Šéfové hollywoodských studií mluví o větším zapojování umělé inteligence do produkce. To a mnoho dalšího přináší nové vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.
Pojmy Hollywood a umělá inteligence (AI) se v poslední době v jedné větě objevují velice často, ostatně loni kvůli nebezpečí nahrazování lidské práce tou počítačovou v USA stávkovaly desetitisíce filmových profesionálů. To, že stávky skončily a studia se podvolila požadavkům herců, scenáristů a dalších, ale zase tolik neznamená – umělá inteligence bude ve filmové a televizní produkci hrát čím dál větší roli, otázkou jen je, za jakých podmínek a v jaké formě. Ředitel studia Sony Pictures Entertainment Tony Vinciquerra se teď na toto téma vyjádřil poměrně radikálním způsobem.
Na akci pro investory v Japonsku podle citace serveru IndieWire řekl: „Na AI se silně zaměřujeme. Největší problém s dnešní tvorbou filmů jsou náklady. Bude nás proto zajímat, jak vyrábět filmy pro kina i televizi úspornějším způsobem, primárně pomocí AI.“ Spolu s tímto komentářem zmínil i loňské stávky a fakt, že jednání ohledně AI mezi tvůrci a produkčními společnostmi stále probíhají. Naopak blíže nespecifikoval, k čemu a v jaké míře chce umělou inteligenci využít.
Na téma zapojení pokročilých algoritmů do tvorby se nedávno vyjádřil také spoluředitel Netflixu Ted Sarandos. V rozhovoru pro The New YorkTimes řekl: „Nemyslím, že umělá inteligence napíše lepší scénář než skvělý scenárista nebo že nahradí skvělý herecký výkon nebo že nebudeme schopní rozeznat rozdíl. AI vám práci nevezme. Někdo, kdo dobře používá AI, vám ale práci vzít může.“ Nástup umělé inteligence přirovnal například k přechodu z ruční na digitální animaci, který umožnil dosud nevídané věci, neznamenal ale, že animátoři se ocitli bez práce – naopak.
Řada tvůrců ovšem argumentuje, že je nutné mít pro umělce ochranu a nastavit věci tak, aby studia jejich práci nezneužívala. Neustále se diskutuje o tom, jak umělá inteligence v zásadě parazituje na existující tvorbě bez dodatečného honoráře pro její autory. Bez mantinelů pro studia by také mohly snadno nastat situace, kdy by se prací scenáristů stalo jen nekonečné upravování příběhů automaticky vygenerovaných podle naměřených preferencí publika.
Co ukazují trailery
Umbrella Academy
Oblíbená Umbrella Academy míří do své čtvrté a závěrečné řady. Známí hrdinové se v ní ocitnou v nové časové rovině, která opět obsahuje poměrně zásadní změny oproti jejich původním životům. Ale co se dá dělat, další náročná mise čeká.
Co hýbe světem filmu a televize
Rýsuje se třetí Na nože
Komediální detektivka Na nože se v roce 2019 stala nečekaně velkým hitem a Netflix za necelou půlmiliardu dolarů koupil práva na dvě pokračování. Předloňské Glass Onion nenadchlo, formát má ale stále velký potenciál a chystá se nový film. Ten dostane podtitul Wake Up Dead Man (Probuď se, mrtvý muži) a v hlavní roli detektiva Benoita Blanca se vrátí Daniel Craig. Vedle něj se objeví Andrew Scott, Glenn Close, Kerry Washington, Josh O’Connor nebo Cailee Spaeny. K obsazení se právě připojil i Jeremy Renner. Třetí Na nože se má brzy začít natáčet a vyjde příští rok.
Francouzský seriál Zone Blanche temnou kriminálku oživuje atmosférou nadpřirozena
Francouzská mysteriózní kriminálka Zone Blanche patří mezi skryté drahokamy na Netflixu. Atmosférou připomene severské thrillery, temné sci-fi Dark nebo surreálné Twin Peaks. Prostředí malého města odříznutého od okolního světa hustým lesem, kde probíhá vyšetřování série vražd, skýtá prostor pro rozvinutí prvků soap opery. Depresivní prostředí a zločiny vytvářejí příležitost kontrastu s černým humorem a výrazná mysteriózní atmosféra zase ozvláštňuje jinak realistický mód seriálu. Za dva týdny z Netflixu zmizí, je proto nejvyšší čas si ho užít.
