Uklízeli apartmány, s pandemií museli vymyslet nový plán. V domácnostech si umetli cestu k milionům
Platforma Youklid byla původně plán B – jako náhradní varianta místo úklidů pro Airbnb, když se turistů nedostávalo. Teď má milionové tržby a stovky klientů.
O úklidu by mohl vyprávět hodiny. Adam Krůžela, spoluzakladatel společnosti Youklid, se jím ostatně zabývá třináctým rokem a sám mnohokrát byty i kanceláře uklízel. Teď už na ně ale hledí z pozice spolumajitele firmy, která takové služby nabízí. Youklid je třetí společností, na jejímž budování se podílel. A první, která se místo firemních zákazníků zaměřuje prostě na domácnosti. Během necelého třičtvrtě roku, kdy platforma funguje, už jich oslovila na 450 a s tržbami překonala 1,7 milionu korun.
Přitom ze začátku platformu stavěli tak trochu z donucení: jako náhradní variantu za dosud fungující byznys s pravidelnými úklidy v ubytovacích zařízeních typu Airbnb. Byznys mělo duo Adam a Adam, tedy vedle Krůžely ještě Flek, slušně fungující. Jejich společnost Clean Factory vykonala přes 30 tisíc úklidů a nabízela spektrum doprovodných služeb pro apartmány.
„Aniž bychom vnímali fakt, že jsme závislí na segmentu turismu,“ hodnotí zpětně Krůžela. A to byla potíž. S příchodem pandemie a náhlého přerušení cestování tak firma utlumila práci na minimum. A pak přešla na krizový plán, takže dnes sice funguje, ale úklidy neřeší. Zato Youklid, součást krizového plánu, si začal získávat pozornost. Duo Adamů přibralo Lukáše Cahu, který má funkci CTO a projektu dodal technologický nádech.
Služba funguje od května loňského roku, od té doby hlásí na 4900 hodin, které strávila úklidem pro zhruba 450 zákazníků. Zatím Youklid odstartoval v Praze, ale během příštích měsíců by se měl dostat i do středočeského kraje a ještě v průběhu letoška plánuje testovat i zájem zákazníků v krajských městech. Pro začátek si zakladatelé myslí hlavně na Brno.
„Naším cílem je představit společnost a řešení aktuální pro rok 2023 tak, aby zákazníci mohli úklid objednat stejně snadno jako například dovoz jídla přes Dáme jídlo nebo potraviny přes Rohlik.cz,“ vysvětluje Caha. To zahrnuje párkrát kliknout na internetu, podle několika základních údajů si nechat odhadnout cenu úklidu a pod svým profilem objednat nebo naopak zrušit doplňkové služby, vybrat čas, ale taky tu vidět minulé objednávky nebo i faktury.
Není to pro všechny taková samozřejmost. „Ze začátku jsme bojovali s tím, že lidé jsou zvyklí vyplnit mail a telefon a následně z formuláře odejít s očekáváním, že jim někdo zavolá,“ dodává Krůžela.
Automatizace na pozadí
S Cahou se Krůžela potkal ve skautském oddílu, kde spolu byli ve vedení. Po nějaké době začali řešit i byznysová témata a profesní nastavení Cahy, který v tu chvíli studoval matematicko-fyzikální fakultu UK a vedle toho se věnoval vývoji webů a automatizaci. Oba podnikatelé se pak mohli věnovat úklidu domácností právě s podkladem v IT. „Automatizace se však skrývá a rozvíjí hlavně na pozadí a umožňuje nám firmu rychle škálovat bez potřeby zvětšování týmu lidí v provozu,“ nastiňuje Krůžela.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsFirma zatím zisková není. Na její rozjezd potřebovali zakladatelé 2,5 milionu korun a významnou část tržeb posílají samotným hospodyním – k nim putuje 70 procent toho, co přes platformu lidé zaplatí. Takových pracovnic teď má k dispozici kolem 25 a jejich počet průběžně roste. Nábor označují zakladatelé za know-how firmy, jehož několika koly prý projde jen 4,5 procenta uchazečů.
K běžnému úklidu postupně hodlá Youklid přihodit například mytí oken či čištění koberců. Nebo takzvanou službu sanitárního plánu, kdy se za paušální poplatek bude dodržovat komplexní údržba celé domácnosti bez potřeby velkých generálních úklidů.
Případně přidá ještě další možnost a zároveň inspiraci z předchozích zkušeností – bezkontaktní předávání klíčů. „Právě díky mnoha letům budování Clean Factory bylo možné se na chvíli zastavit a protnout velké zkušenosti z praxe s automatizací,“ popisuje Krůžela.