Unikátní divadelní zážitek ve virtuální realitě. Český projekt Brejlando přenese diváky doprostřed pódia
České kultuře se aktuálně nedýchá vůbec dobře, přesto bojuje o život jako lev a hledá cesty, jak se dostat ke svým divákům. Dokazuje to i nový projekt Brejlando, který celosvětově unikátním způsobem přináší jedinečný zážitek zprostředkovaný skrze brýle pro virtuální realitu. Po jejich nasazení bude možné zhlédnout divadelní představení pražských divadel ve zcela novém pojetí.
Jednoduché jako si objednat jídlo až ke dveřím. Přesně s takovou elegancí by díky projektu Brejlando – za kterým stojí Magistrát hlavního města Prahy, vybraná pražská divadla a kreativní studio Brainz Studios – mělo být možné dostat se k netradičnímu kulturnímu zážitku, který nemá ve světě obdoby. Kamera zachycující sledovaný obraz je totiž umístěna přímo uprostřed pódia a veškeré dění se odehrává v kruhu okolo ní.
Celý projekt pracuje s VR headsetem, po jehož nasazení se divákovi otevře zcela nový, až magický svět pohybující se na pomezí divadla a filmu. Jak upozorňuje Petr Štědroň, ředitel Divadla Na zábradlí, nesmíme si ho však plést s tím, co prožíváme při běžné návštěvě divadla. Jedná se o dva rozdílné světy, které jsou ovšem dle jeho slov oba naprosto pohlcující.
„Virtuální realita skýtá nekonečné možnosti, jak diváka přenést prakticky kamkoliv a dát mu pocit, že se veškeré dění odehrává kolem něj a jenom pro něj. Proto jsme za Prahu spojili své síly s kreativní skupinou Brainz Studios, českou špičkou přes tyto technologie, a v projektu Brejlando dáváme nový rozměr skvělému kulturnímu obsahu našich městských divadel,“ uvádí pražská radní pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková, podle které se nepovedlo najít žádný jiný podobný projekt, který by zprostředkovával divadlo pomocí virtuální reality.
Kultura až ke dveřím
Právě inscenace Divadla Na zábradlí Hamleti, ve kterém exceluje herečka Jana Plodková či Petr Čtvrtníček, je prvním divadelním kusem, který bude možné v rámci 360° zážitku zhlédnout. Nejedná se o online přenos, ale o sledování předem natočené inscenace. Každá byla pro projekt upravena tak, aby diváka maximálně vtáhla do středu hry, a to díky umístění kamery přímo na pódiu zcela doslovně.