Fotbal zažívá v Česku nebývalý boom. Jsou plné stadiony, významně se vylepšilo vnímání fotbalového prostředí jako takového (byť je stále na čem pracovat) a už to není tak, že se o víkendu jen pár tisíc fanatiků zajde na 90 minut podívat, jak dvaadvacet mužů kope do míče. Fotbal se otevírá úplně novým fanouškům, a to i těm nejmladším, které v dnešní době není snadné zaujmout. Ukázala to pražská Sparta, která na to jde i jinak než jen výkony na hřišti – spojením s výraznými postavami české hudební scény.
„Zpívám první, zpívám na Letný…“ Pokud alespoň trochu sledujete český fotbal, možná si tahle slova v posledních týdnech pobrukujete, a přitom vůbec nemusíte fandit Spartě. Skladba Letná od rappera Adama Rohonyho a producenta Maneneho ve spolupráci se samotnou Spartou i jejími skalními fanoušky vzala útokem nejen letenské ochozy, ale celý hudební svět. Jen na Spotify měla podle autorů překonat český rekord v počtu přehrání.
Dnes už má na Spotify chytlavá skladba přes milion přehrání. Jen za prvních čtyřiadvacet hodin překonal tento údaj 300 tisíc, což se podle Sparty zatím nikomu v Česku nepovedlo. „Zcela upřímně nás vůbec nenapadlo, že by se z toho mohl stát rekordní song historie českého Spotify. Ani jsme nevěděli, jaký ten rekord je. To jsme začali zjišťovat, až když čísla po vydání začala bleskově naskakovat,“ popisuje v rozhovoru pro CzechCrunch marketingový ředitel Sparty Kamil Veselý.
Na YouTube má Letná téměř 500 tisíc přehrání, k dispozici je i na dalších platformách a navíc se nejen mezi fanoušky Sparty masivně šířila už před oficiálním vydáním, které proběhlo minulý čtvrtek o půlnoci. Rohony jako jeden z nejvýraznějších rapperů a influencerů poslední doby poprvé sparťanský song zahrál 7. května na svých narozeninách a jak se říká, zbytek je historie.
Úryvky se začaly rychle šířit sociálními sítěmi a ještě než byla skladba oficiálně venku, fanoušci Sparty ji už zpívali během posledních zápasů sezony. Vše pak vyvrcholilo minulý víkend na Letenské pláni, kde Sparta oslavila zisk druhého mistrovského titulu v řadě. A nechyběli u toho ani Rohony a Manene.
„Dělat cokoliv pro Spartu jako kovanýho fanouška a člověka, co má devět let permici a od mala chodí na stadion, je ta největší pocta. Celý jsem to bral fakt s respektem a měl obavy,“ říká Manene. Dnes už s Rohonym vědí, že takzvaně uhodili hřebíček na hlavičku. A nadšení jsou pochopitelně také ve Spartě, která spolu se svým rivalem Slavií patří k hlavním hybatelům rozvoje českého fotbalu.
Dlouholetý marketingový ředitel Sparty Kamil Veselý v rozhovoru pro CzechCrunch vysvětluje, jak na Letné o práci s fanoušky přemýšlí, co velký boom sparťanské značky nastartovalo a proč je pro budoucí rozvoj celého klubu klíčová nejmladší generace. A že se nová písnička líbí i fanouškům Slavie? „To je věc, které doteď absolutně nerozumím,“ směje se Veselý.
Skladba Letná po svém vydání totálně ovládla žebříčky. Jak to celé vzniklo? Byť je to z velké části fanouškovský projekt, úvodní iniciativa byla ze strany Sparty. Byl to pro nás důležitý krok v tom, jak strategicky uvažujeme v rámci naší komunikace, na koho cílíme a jak chceme dlouhodobě budovat naši značku. Samotná písnička je samozřejmě skvělá, ale je to jen jeden z mnoha elementů celé naší práce. Zároveň věřím, že to potvrzuje, že je Sparta tím klíčovým hybatelem obrovské společenské euforie, která se okolo fotbalu vytvořila.
Foto: AC Sparta Praha
Kamil Veselý, marketingový ředitel AC Sparta Praha
Čekali jste, že to bude mít tak velký úspěch? Zcela upřímně nás vůbec nenapadlo, že by se z toho mohl stát rekordní song historie českého Spotify. Ani jsme nevěděli, jaký ten rekord je. To jsme začali zjišťovat, až když čísla po vydání začala bleskově naskakovat a večer se ukázalo, že jsme ten rekord opravdu překonali. Když skladba oficiálně vyšla minulý čtvrtek o půlnoci, tak se to okamžitě utrhlo. Předevčírem jsme překonali milion přehrání jen na Spotify. Na YouTube je další téměř půl milionu.
Takže ten první nápad přišel ze Sparty? Celé to napadlo našeho moderátora a idea makera Zdeňka Novotného, který přišel s tím, že mu Adam Rohony přijde zajímavý a že bychom s ním mohli něco vymyslet. Začal jsem ho sledovat, na Herohero si zaplatil jeho seriál Návrat krále a přišlo mi to úplně geniální. Tak jsme ho společně s Manenem, se kterým spolupracujeme od oslav 37. titulu a který vytvořil také populární goalsong ACS, oslovili. Když do toho pak ještě Manene dokázal zapojit zástupce Letenských, naše klíčové fanoušky z ultras scény, tak si to skvěle sedlo.
Že to bude opravdu silné, nám začalo být jasné, když Rohony tuhle písničku poprvé pustil na svých narozeninách. Hned se začaly sítěmi šířit první úrovky a za své to vzali i hráči. Rohony ji pak přišel zazpívat do kabiny v Mladé Boleslavi, kde jsme po výhře získali titul, a to video (v článku přiložené níže) má dnes na Instagramu dva miliony zhlédnutí, je to naše nejsledovanější video v historii. Vše pak vygradovalo v neděli na Letenské pláni, kde jsme s fanoušky titul oslavili.
Fascinující je minimálně z pohledu fanouška Sparty ještě jedna věc: kolik fanoušků Slavie třeba pod písničkou na YouTube veřejně píše, že se jim to líbí. To je věc, které doteď absolutně nerozumím. Nevybavuju si, že by se něco takového u čehokoliv kdy stalo. Ale pravděpodobně to vypovídá o obrovském fenoménu Rohonyho a Maneneho. Je to primárně o nich. Lidé jsou zřejmě tak velcí fanoušci těchto interpretů, že to dokázalo dokonce přebít i tu sportovní rivalitou mezi Spartou a Slavií. Je to zvláštní, ale pro nás bezpochyby skvělé. Pro Spartu je naprosté zlato, že má interpreta, který má takovou sílu, že dokáže na naši stranu dostat i fanoušky našeho největšího rivala. Možná to celé naplno doceníme až někdy v budoucnu. Je každopádně skvělé vidět, že na nejmladší cílovku v podobě generace Z, která je pro rozvoj klubu z dlouhodobého hlediska absolutně klíčová, to funguje.
Z fotbalu se stává celospolečenský kulturní fenomén, už se nechodí jen na 90 minut na fotbal. Zejména díky Spartě a Slavii šel fotbal v Česku obrovsky nahoru, i fanouškovsky. To, co jsme dlouho záviděli západní Evropě, teď pomalu vidíme i u nás. Vy to asi cítíte ještě více, ne? Stoprocentně. V našem konkrétním případě byl spouštěčem všeho rebranding před třemi lety. Potřebovali jsme svěží vizuální identitu, která bude atraktivní i pro lidi, kteří nemusí být nutně core fanoušci Sparty. Z tohoto podhoubí vycházejí všechny další strategické kroky, které jsme udělali. A skladba Letná je jen jedním z nich. Další je třeba ten, že s Petrem Kolečkem natáčíme celovečerní film. Ještě před pár lety by si nikdo nedokázal představit, že fotbalový klub může být producentem filmu. V něm zase cílíme na jiné publikum.
Obecně platí, že vedle generace Z se chceme více dostat také k ženskému publiku. Před sedmi lety, kdy jsem přicházel na Spartu, bylo procentuální zastoupení žen mezi diváky na Spartě kolem pěti procent, letos to byl pětinásobek. I v tomto ohledu jsou všechny kroky podstatné. Lukáš Pečeně zase napsal knihu Národ Sparta, kterou Sparta vydávala. Na podzim chystáme velký sparťanský mejdan, za pár týdnů budeme speciálním způsobem představovat nové dresy pro příští sezonu. A zdaleka nekončíme.
