Umělá inteligence patří do osnov základních škol. Česká umělkyně s ní hravě seznamuje děti i dospělé
Umělá inteligence je obor, který mění svět tak, jak ho známe. A čím dříve ji děti pochopí do hloubky, tím lépe budou připraveny na budoucnost.
Výtvarnici Evě Nečasové není svět vzdělávání cizí. V rámci herního studia Charles Games, které založila Univerzita Karlova, se podílí na tvorbě narativních počítačových her na historická a společenská témata. Pět let pracuje s dětmi ve školách a posledních devět měsíců se intenzivně věnuje neziskové iniciativě AI dětem, jejímž hlavním cílem je vytvářet materiály, které základním školám usnadní zavést do svých osnov vzdělávání v oblasti umělé inteligence.
Umělá inteligence je všude kolem nás, i když si to mnohdy ani neuvědomujeme. Drtivá většina z nás má v kapse chytrý telefon plný aplikací, které pohání právě tato důmyslná technologie. Využívá se ve zdravotnictví pro diagnostiku celé řady onemocnění, v bankovním sektoru, v kriminalistice, dokáže skládat hudbu, generovat obrazy i texty a ty nejpokročilejší neuronové sítě se využívají také v robotice.
Jenže i přes to, že jsou neuronové sítě s námi s každým rokem ve stále větší symbióze, málokdo má vlastně jasno v tom, jak přesně fungují, jaká mají pozitiva a jaká naopak přináší úskalí. Proto se Eva Nečasová společně s týmem odborníků rozhodla vytvořit iniciativu, jejímž cílem je začlenit výuku v oblasti umělé inteligence do vzdělávacích obsahů základních škol.
„Umělá inteligence je nesmírně krásné, hluboké téma, které vstupuje do všech oblastí lidské činnosti. Je to věda, která studuje fungování lidského mozku – a všechny tyto poznatky se snaží matematicky převést,“ přibližuje Nečasová, která se do oboru umělé inteligence sama začala ponořovat před dvěma roky jako samouk, kdy objevila kurz Elements of AI od společnosti prg.ai, která ho do Česka přenesla z Finska.
Postupně díky tomu zjistila, jak zajímavé otázky umělá inteligence otevírá ve všech oblastech lidské činnosti. A tak se rovnou pustila do experimentálního vzdělávání v této oblastmi s dětmi. „Umělá inteligence nás nutí k tomu, abychom redefinovali mnoho věcí. Vezměme si například velký pokrok, který se odehrál v poslední době na poli generování syntetických médií. Musíme díky tomu zásadně přehodnocovat, co je a není kreativita, vede to k velkým společenským diskuzím,“ popisuje výtvarnice.
„Nebo z pohledu etiky a práva – otázky zodpovědnosti za škody, které způsobí inteligentní stroje. A v případě, že se podaří vyvinout obecnou umělou inteligenci, budeme muset my lidé v úplně nových kontextech hledat, kdo vlastně jsme. Proto jsem ráda, že jsme díky AI dětem vytvořili prostor, kde si můžeme takové otázky klást a sdílet je nejen s dětmi,“ dodává.
Velké filozofické otázky stranou, umělá inteligence už nyní usnadňuje spoustu praktických každodenních procesů. I sama Nečasová zmiňuje, že jí nově vyvinuté nástroje nesmírně zefektivňují práci. „Živím se kreslením, focením, tvorbou počítačových her. Pro mě například generátory obrázků v praxi slouží k prototypování. Dřív jsem googlovala, teď generuji, čímž si třídím myšlenky, dodělávám si textury, části fotek, obrázků,“ přibližuje zkvalitnění kreativního procesu.