramu a délce 3 metrů, přičemž letové testy proběhly na dobře hlídané letecké základně v Německu. Úkolem pilota, který letoun ze země ovládal, byl vzlet, let s řadou zkušebních manévrů a přistání.

„Jednou z našich obav bylo, že letadlo může mít nějaké potíže se vzletem, protože předchozí výpočty ukázaly, že by mohlo dojít k přetáčení letadla,“ komentuje Vos. Tým ale zmenšený letový model zvládl vylepšit a k očekávané nežádoucí rotaci došlo až v 80kilometrové rychlosti. Let pak probíhal bez obtíží, až na o něco tvrdší přistání.

flyingv-test

Foto: Malcom Brown

Testovací model véčkového letounu Flying-V

Dalším chystaným krokem týmu je využití dat shromážděných během letu pro vytvoření a optimalizaci aerodynamického (softwarového) modelu letadla, což umožní jeho naprogramování na letovém simulátoru. Díky tomu bude možné s výzkumem dále pokračovat a pracovat na vylepšování letových charakteristik.

Změna tvaru může přijít dříve než revoluce v pohonech

Velkou výhodou přístupu k Flying-V je fakt, že toto letadlo v rámci snahy o snižování emisí sází na „pouhou“ změnu tvaru stroje a není tedy závislé na komplikovaném vývoji nových technologií pohonu. Ačkoli totiž svět vyhlíží nová bezemisní letadla s pohonem na elektřinu či třeba vodík, dá se očekávat, že jejich vývoj až k masové výrobě potrvá ještě velmi dlouho.

Přehodnocení přístupu k designu letadel tak může být velmi cenným mezikrokem s potenciálem pomoci letectví. Uplatnitelný navíc může být i po přechodu letadel na novou technologii pohonu. Tvar letadla je ostatně koncipován primárně s důrazem na aerodynamiku a co nejhospodárnější naložení s prostorem, takže na tom, jaké motory zajišťují samotný pohyb, vlastně nemusí při redefinici tvaru letadla až tolik záležet.

candela

Přečtěte si takéMá křídlo, létá vzduchem, ale letadlo to není. Candela Seven je první elektrická loď s technologií hydrofoilinguMá křídlo, létá vzduchem, ale letadlo to není. Candela Seven je první elektrická loď s technologií hydrofoilingu

Zajímavé je, že letadlo s tímto tvarem není nic zcela nového. Autorem tohoto tvaru je sice student berlínské technické univerzity Justus Benad, který svou myšlenku rozpracoval během stáže v Airbusu, ale výhody takového designu letounu objevil již před více než sto lety slavný letecký konstruktér Hugo Junkers. Ten v něm viděl ideální konstrukční řešení pro transatlantické lety, avšak sám svůj nápad nikdy neměl možnost vyzkoušet v praxi.

První velký prototyp letadla tohoto typu totiž musel po první světové válce na příkaz německé vlády zničit, a to z důvodu úmluv zakotvených ve Versaillské smlouvě.  K podobnému tvaru se vrátili nacističtí konstruktéři při vývoji letounu Horten Ho 229, jehož prototyp ale Němci naštěstí nikdy nedostali šanci nasadit do ostré akce.

Vidlicový tvar byl následně využíván i americkým letectvem, a to například u letounu Northrop B-2 Spirit a později u letounu v rámci projektu X-48, který rozpracovala NASA ve spolupráci s Boeingem.

Nesnesitelně tichý Ghost. Rolls-Royce představil svůj až příliš dokonalý vůz za více než 7 milionů korun

rolls-royce-ghost7

Foto: Rolls-Royce

Právě přední maska odlišuje novinku od předchozí generace nejvíce

0Zobrazit komentáře

Od automobilu, jehož cenovka převyšuje sedm milionů korun, lze očekávat, že bude naprosto dokonalý po všech stánkách. Inženýrům v Rolls-Roycu se novou generaci modelu Ghost skutečně podařilo přivést k absolutní dokonalosti, která však nebyla jen pro dobro věci.

Ghost je model, který se vždy značně přizpůsoboval tužbám zákazníků. Už vznik jeho první generace vycházel z proseb o vytvoření méně opulentní alternativy k modelu Phantom a přáním zákazníků bylo nasloucháno také při přípravě generace nové. Inženýři měli opět za úkol vytvořit vůz, jenž nebude lpět na okázalosti.

„Zjistili jsme, že klienti vykazují výraznou náklonnost k luxusním objektům, které oslavují redukování a umírněnost – které nekřičí, ale spíše šeptají,“ uvedl v oficiálním vyjádření generální ředitel Rolls-Roycu Torsten Müller-Ötvös.

rolls-royce-ghost5

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Ghost druhé generace

rolls-royce-ghost8

Foto: Rolls-Royce

Design vozu si jinak prošel jemnou evolucí

Snažit se v případě vozů značky Rolls-Royce o umírněnost je velká výzva – na opulenci totiž stojí celá filozofie automobilky. Ikonická firma se o to však pokusila a v odpovědi na přání zákazníků definovala nový směr, který nazvala „post opulencí“. Tuto skromnost je ovšem nutno brát s rezervou, protože se tu stále bavíme o voze s cenovkou přesahující 300 tisíc dolarů a délkou přes 4,5 metru. I přesto na sebe nestrhává pozornost tolik jako Phantom či velké SUV Cullinan.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Může za to hlavně jednoduchý design, který zejména v kombinaci s bílým lakem působí daleko odlehčenějším dojmem. Od svého předchůdce se automobil designem zase tolik neliší, což dává smysl, jelikož se jedná o historicky nejprodávanější model automobilky. Proto nebylo potřeba revolučních změn, které se u Rolls-Roycu beztak příliš nenosí.

