Umělci ostrouhali. Dílo vytvořené umělou inteligencí zvítězilo na veletrhu výtvarného umění v USA

V soutěži na veletrhu umění v Coloradu zvítězil v kategorii digitální umění obraz, který vytvořila umělá inteligence. Porotci o tom ale nevěděli.

Théâtre D’opéra Spatial

Foto: Jason Allen

Obraz Théâtre D’opéra Spatial vytvořila umělá inteligence Midjourney

0Zobrazit komentáře

V průběhu roku 2022 se možnosti digitální tvorby rozšířily díky několika projektům umělé inteligence, která je schopná na základě krátkého slovního zadání vytvořit během několika málo sekund jakýkoliv obraz. Programy DALL·E 2, Midjourney a Stable Diffusion stále častěji rozviřují debaty na sociálních sítích, jelikož výsledky, které přinášejí, jsou mnohdy znepokojivé kvůli jejich realistickému zobrazování známých i neznámých osob. A zdá se, že mohou konkurovat i tvorbě umělců z masa a kostí – alespoň tedy v Coloradu.

Stát, který se nachází ve středu Severní Ameriky, pravidelně pořádá veletrh výtvarného umění, kterého se mohou zúčastnit jak začínající, tak profesionální umělci. V několika kategoriích mají možnost prezentovat svá díla – jednou z nich je digitálního umění. Právě do té přihlásil své výtvory Jason Allen, zakladatel společnosti zaměřené na turnaje v deskových hrách Incarnate Games. A jeden z obrazů s názvem Théâtre D’opéra Spatial si od porotců vysloužil první místo.

Obraz zachycuje scénu, která jako by byla vystřižená z barokního sci-fi příběhu. Postavy oděné v historizujících šatech se dívají sférovitým otvorem ve stěně na krajinu jasně ozářenou a vysušenou sluncem. Výjev má zvláštní atmosféru a působí dojmem, jako by ho jeho tvůrce namaloval štětcem. Jenže Allen obraz nenamaloval. Pouze napsal důmyslné zadání, které svěřil umělé inteligenci Midjourney – a ta na jeho základě scénu poskládala.

Allen posléze obraz vytiskl na plátno a přihlásil ho do soutěže. I když obraz vygenerovala umělá inteligence, dle jeho názoru sehrál v procesu tvorby důležitou roli. „Zkusil jsem jednu výzvu, kterou později představím. Vytvořil jsem celkem 100 obrazů a po mnoha týdnech pilování a kurátorování jsem vybral tři nejlepší z nich,“ popsal Allen na svém profilu na Discordu před tím, než porota zveřejnila výsledky soutěže.

I přes Allenovy argumenty se na sociálních sítích, zejména na Twitteru, rozproudily vášnivé debaty, v nichž lidé výsledek soutěže odsuzovali. „Sledujeme smrt umění v přímém přenosu. Jestliže ani kreativita není v bezpečí před strojem, hrozí, že i pracovní pozice vyžadující mnoho zkušeností budou zbytné,“ napsal jeden z uživatelů. Jiný oponoval tím, že by taková situace mohla být pro umělce výzva, aby tvořili unikátní, nenapodobitelné díla.

Jenže problematická je také férovost celé záležitosti. Allen sice své dílo označil nápisem „Jason Allen s využitím Midjourney“, jenže se nemohl spoléhat na to, že porotci vědí, co Midjourney je. A slova Olgy Robak, jedné z organizátorek coloradského veletrhu výtvarného umění, potvrzují, že porotci si této skutečnosti vědomi nebyli.

„Na štítku umístěném na vítězném uměleckém díle stálo, že bylo vytvořeno s využitím Midjourney. Během posuzovacího procesu však porotci nepochopili, že jde o obrázek vygenerovaný umělou inteligencí. Nicméně když jsem s nimi na základě rozruchu na sociálních sítích mluvila, shodli se na tom, že i kdyby o této náležitosti věděli, nerozhodli by se při svém hodnocení jinak,“ uvádí Robak pro CzechCrunch.

V průběhu let se kategorie na soutěžní části veletrhu proměňovaly, dle slov Robak však organizátoři všechny požadavky na umělecká díla pečlivě zvažují. „Debaty, které vítězství obrazu Théâtre D’opéra Spatial vyvolalo, vedly k tomu, že nyní interně řešíme, jak bychom měli umělecká díla vytvořená s pomocí umělé inteligence kategorizovat a posuzovat v budoucnu. Jsme ale rádi, že můžeme mluvit o tak důležitém tématu, které očividně vyvolává velmi silné reakce veřejnosti,“ dodává.

S tím, jak se tvořivá umělá inteligence s každým měsícem zdokonaluje, bude nejspíš zřetelné oddělení AI umění od umění, za kterým stojí člověk, potřeba. Tvůrci se již nyní bouří, jelikož pokrok hrozí tím, že jejich práci snadno zastoupí stroj. Ne každý totiž ocení přidanou hodnotu živého umělce a například pro firmy může být využití podobných programů lákavé díky finančním úsporám při tvoření jednoduchých grafik či ilustračních fotografií.

DALL·E 2

Přečtěte si takéObrázky od DALL·E 2 baví internet, ale mohou mít i stinné stránkyNeuronová síť DALL·E má umělecký talent. Její obrázky baví internet, ale mají i stinné stránky

Obavy také souvisí s tím, že realistická podoba vygenerovaných fotografií může podpořit dezinformátory – jako ty Emmy Watson. Jde o obrázky vytvořené s pomocí Midjourney. Jenže stejně jako porotci coloradské soutěže spousta lidí o existenci podobných programů neví, obrázky tudíž může zaměnit za fotografie, které zachycují skutečnou herečku.

Není se tak čemu divit, že obraz Théâtre D’opéra Spatial vyvolal tak bouřlivé reakce. A s tím, jak se budou programy DALL·E 2, Midjourney a Stable Diffusion zdokonalovat, bude přibývat i podobných kontroverzí. Ostatně i Allen napsal, že ho všechny debaty a dohady jen povzbudily. „Teď se nezastavím. Celá situace jenom povzbudila mou misi.“

Načítám formulář...