UiPath a Credo, Pilulka, eMan a možná Mall Group aneb vstup na burzu po česku & dubnové novinky ze světa VC

Peter BrejčákPeter Brejčák

ccvc-cover4
0Zobrazit komentáře

Do e-mailu vám právě přistálo čtvrté vydání newsletteru CzechCrunch Venture Capital (CCVC), který se věnuje všemu, co se v posledním měsíci událo ve světě tuzemského venture kapitálu. Duben byl na dění opravdu bohatý, aktivity startupů, fondů a dalších hráčů od začátku roku každým měsícem nabírají na obrátkách.

Jako hlavní téma měsíce jsme v aktuálním vydání CCVC, k jehož odběru se můžete přihlásit zde, vybrali vstup na burzu. Právě vstup jedné z firem z portfolia tuzemského Credo Ventures se v dubnu postaral o největší zprávu české VC historie, ačkoliv své zkušenosti s burzou mají samozřejmě i další hráči. Na tematiku jsme se proto podívali podrobně.

***

IPO aneb Vstup na burzu

IPO. Tři písmena označující úpis akcií na burze (z anglického initial public offering), což je ve startupovém světě obecně nejvyšší metou každého zakladatele. Jemu, týmu i investorům – pokud vše dopadne správně – přináší kapitál na další růst, zhodnocení investic, potvrzení tržní pozice a v neposlední řadě také společenskou prestiž.

Samotné IPO probíhá jako dražba, v níž investoři nakoupí akcie a začnou s nimi obchodovat na burze. Firma získá dodatečný kapitál na rozvoj, v případě potřeby pak může relativně jednoduše prodávat i další akcie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Startupy z našeho regionu však na tuto metu mnohdy nedosáhnou a většinou exitují prodejem. A byť jde v posledních letech stále častěji o miliardové dealy, první vlaštovky už začínají upřednostňovat právě burzu. S dalším rozvojem a růstem startupového ekosystému můžeme očekávat, že tzv. IPOs budou přibývat.

Největší pozornost teď v českém prostředí vzbudil původem rumunský startup UiPath, do něhož před lety investoval tuzemský fond Credo Ventures a při IPO dosáhl pohádkového zhodnocení. V českém rybníčku je pak miláčkem investorů lékárenská skupina Pilulka a svoji stopu zanechali také vývojáři eMan. Jejich zkušenostem a dalším souvisejícím tématům se věnujeme v tomto vydání CCVC.

Hlavní téma pokračuje po shrnutí všeho důležitého dění. Dozvíte se:

  • Rumunská pohádka UiPath českého fondu Credo Ventures. O zkušenosti, kdy se z investice 8 milionů dolarů staly vyšší stovky milionů, se podělil Ondřej Bartoš.
  • Nebyl pro Pilulku vstup na burzu vlastně fail? Mluvili jsme s finančním ředitelem firmy Davidem Staňkem.
  • Jaký je rozdíl mezi burzou Start a hlavním trhem pražské burzy.
  • Burzovní zkušenosti vývojářské společnosti eMan.
  • Komentář na téma IPO od Petra Koblice, generálního ředitele Burzy cenných papírů Praha.
  • Co čekat od Mall Group?

Pokračování dubnového newsletteru CCVC si můžete přečíst zde.

Přihlásit k měsíčnímu odběru novinek ze světa tuzemského venture kapitálu se můžete zde, ostatní vydání newsletteru CCVC najdete zde

Miliardář Bouška a spol. investují milion eur do plzeňského SentiSquare. To pomocí umělé inteligence zpracovává lidskou řeč

Peter BrejčákPeter Brejčák

pavel-bouska

Foto: Fazole Ventures

Miliardář, zakladatel společnosti Vafo a partner ve Fazole Ventures Pavel Bouška

0Zobrazit komentáře

Tuzemský technologický startup SentiSquare nedávno odmítl štědrou nabídku na akvizici ze Spojených států a místo toho se teď ozývá s jinou velkou novinkou. Od společnosti Ixperta a venture kapitálového fondu Fazole Ventures miliardáře Pavla Boušky na další rozvoj získal jeden milion eur, v přepočtu bezmála 26 milionů korun.

SentiSquare působí v oblasti tzv. natural language processing (NLP), tedy zpracovávání přirozeného jazyka. Jde o obor související s umělou inteligencí, který se zabývá porozuměním textu. V posledních letech podobné softwary, jež implementují řešení do firemních procesů, zažívají obrovský boom.

Na vlně zájmu se už od roku 2014 veze právě plzeňský SentiSquare, který algoritmy NLP využívá ke zpracování a analýze komunikace mezi firmami a jejich zákazníky. Automatizuje tak rutinní práce jako například přeposílání e-mailů na cílové adresy, odpovídání na časté dotazy nebo zpracování příloh. Dále zpracovává zákaznické zpětné vazby či nabízí analytiku hovorů pro call centra.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Strojové učení kolem NLP je extrémně rychle se vyvíjející oblast. V podstatě každý měsíc v tomto oboru dojde k zásadnímu posunu. A protože je dnes téměř veškerá komunikace digitalizovaná a převeditelná na text, je obrovský tlak, aby se tyto algoritmy rozvíjely a aby fungovaly,“ říká Tomáš Brychcín, šéf startupu, jehož klienty jsou například E.ON, Rohlík.cz, Albert, T-Mobile, nebo AAA Auto.

Získané prostředky chce SentiSquare využít zejména na dokončení produktu tzv. „no-code“ NLP, pro jehož ovládání není potřeba žádný expert nebo specializovaný vývojář a obejde se bez napsání jednoho řádku kódu. Produkt by tak měl být dostupnější i pro menší firmy, které si je jinak nemohou dovolit.

Uvedení NLP společnost plánuje díky investici ještě letos a mělo by jí zajistit ještě výraznější růst. Už během uplynulého pandemického roku firma podle vyjádření pro CzechCrunch vyrostla nad očekávání a od nového řešení si slibuje další zvýšení příjmů, ačkoliv přesnější částky nechtěli zástupci SentiSquare komentovat.

sentisquare

Foto: SentiSquare

Tomáš Brychcín, CEO startupu SentiSquare

„Uplynulé období přineslo zejména úspěšnou validaci konkrétního využití vyvinuté technologie u řady významných klientů. Zároveň je téměř dokončený vývoj univerzálního nástroje, který zkrátí nasazení u klienta na minimum. Myslím, že tyto dosavadní úspěchy ve spojení s investicí jsou dobrým základem pro razantní škálování,“ říká Luboš Černý, který do SentiSquare investoval ještě jako soukromá osoba před třemi lety.

„Vývoj firmy sledujeme už od jejich spin-outu z univerzitního výzkumu,“ popisuje Pavel Přikryl, spoluzakladatel pražského byznys hubu Opero a partner ve fondu Fazole Ventures. V něm působí právě s miliardářem a majitelem globální pet-food společnosti Vafo Praha Pavlem Bouškou a bývalým bankéřem Lubošem Černým.

„Věříme týmu, jejich technologickému řešení a hlavně jeho přidané hodnotě pro řadu klientů, kteří řeší péči o zákazníky. Pánové ze SentiSquare mají před sebou velký úkol další expanze a jsme rádi, že jim v tom můžeme pomoci,“ uzavírá Přikryl.