Umělci ostrouhali. Dílo vytvořené umělou inteligencí zvítězilo na veletrhu výtvarného umění v USA

V soutěži na veletrhu umění v Coloradu zvítězil v kategorii digitální umění obraz, který vytvořila umělá inteligence. Porotci o tom ale nevěděli.

Théâtre D’opéra Spatial

Foto: Jason Allen

Obraz Théâtre D’opéra Spatial vytvořila umělá inteligence Midjourney

0Zobrazit komentáře

V průběhu roku 2022 se možnosti digitální tvorby rozšířily díky několika projektům umělé inteligence, která je schopná na základě krátkého slovního zadání vytvořit během několika málo sekund jakýkoliv obraz. Programy DALL·E 2, Midjourney a Stable Diffusion stále častěji rozviřují debaty na sociálních sítích, jelikož výsledky, které přinášejí, jsou mnohdy znepokojivé kvůli jejich realistickému zobrazování známých i neznámých osob. A zdá se, že mohou konkurovat i tvorbě umělců z masa a kostí – alespoň tedy v Coloradu.

Stát, který se nachází ve středu Severní Ameriky, pravidelně pořádá veletrh výtvarného umění, kterého se mohou zúčastnit jak začínající, tak profesionální umělci. V několika kategoriích mají možnost prezentovat svá díla – jednou z nich je digitálního umění. Právě do té přihlásil své výtvory Jason Allen, zakladatel společnosti zaměřené na turnaje v deskových hrách Incarnate Games. A jeden z obrazů s názvem Théâtre D’opéra Spatial si od porotců vysloužil první místo.

Obraz zachycuje scénu, která jako by byla vystřižená z barokního sci-fi příběhu. Postavy oděné v historizujících šatech se dívají sférovitým otvorem ve stěně na krajinu jasně ozářenou a vysušenou sluncem. Výjev má zvláštní atmosféru a působí dojmem, jako by ho jeho tvůrce namaloval štětcem. Jenže Allen obraz nenamaloval. Pouze napsal důmyslné zadání, které svěřil umělé inteligenci Midjourney – a ta na jeho základě scénu poskládala.

Allen posléze obraz vytiskl na plátno a přihlásil ho do soutěže. I když obraz vygenerovala umělá inteligence, dle jeho názoru sehrál v procesu tvorby důležitou roli. „Zkusil jsem jednu výzvu, kterou později představím. Vytvořil jsem celkem 100 obrazů a po mnoha týdnech pilování a kurátorování jsem vybral tři nejlepší z nich,“ popsal Allen na svém profilu na Discordu před tím, než porota zveřejnila výsledky soutěže.

I přes Allenovy argumenty se na sociálních sítích, zejména na Twitteru, rozproudily vášnivé debaty, v nichž lidé výsledek soutěže odsuzovali. „Sledujeme smrt umění v přímém přenosu. Jestliže ani kreativita není v bezpečí před strojem, hrozí, že i pracovní pozice vyžadující mnoho zkušeností budou zbytné,“ napsal jeden z uživatelů. Jiný oponoval tím, že by taková situace mohla být pro umělce výzva, aby tvořili unikátní, nenapodobitelné díla.

Jenže problematická je také férovost celé záležitosti. Allen sice své dílo označil nápisem „Jason Allen s využitím Midjourney“, jenže se nemohl spoléhat na to, že porotci vědí, co Midjourney je. A slova Olgy Robak, jedné z organizátorek coloradského veletrhu výtvarného umění, potvrzují, že porotci si této skutečnosti vědomi nebyli.

„Na štítku umístěném na vítězném uměleckém díle stálo, že bylo vytvořeno s využitím Midjourney. Během posuzovacího procesu však porotci nepochopili, že jde o obrázek vygenerovaný umělou inteligencí. Nicméně když jsem s nimi na základě rozruchu na sociálních sítích mluvila, shodli se na tom, že i kdyby o této náležitosti věděli, nerozhodli by se při svém hodnocení jinak,“ uvádí Robak pro CzechCrunch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V průběhu let se kategorie na soutěžní části veletrhu proměňovaly, dle slov Robak však organizátoři všechny požadavky na umělecká díla pečlivě zvažují. „Debaty, které vítězství obrazu Théâtre D’opéra Spatial vyvolalo, vedly k tomu, že nyní interně řešíme, jak bychom měli umělecká díla vytvořená s pomocí umělé inteligence kategorizovat a posuzovat v budoucnu. Jsme ale rádi, že můžeme mluvit o tak důležitém tématu, které očividně vyvolává velmi silné reakce veřejnosti,“ dodává.

