Umělec Aj Wej-wej se inspiroval Monetem. Jeho monumentální Lekníny vytvořil z kostiček lega
V roce 1926 představil Monet triptych Lekníny. O necelých sto let později ho cituje známý čínský umělec, akorát pro tvorbu použil místo barvy lego.
Čínský umělec a příležitostný aktivista Aj Wej-wej představil v londýnské galerii Design Museum rozsáhlou výstavu s názvem Smysluplnost, ve které se poprvé v historii své tvorby soustředí na design. Je tvořena pěti velkoformátovými instalacemi sestávajícími z tisíců malých objektů a také patnáct metrů dlouhým obrazem, který je odrazem známého Monetova plátna Lekníny. Aj Wej-wej se však rozhodl, že ho replikuje s využitím kostiček lega. Na obraz jich padlo celkem 650 tisíc.
Výstava jednoho z nejznámějších konceptuálních výtvarníků současnosti je zároveň na půdě Anglie jeho největší za posledních osm let. K vidění jsou na ní díla, která dosud nebyla nikde jinde vystavena. Jsou rozprostřena nejen ve vnitřních prostorách galerie, ale také v jejích venkovních částech. Srdcem Smysluplnosti je série pěti instalací tvořených objekty, které umělec sbíral už od 90. let.
Aj Wej-weje totiž dlouhodobě fascinují artefakty, které jsou ukázkou své doby. Ať už jde o porcelánové sošky, nástroje z doby kamenné, nádoby na čaj a víno nebo soudobé kostičky lega. Ze všech zmíněných artefaktů umělec vytvořil díla, jejichž prostřednictvím chce diváky seznámit se staletími lidské vynalézavosti.
Hlavní pozornost Aj Wej-wej upřel právě na kostičky lega. Z kostek, které mu v průběhu let darovali lidé z celého světa, poskládal jedno dílo s názvem Lego incident. Nejvíce ale veřejnost upoutal obraz z lega inspirovaný momumentálními Lekníny od francouzského impresionisty Clauda Moneta. Dílo nazval Lekníny #1 a v délce 15 metrů jím zabírá celou jednu stěnu galerie. Umělec z lega tvořil již v minulosti, například portréty politických vězňů. Ale tentokrát jde o největší instalaci, kterou s pomocí tohoto média poskládal.
V původním obraze Monet zachytil lekníny vznášející se na jezírku v jedné ze zahrad jeho rodného města Giverny nedaleko Paříže. Na díle pracoval 12 let a podařilo se mu na něm zachytit klid přírody. Aj Wej-wej tuto scénu vytvořil znovu, akorát v ní zcela zanikly tahy štětcem a působí spíše jako pixelový obraz. Stejně jako původní malba tak odráží realitu, v Aj Wej-wejově pojetí jde akorát o digitální svět.