Uklízeli apartmány, s pandemií museli vymyslet nový plán. V domácnostech si umetli cestu k milionům

Platforma Youklid byla původně plán B – jako náhradní varianta místo úklidů pro Airbnb, když se turistů nedostávalo. Teď má milionové tržby a stovky klientů.

Iva BrejlováIva Brejlová

youklid

Foto: Youklid

Lukáš Caha, Adam Krůžela a Adam Flek, spoluzakladatelé platformy Youklid

0Zobrazit komentáře

O úklidu by mohl vyprávět hodiny. Adam Krůžela, spoluzakladatel společnosti Youklid, se jím ostatně zabývá třináctým rokem a sám mnohokrát byty i kanceláře uklízel. Teď už na ně ale hledí z pozice spolumajitele firmy, která takové služby nabízí. Youklid je třetí společností, na jejímž budování se podílel. A první, která se místo firemních zákazníků zaměřuje prostě na domácnosti. Během necelého třičtvrtě roku, kdy platforma funguje, už jich oslovila na 450 a s tržbami překonala 1,7 milionu korun.

Přitom ze začátku platformu stavěli tak trochu z donucení: jako náhradní variantu za dosud fungující byznys s pravidelnými úklidy v ubytovacích zařízeních typu Airbnb. Byznys mělo duo Adam a Adam, tedy vedle Krůžely ještě Flek, slušně fungující. Jejich společnost Clean Factory vykonala přes 30 tisíc úklidů a nabízela spektrum doprovodných služeb pro apartmány.

„Aniž bychom vnímali fakt, že jsme závislí na segmentu turismu,“ hodnotí zpětně Krůžela. A to byla potíž. S příchodem pandemie a náhlého přerušení cestování tak firma utlumila práci na minimum. A pak přešla na krizový plán, takže dnes sice funguje, ale úklidy neřeší. Zato Youklid, součást krizového plánu, si začal získávat pozornost. Duo Adamů přibralo Lukáše Cahu, který má funkci CTO a projektu dodal technologický nádech.

Služba funguje od května loňského roku, od té doby hlásí na 4900 hodin, které strávila úklidem pro zhruba 450 zákazníků. Zatím Youklid odstartoval v Praze, ale během příštích měsíců by se měl dostat i do středočeského kraje a ještě v průběhu letoška plánuje testovat i zájem zákazníků v krajských městech. Pro začátek si zakladatelé myslí hlavně na Brno.

youklid

Foto: Youklid

Youklid věří, že mu v úspěchu pomůže pohodlná aplikace

„Naším cílem je představit společnost a řešení aktuální pro rok 2023 tak, aby zákazníci mohli úklid objednat stejně snadno jako například dovoz jídla přes Dáme jídlo nebo potraviny přes Rohlik.cz,“ vysvětluje Caha. To zahrnuje párkrát kliknout na internetu, podle několika základních údajů si nechat odhadnout cenu úklidu a pod svým profilem objednat nebo naopak zrušit doplňkové služby, vybrat čas, ale taky tu vidět minulé objednávky nebo i faktury.

Není to pro všechny taková samozřejmost. „Ze začátku jsme bojovali s tím, že lidé jsou zvyklí vyplnit mail a telefon a následně z formuláře odejít s očekáváním, že jim někdo zavolá,“ dodává Krůžela.

Automatizace na pozadí

S Cahou se Krůžela potkal ve skautském oddílu, kde spolu byli ve vedení. Po nějaké době začali řešit i byznysová témata a profesní nastavení Cahy, který v tu chvíli studoval matematicko-fyzikální fakultu UK a vedle toho se věnoval vývoji webů a automatizaci. Oba podnikatelé se pak mohli věnovat úklidu domácností právě s podkladem v IT. „Automatizace se však skrývá a rozvíjí hlavně na pozadí a umožňuje nám firmu rychle škálovat bez potřeby zvětšování týmu lidí v provozu,“ nastiňuje Krůžela.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Firma zatím zisková není. Na její rozjezd potřebovali zakladatelé 2,5 milionu korun a významnou část tržeb posílají samotným hospodyním – k nim putuje 70 procent toho, co přes platformu lidé zaplatí. Takových pracovnic teď má k dispozici kolem 25 a jejich počet průběžně roste. Nábor označují zakladatelé za know-how firmy, jehož několika koly prý projde jen 4,5 procenta uchazečů.

K běžnému úklidu postupně hodlá Youklid přihodit například mytí oken či čištění koberců. Nebo takzvanou službu sanitárního plánu, kdy se za paušální poplatek bude dodržovat komplexní údržba celé domácnosti bez potřeby velkých generálních úklidů.

Případně přidá ještě další možnost a zároveň inspiraci z předchozích zkušeností – bezkontaktní předávání klíčů. „Právě díky mnoha letům budování Clean Factory bylo možné se na chvíli zastavit a protnout velké zkušenosti z praxe s automatizací,“ popisuje Krůžela.

Českých tabletek pro hráče se prodalo za 60 milionů. Startup Madmonq už začíná vydělávat

Po tabletách, které pomáhají nejen hráčům počítačových her zlepšovat výkon, je stále větší poptávka. Jen bezhlavě růst ale český startup nechce.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michal_noga_madmonq_414

Foto: František Weiss

Michal Noga, zakladatel a ředitel Madmonq

0Zobrazit komentáře

Jak udržet maximální soustředěnost při hraní počítačových her, při kterém jde o extrémně rychlé reakce? Má to jít například kombinací ženšenu sibiřského, kanoprašky čínské, meduňky lekářské, extraktů z bylin, několika vitaminů a také kofeinu či aminokyseliny l-theanin. Právě z těchto přísad vyrábí své cucací tabletky český startup Madmonq a oslovuje s nimi stále více zákazníků. V loňském roce prodal tři miliony tabletek více než 85 tisícům lidí do téměř pěti desítek zemí světa. Pro CzechCrunch pražská firma prozradila, že tržby se vyšplhaly na 60 milionů korun, což představuje růst o sto procent. Zároveň se začala zaměřovat na stabilizaci celého byznysu a otáčí se do černých čísel.

Projekt na výživové doplňky stravy pro hráče počítačových her založil v roce 2017 Michal Noga. Sám se v herní komunitě dlouho pohyboval a hledal způsob, jak vylepšit celkové zdraví a výkon hráčů přírodní formou. Nakonec vznikly tabletky, které obsahují celou řadu ingrediencí a vitaminů včetně v úvodu zmíněných přísad. Spolu s Nogou, který drží 70procentní podíl, firmu rozvíjí také marketér Petr Andrýsek. Ten má aktuálně zbylých 30 procent. Reálně jim ale patří méně, formou konvertibilních úvěrů totiž do firmy v součtu desítky milionů korun poslala řada investorů.

Do Madmonqu putovalo ve dvou investičních kolech celkem 1,8 milionu eur, což je v aktuálním přepočtu zhruba 43 milionů korun. České investiční fondy Reflex Capital a Presto Ventures doplnili kyperští AdRock Ventures, Scale International a přidali se také pokerová hvězda Bertrand „ElkY“ Grospellier, nejpopulárnější pokerový streamer na platformě Twitch Lex Veldhuis, manažer československé twitchové scény Lukáš „LastGameBlitz“ Křítek nebo podnikatel Radek „Sterakdary“ Starý. Právě investiční fondy startupu Madmonq doporučily, aby se vzhledem ke zhoršujícímu se stavu ekonomiky začal více soustředit na stabilizaci firmy.

Výsledkem je, že se Madmonq již v posledních měsících dokázal překlopit do hrubého provozního zisku, v němž chce i nadále setrvat. „Rozhodli jsme se, že nebudeme růst za každou cenu. Dostala nás k tomu mimo jiné obecná situace ve světě. Venture kapitálové prostředí bylo i v návaznosti na globální situaci nejisté. Aktuálně se tedy soustředíme na stabilizaci byznysu. Letos jsme si dali za cíl překlopení do černých čísel a ještě větší zefektivnění ceny za akvizici,“ vysvětluje pro CzechCrunch Michal Noga. Náročné podmínky na trhu pro startupy, které prodávají své produkty přímo koncovým zákazníkům, potvrzuje i Vojta Roček, partner v Presto Ventures.

madmonq

Foto: Madmonq

Pilulky pro zlepšení výkonnosti i koncentrace hráčů her

„Sentiment venture kapitálových investorů v pozdějších fázích je vyloženě negativní a všichni spíše vyčkávají, než že by až bezhlavě distribuovali kapitál, jako tomu bylo třeba před rokem. Petra s Michalem jsme na tuto situaci upozornili loni na podzim a doporučili jsme jim firmu stabilizovat bez dalších investorských peněz. To, že se jim to povedlo v tak krátkém čase, jen utvrzuje naše vysoké mínění o jejich mimořádných podnikatelských schopnostech – a je to právě jeden z důvodů, proč jsme do Madmonqu minulý rok investovali,“ vysvětluje Roček.

Madmonq nadále posiluje byznys model, který je založený na předplatném. Počet předplatitelů meziročně stoupl o 250 procent a tvoří třetinu příjmů. Silnou základnu uživatelů si firma vedle Česka vybudovala také ve Francii, Beneluxu či v severských zemích a Velké Británii. Celkem už zahraničí představuje šedesát procent obratu. A mezi zákazníky už zdaleka nejsou jen takzvaní gameři, tedy profesionální či amatérští hráči počítačových her.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tabletky pro lepší soustředění při práci využívají lidé napříč obory. „Nejčastěji se jedná o lidi, kteří mají v gamingu kořeny nebo jsou v něm stále aktivní a kteří se zároveň starají o své zdraví natolik, aby užívali zdravější alternativu k energetickým produktům plným chemie. Zjistili totiž, že když jim tabletka pomáhá k lepšímu soustředění při hraní, tak bude fungovat i v jejich zaměstnání,“ říká čtyřiatřicetiletý Noga. U svých tablet sází na to, že v jejich složení nejsou žádná umělá barviva, aromata ani konzervanty, naopak se opírá primárně o přírodní zdroje a poznatky z vědeckých studií.

V letošním roce by Madmonq opět rád vyrostl v tržbách o sto procent. Posilovat chce svou pozici na strategických zahraničních trzích, a to při udržení hrubého provozního zisku. Zároveň chystá nový produkt, který však nechce blíže komentovat. Michal Noga prozrazuje pouze to, že tentokrát nepůjde o tablety. Pro další rozvoj bude firma patrně hledat další financování, ale zatím to není na pořadu dne. Koncem roku firmu opustila marketingová ředitelka Petra Jankovičová, která do Madmonqu přicházela teprve loni v létě. Nově se stala prezidentkou Asociace komunikačních agentur.