S tím, jak se tvořivá umělá inteligence s každým měsícem zdokonaluje, bude nejspíš zřetelné oddělení AI umění od umění, za kterým stojí člověk, potřeba. Tvůrci se již nyní bouří, jelikož pokrok hrozí tím, že jejich práci snadno zastoupí stroj. Ne každý totiž ocení přidanou hodnotu živého umělce a například pro firmy může být využití podobných programů lákavé díky finančním úsporám při tvoření jednoduchých grafik či ilustračních fotografií.

DALL·E 2

Přečtěte si takéObrázky od DALL·E 2 baví internet, ale mohou mít i stinné stránkyNeuronová síť DALL·E má umělecký talent. Její obrázky baví internet, ale mají i stinné stránky

Obavy také souvisí s tím, že realistická podoba vygenerovaných fotografií může podpořit dezinformátory – jako ty Emmy Watson. Jde o obrázky vytvořené s pomocí Midjourney. Jenže stejně jako porotci coloradské soutěže spousta lidí o existenci podobných programů neví, obrázky tudíž může zaměnit za fotografie, které zachycují skutečnou herečku.

Není se tak čemu divit, že obraz Théâtre D’opéra Spatial vyvolal tak bouřlivé reakce. A s tím, jak se budou programy DALL·E 2, Midjourney a Stable Diffusion zdokonalovat, bude přibývat i podobných kontroverzí. Ostatně i Allen napsal, že ho všechny debaty a dohady jen povzbudily. „Teď se nezastavím. Celá situace jenom povzbudila mou misi.“

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Toto nejsou reálné fotky Emmy Watson. Opravdově působící portréty stvořila umělá inteligence

Obrazové generátory jsou sice ve fázi testování, přesto vyrážejí svými výkony dech. A taky vyvolávají řadu právních otázek.

Jiří BlatnýJiří Blatný

emmawatsonmidjourneycover

Foto: Midjourney/CzechCrunch

Emma Watson na snímku vyrobeném umělou inteligencí od Midjourney

0Zobrazit komentáře

Celebrity to mají se soukromím složité. Neustále jsou pod drobnohledem a zvuk závěrky fotoaparátů už je pro spoustu z nich jen šum. Objektivy je sledují téměř všude. Snímky, o kterých pojednává tento text, však nikdo nevyfotil. Obrázky herečky Emmy Watson a herce Chrise Evanse jsme si nechali vytvořit obrazovým generátorem Midjourney.

Co to vlastně obrazové generátory jsou? Klíčové pro pochopení jejich fungování je anglické slovo diffusion – česky rozptyl. Jejich princip totiž spočívá ve schopnosti rozpoznat význam spojení mezi obrazem a textem, který snímky popisuje. Neuronová síť umělé inteligence to dokáže díky tomu, že se učila na velmi široké databázi obrázků, jež doprovázel textový popis. Ten podrobně vysvětloval, co je na vizuálním podkladu zachycené.

Tuto službu dnes nabízí firma OpenAI, kterou spoluzaložil Elon Musk, s programem DALL·E 2, společnost Midjourney a firma Stability AI s projektem Stable Diffusion. CzechCrunch ke generování snímků v tomto článku využil Midjourney, která je částečně dostupná zdarma každému, kdo používá komunikační službu Discord. Všechny tři nástroje jsou zatím ve fázi beta testování.

Obrazové databáze, na základě kterých se zmíněné programy učí, jsou opravdu masivní. DALL·E 2 pracuje se čtyřmi sty miliony snímků, Midjourney s desítkami milionů a Stable Diffusion dokonce se dvěma miliardami obrazů. Výsledkem pak může být třeba realistický snímek Emmy Watson alias Hermiony Granger z filmů o Harrym Potterovi nebo Chrise Evanse aka Kapitána Ameriky z marvelovských Avengers.

emmawatsonmidjourneyb

Foto: Midjourney/CzechCrunch

Hyperrealistická fotografie Emmy Watson v podání programu Midjourney.

