Únik na jachtu je stále oblíbenější dovolená. Česko-slovenský startup Boataround díky tomu rychle roste
Před necelými šesti lety se Jana Escher a Pavel Přibiš pustili do ambiciózního plánu. Opustili manažerské pozice v Booking.com, kde se starali o ubytování lidí po celém světě, a začali budovat startup, který měl se známým cestovatelským portálem leccos společného. Jen místo hotelů nabízel jachty. Z Boataround.com navíc chtěli vybudovat globální jedničku a zatím jsou dle svých slov na dobré cestě. Loni dokázali vyrůst opět o více než sto procent, od investorů přibrali několik dalších milionů a chystají se vyplout do dalších částí světa.
Turismus jako takový sice pandemie koronaviru zásadně ochromila, ale Boataround.com měl tak trochu štěstí v neštěstí. Jachty se totiž ukázaly jako skvělý únik nejen před civilizací, ale také právě před pandemií. Vyplout na širé moře a nic neřešit, to je stále častější záliba lidí po celém světě. „Na začátku loňského roku jsme ještě úplně nevěděli, co čekat, ale v dubnu najely první tisícovky dovolenkářů a už se to nezastavilo,“ usmívá se Pavel Přibiš, když hodnotí loňský rok.
V něm se jeho firmě, kterou opět podpořili investoři, podařilo naplnit cíle a ze čtvrtmiliardového obratu z roku 2020 dokázala vyrůst na zhruba 630 milionů korun. Výnosy očištěné o poplatky za pronájmy, které proudí k majitelům jachet, činily 66 milionů korun a Boataround by se již dokázal přetočit do zisku, avšak ten Pavel Přibiš s Janou Escher obratem poslali do dalšího růstu. „V Evropě je kolem milionu lodí, v Americe je to osminásobek. My jich nabízíme 20 tisíc, jsme pořád na začátku,“ říká Přibiš.
Vlastní jachta je ekonomická sebevražda
Letos chce Boataround počet lodí ve své nabídce minimálně zdvojnásobit. Mezi nejžádanější destinace patří Chorvatsko, Řecko, Itálie či Turecko, ale tuzemský startup působí de facto po celém světě. Vyjet díky němu můžete na jachtu na Bahamy nebo Seychely, prozkoumat kanály v Nizozemsku, podívat se do monackého knížectví nebo plout exotickými vodami v Nové Kaledonii či Belize. Letos chce Boataround více proniknout do Spojených států a brousí si zuby také na Afriku.
Vyrazit na jachtu místo do hotelu je stále vyhledávanější formou dovolené a podle Přibiše k tomu přispívá i fakt, že se také ve světě loďařů popularizují různé formy sdílení. Dřív bylo pro spoustu majitelů nepředstavitelné, že by na svou jachtu pustili někoho cizího, ale otevřenost vůči tomuto trendu je stále větší. Jednak to samozřejmě přináší ekonomické výhody, ale především existují služby jako právě Boataround, které dokáží majitelům zajistit kompletní servis, a tak s pronájmem své lodi nemají žádné starosti.