Po optické stránce si nejvýraznější změnou prošla příď automobilu, která dostala přepracované světlomety a nárazník. Ty dohromady tvoří netradiční výraz, který je na konzervativní Rolls-Royce velmi pokrokový.

Dýchej tiše

Skromnost na britský způsob se promítla i do interiéru vozu. Někteří v jeho případě dokonce mluví o skandinávském minimalismu, což je poměrně odvážné, avšak absence výšivek, log a dalších detailů tomu může nahrávat. Nebyl by to však Rolls-Royce, kdyby posádce nedopřál alespoň posezení pod hvězdným nebem, tedy diodami instalovanými ve stropu automobilu.

Tento prvek se navíc ve zmenšené formě dostal i na palubní desku, kde shluk jemných světýlek doplňuje podsvícený nápis Ghost na černě lakovaném panelu před spolujezdcem. Interiér původně dostal ještě jednu zajímavost, kterou bylo nesnesitelné ticho.

rolls-royce-ghost9

Foto: Rolls-Royce

Interiér vozu

rolls-royce-ghost11

Foto: Rolls-Royce

Interiér vozu s hvězdami na palubní desce v levé části

Inženýři, jež měli na starosti odhlučnění interiéru, se zaměřili skutečně na každičký detail a vůz vystlali téměř 100 kilogramy izolačního materiálu. Odhlučněn byl kokpit, pneumatiky, čelní sklo, stěrače i větrací otvory.

Výsledek jejich práce byl dokonalý. Vlastně až příliš dokonalý. Posádka nemohla slyšet žádné vnější zvuky ani projev dvanáctiválce o objemu 6,75 litru ukrytém pod kapotou vozu. Podle vedení automobilky mohlo být takové ticho pro posádku dezorientující, a navíc se zesilovaly zvuky vydávané přímo v kabině, od polykání a dýchání až po tření o sedačky. Proto musely být provedeny patřičné změny, díky kterým se do kabiny vozu potřebná úroveň hluku dostala.

Majitel za volantem

Přestože majitelé vozů Rolls-Royce usedají spíše na zadní sedadla svého vozu a řízení přenechávají placenému personálu, v případě Ghostu to tak úplně neplatí. Jeho majitelé jsou často svými vlastními šoféry a důvod nemusí být jen ten, že je osobní řidič nad jejich finanční možnosti.

Zatímco předchozí generace vycházela ze základu BMW, nový Ghost využívá stejnou platformu jako jeho luxusnější bratři Phantom a Cullinan, vyvinutou přímo pro tyto vozy. A to znamená perfektní jízdní vlastnosti a pořádnou porci zábavy za volantem.

rolls-royce-ghost6

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Ghost

Výkon vozu byl naladěn na 420 kW, díky čemuž se může pochlubit velice dynamickým projevem v kombinaci s lehkou ovladatelností. Té bylo dosaženo umístěním motoru před přední kola a technologií, která při průjezdu zatáčkami ve směru jízdy jemně natáčí i zadní kola.

Pro co nejkomfortnější pocity z jízdy uvnitř vozu byl Ghost vybaven i systémem sledování vozovky, který vyhledává nerovnosti ještě předtím, než na ně kola najedou. Na základě získaných dat rychle upraví odpružení, aby byl vůz schopen vše co nejlépe tlumit.

united

Přečtěte si takéRušíme poplatky za změnu letenek, hlásí americké aerolinky. V těžkých časech chtějí nalákat více cestujícíchRušíme poplatky za změnu letenek, hlásí americké aerolinky. V těžkých časech chtějí nalákat více cestujících

Technologické inovace se promítly také do systému řazení, při kterém automatická převodovka komunikuje s navigací. Na základě sdíleného profilu trati s předstihem zařazuje odpovídající rychlostní stupně pro co nejlepší zdolání kopců i zatáček.

Za všechny tyto vymoženosti si Rolls-Royce rád nechá zaplatit. Ghost startuje na částce 332 500 dolarů, tedy přibližně 7,3 milionu korun. To je skutečně astronomická částka, díky které si možná někteří položí otázku, proč kupovat Ghost, když je za osm milionů k mání SUV Cullinan. Ten totiž za podobný peníz nabízí o poznání více muziky.

rolls-royce-ghost12

Foto: Rolls-Royce

Strop plný hvězd

Zákazníci tedy budou mít výběr poněkud složitější. Pokud však sáhnou po Ghostu, dostane se jim do rukou první automobil, skrze který Rolls-Royce poprvé prezentuje svou novou marketingovou identitu. Britská legenda se totiž už dávno nepovažuje jen za výrobce automobilů, ale mluví o sobě jako o domu luxusu.

A aby dal tento fakt co nejvíce najevo, zapracoval na svém logu, které dostalo nový font a bronzovou barvu. Zároveň vytvořil nové logo zobrazující slavnou sošku Spirit of Ectasy, která se bude objevovat na luxusních produktech z dílny Rolls-Roycu, jako jsou zavazadla, piknikové sety a další vybavení.

rolls-royce-ghost2

Foto: Rolls-Royce

Ani zde nechybí legendární Spirit of Ectasy