Program začne u vzorce náhodných teček a postupně z nich vytváří zadané dílo. Představte si sochaře, který chce vytvořit sochu člověka. Opracovává kamenný kvádr, který tak získává stále jasnější obrysy, až se dílo opravdu lidské postavě podobá.

V případě obrazových generátorů může být výsledkem téměř cokoliv. Program spustíte tím, že anglicky napíšete, co chcete, aby vytvořil. V případě herečky Watson jsme zadali: „Hyperrealistická fotografie Emmy Watson pózující v přirozeném světle se šťastným výrazem se středovou kompozicí ve 4K rozlišení.“ Do pár desítek sekund bylo hotovo. Výsledek posuďte sami.

Midjourney navíc můžete nechat vyrobit z již vytvořeného obrazu novou verzi, která se tou starou inspiruje. DALL·E 2 pak uživatelům umožňuje výsledný snímek všelijak upravovat. Možností je tedy v podstatě nekonečno.

emmawatsonmid

Emma Watson na snímku vyrobeném umělou inteligencí od Midjourney

Všechny tři zmíněné programy se nicméně v určitých funkcích liší. DALL·E 2 ani Midjourney vám nedovolí nechat si vygenerovat nahotu nebo násilí. Stable Diffusion je v porovnání s nimi benevolentnější, byť jeho tvůrci uživatele mimo jiné nabádají k tomu, aby si nechávali generovat jen takové obrázky, které „by se nestyděli ukázat vlastní matce.“ DALL·E 2 vám dále nevygeneruje obrázek konkrétní osobnosti, Midjourney a Stable Diffusion ano.

Nová technologie a možnost generovat obrazový obsah s téměř naprostou svobodou každopádně dnes v této oblasti vytváří prostředí, kde si zatím každý může dělat, co chce. Není to ale tak, že by o rychlém nástupu strojového učení a umělé inteligence nevěděly úřady a nepřipravovaly se na něj.

Evropská unie v roce 2020 vydala rozsáhlou zprávu nazvanou Umělá inteligence v audiovizuálním sektoru, ve které odborníci upozorňují na potenciální problémy spojené s nástupem umělé inteligence od svobody projevu po právo na ochranu osobnosti. A tím se oklikou dostáváme zpět k celebritám.

Pokud použijete správný generátor, můžete si totiž nechat vyobrazit v podstatě jakýkoliv záběr kohokoliv na světě. Je libo Elon Musk v raketě mířící na Mars? Není problém. Nebo snímek politika, jak si podává ruku s představitelem nepřátelského státu? Hned to bude. A co naprosto vymyšlená scéna, na níž je známá osobnost v ponižující situaci? I to je možné.

S tím vyvstává řada otázek – má na výsledný snímek práva ona osoba na něm, tvůrci programu nebo vy? Pokyn jste přeci jen zadali právě vy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Odbornice na právo v souvislosti s médii a technologiemi Kelsey Farish ve zmiňované zprávě EU píše, že z právního pohledu připomíná situace okolo umělé inteligence „spoře osvětlený noční klub, ve kterém práva na duševní vlastnictví, ochranné známky, reklamu, svobodu projevu nebo ochranu spotřebitele společně tančí, ale nejsou nutně v harmonii.“

Farish nicméně dodává, že jakýkoliv případ týkající se publicity, soukromí a důstojnosti jednotlivce musí být posuzován zvlášť a vždy bude zahrnovat vyvažování různých zákonů vůči sobě. Právo přitom není jediným odvětvím, ve kterém se v souvislosti s umělou inteligencí objevují nové problémy a otázky. Dalším je například umění.

Jako v případě každé nastupující technologie jsou lidé plní emocí. Žasneme a bojíme se. Jsme nadšení a zlobíme se. Generátory obrazu na bázi umělé inteligence – ale i další programy spoléhající na strojové učení – však nikam nezmizí. Naopak se budou jen zlepšovat a až v budoucnu uvidíme, jak se s nimi dokážeme sžít.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání