Unikátní hybrid lodi a ponorky. Designová jachta Platypus Swordfish vás vezme na hladinu i pod ní
Plavba na jachtě patří mezi krásné radovánky, které rozhodně stojí za to alespoň jednou v životě vyzkoušet. Někoho však může nekonečně modrá vodní plocha moří a oceánů brzy omrzet a jejich srdce se opět začne vracet na pevninu. Přitom se dole pod ním rozkládá člověkem jen málo probádaný, fascinující svět.
Myslí si to i výrobce jachty Platypus Swordfish stírající rozdíly mezi tím, co je na hladině a co pod ní. Koncept tohoto unikátního plavidla, umožňujícího poznávat krásy ukryté v hluboké modři, vychází z konceptu představeného již před deseti lety.
Původní Platypus, dílo francouzského designéra a inovátora Françoise-Alexandra Bertranda, byl dvoumístným vodním skútrem, se kterým se mohlo jezdit na vodě nebo se spouštět pod hladinu. Prototypu se nakonec podařilo dostat až do produkční verze Blue Ocean, která více než skútr připomíná vodní člun, uzpůsobený k podvodnímu dobrodružství až šesti osobám najednou.
Že Platypus není úplný nesmysl, dokazuje fakt, že se společnost chystá princip „ponorko-lodi“ uplatnit v dalším, ještě ambicióznějším projektu. Jachta pojmenovaná Swordfish má na délku 12,1 metru. Její hlavní část tvoří kokpit, jenž lze na hydraulických ramenech spustit pod hladinu, takže si až osmičlenná posádka může užívat podmořského světa, aniž by se namočila, což je rozdíl oproti původnímu skútru.
Ekologie především
Celý kokpit je ventilovaný, takže se v něm dá pohodlně dýchat a není si na toto dobrodružství nutné brát dýchací přístroj. Pokud je kokpit ve své horní poloze, ve které tvoří zázemí jachty, mohou být jeho okna z plexiskla stažena dolů a cestující se mohou místo mořské vody koupat ve slunečních paprscích.
Loď bude nabízena ve dvou motorizacích. Ta první potěší milovníky nulové produkce emisí, jelikož se jedná o čistě elektrický pohonný systém obsahující dva motory o výkonu 500 kW spolu s 400Wh baterií. Maximální rychlost lodi v této konfiguraci je 40 uzlů (74 km/h) a cestovní rychlost 18 uzlů (33,3 km/h). Na jediné nabití akumulátorů bude možné s jachtou urazit vzdálenost 115 námořních mil, tedy něco málo přes 200 kilometrů, za předpokladu udržování konstantní rychlosti 7 uzlů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDruhá, hybridní verze nabídne dva spalovací motory o výkonu 662 kW, které doplní dvojice elektrických motorů o výkonu 80 kW. Tato konfigurace disponuje o 10 uzlů vyšší maximální rychlostí a také daleko delší dojezdovou vzdáleností. V případě tohoto typu plavidla však elektrická verze dává o něco větší smysl. Hluk produkovaný konvenčními motory totiž může rušit podvodní život, takže zážitky ve spuštěném kokpitu nemusí být tak intenzivní.
Společnost L2 Concepts, která plavidlo navrhovala, se nechala inspirovat designem 70. let a také vozem Citröen SM kupé. O stavbu lodi se sendvičovou architekturou se postará dceřiná společnost, loděnice Factory Unit. Ta slibuje, že loď bude dostatečně stabilní a schopná odolávat vlnobití, aby byl zážitek z jízdy co nejintenzivnější a ničím nerušený.
Pro maximálně bezpečnou plavbu pod hladinou by měly být na palubě umístěny kamery posílající obraz dolů do kokpitu. Prozatím ovšem není jasné, jak budou řešeny další bezpečnostní prvky, aby byla plavba pod vodou co možná nejbezpečnější jak pro posádku, tak i okolí. Otázkou je například řešení těsnění kokpitu či přívod vzduchu.
Platypus by měl mít všechny tyto otazníky vyřešené, jelikož se chystá začít jedinečné plavidlo nabízet již začátkem příštího roku. Je tedy dost pravděpodobné, že se s ním pochlubí i na proslulé Monaco Yacht Show, jejíž třicátý ročník se odehraje během příštího jara. Někteří zájemci však více ani vědět nepotřebují, jelikož Platypus již nyní hlásí zájemce z USA a také z oblastí Perského zálivu.