Umění jako svědek doby. V Národní galerii v Praze otevřela nová stálá expozice čítající na 300 děl
Národní galerie má za sebou velkolepé zahájení. Její ředitelka Alicja Knast věří, že je nová výstava pro instituci v mnoha ohledech milníkem.
Jedno celé podlaží Veletržního paláce, 300 děl ryze ze sbírek Národní galerie Praha a průřez domácí tvorbou, která se rozkračuje mezi osm dekád. Tak by se dala zarámovat nová stálá expozice s názvem 1939–2021: Konec černobílé doby, jejímž cílem je návštěvníkům ukázat, jak se vnímání umělecké kvality v Česku v čase proměňovalo, že vedle sebe paralelně existovalo více typů kreativního projevu a že umění slouží především jako svědectví doby.
Výstava Konec černobílé doby začíná rokem 1939, návštěvníka tedy nejprve vtahuje do válečného, bezútěšného období, na které reagovala například díla Emila Filly, Jana Kotíka, Josefa Čapka, Karla Kotrby nebo tvůrců ze Skupiny 42. Pokračuje přes neméně temné období totality, ve kterém se i přes potlačování kreativního ducha vzedmula celá řada uměleckých směrů.
„Název Konec černobílé doby může nést mnoho obsahů. Je i heslem shrnujícím náš přístup. Snažíme se překročit jednoduchá hodnotící kritéria založená na protikladech. Období po roce 1939 je umělecky stále živé a má přímý vliv na současnost,“ říká ředitel Sbírky moderního a současného umění a kurátor nové výstavy Michal Novotný.
K vidění jsou tak například díla surrealistická, avantgardní, abstraktní a lyricko-abstraktní, ve sbírce mají důležité místo také představitelé konceptualismu, konstruktivismu nebo české nové figurace. Prostor zde má i budovatelský socialistický realismus, jehož idealistické výjevy působí v kontrastu upřímných děl s temnou atmosférou jako pěst na oko.
Zastoupena jsou tak mimo jiné plátna se svíravou atmosférou od sester Válových, velkoformátová Kleopatra od Jana Zrzavého, ostnatné objekty Aleše Veselého, ikonické sousoší Velký dialog od Karla Nepraše nebo typicky konstruktivistická díla Vladislava Mirvalda a Radoslava Kratiny.
„Nechceme se zaměřovat jen na polarity typické pro tuto dobu, jako je například konflikt oficiálního a neoficiálního umění, ale spíše vývoj pojímáme jakousi spirálou, kdy většina umění se děje v prostoru mezi, ve stupních šedi mezi černou a bílou,“ říká k záměru výstavy Michal Novotný.