Jste zkrátka taková továrna na zábavu a zážitky… Sparta je dnes v podstatě mediální dům. Brzy budeme spouštět náš produkt Sparta Unlimited, v rámci něhož chystáme spoustu nových textových, audio i video formátů. Chceme lidem dodat takový obsah, aby se Spartou mohli žít každý den, ale zároveň ho chceme formou měsíčního předplatného také monetizovat, protože to je jediný způsob, jak můžeme obsah dělat v nejvyšší kvalitě, jak vidíme právě v západní Evropě.
Hlavním produktem pořád zůstává zápasový den a samotný zápas, ale plánů, jak oslovovat různé cílové skupiny i jinými aktivitami, máme mnoho. Chceme ten stávající fenomén budovat dál, protože máme před sebou v následující dekádě nový stadion s výrazně větší kapacitou a už dnes potřebujeme budovat bázi fanoušků tak, abychom jednoho dne byli schopni vyprodávat i stadion třeba pro 35 tisíc lidí. Dnes máme na Letné kapacitu necelých 18 tisíc.
Sice stadion bude stát možná až za deset let, ale dvojnásobná kapacita je přeci jen dost velký nárůst, nebo ne? V Česku to bude něco nového, ale my za sebou aktuálně máme šňůru 31 vyprodaných zápasů v řadě. To je něco naprosto neuvěřitelného, protože do této série Sparta za dobu, co se někdy od 50. let měří návštěvnost, nikdy neměla ani dvě vyprodaná utkání v řadě. Najednou jich je jednatřicet za sebou. Šli jsme z nuly na sto. Jsou to skvělá čísla, ale nechceme usnout na vavřínech.
I ten rozlet českého fotbalu je de facto z nuly na sto. Kdyby nám před třemi lety někdo řekl, co se bude dnes dít kolem fotbalu, asi bychom tomu nevěřili. Absolutně. My jsme samozřejmě měli dlouhodobou vizi, chtěli jsme, aby čísla rostla. A ona rostla, ať už prodeje merchandisingu, permanentek, průměrné návštěvnosti. Ale připomíná to exponenciálu. Najednou ta křivka udělala strmý růst nahoru. Opět zopakuji, že to celé odstartoval náš rebranding. Dodalo nám to obrovské sebevědomí a odvahu jít do nových formátů, které bychom dřív nebyli schopni dělat a dnes můžeme. Jsme lifestylová značka, která jde naproti klíčovým cílovým skupinám. Věříme, že porosteme i dál.
Ostatně tyto plány potvrzuje i to, že zásadně rozšiřujete váš marketingový tým. Naše oddělení marketingové komunikace dnes má včetně externistů a dalších spolupracovníků přes třicet lidí. Před sedmi lety nás bylo asi devět. I tento nárůst je výrazný. Můžeme si to dovolit mimo jiné proto, že máme výrazně vyšší příjmy. Růstová křivka nákladů je mnohem méně strmá než příjmů.
Počítám, že všemu – a možná obzvlášť nejen ve Spartě – pomohou i další stovky milionů, které teď do fotbalu a jednotlivých klubů přitečou díky vyšším příjmům z televizních práv, že? Souhlasím. Skvěle to dělají třeba v Hradci Králové, kde byl zase hlavní spouštěč v novém stadionu. Viktoria Plzeň je dlouhodobě kvalitní, v minulých letech jsem ji z hlediska marketingové komunikace považoval za největšího konkurenta. Baník Ostrava má mnoho pěkných aktivit, velká snaha je v Teplicích, s příchodem Ondřeje Kanii jsou velká očekávání v Liberci. Nadpoloviční většina klubů v první lize to dělá velmi kvalitně s nějakou vizí a rozumným budgetem, protože si to dokáží spočítat a představit, že to přinese efekt. To je skvělé. Věřím, že i my jako Sparta jsme v mnoha směrech byli inspirací. Sami chceme jezdit na plné stadiony, a to včetně fanoušků soupeře, protože to je to nejlepší, co se pro rivalitu může stát.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.