Univerzita Karlova zakládá vlastní herní studio. Charles Games budou vyvíjet a prodávat vlastní počítačové hry
Z původně okrajové multimediální zábavy se počítačové hry v posledních letech přetransformovaly v plně mainstreamovou záležitost, která se může směle řadit po bok hudby, filmů i knih. A to i u nás v Česku. S raketově rostoucí popularitou počítačového hraní, jde ruku v ruce i větší zájem o samotnou technickou stránku věci – tedy vývoj, které má na našem území dlouholetou tradici.
Ostatně, byli to právě čeští vývojáři, kteří světu dali herní tituly jako Mafia, Hidden & Dangerous, Operace Flashpoint, z těch novějších poté platformovku Machinarium, RPG Kingdom Come: Deliverance nebo VR hudební hit Beat Saber.
A nutno říct, že jim k tomu narozdíl od západních konkurentů, kteří se mohou spoléhat na významnou státní i soukromou podporu, často stačily omezené finanční prostředky. Zejména pokud porovnáme globální úspěch tuzemských herních vývojářů a filmařů, kteří se dlouhodobě těší poměrně výrazné podpory od českého státu. Právě o tomto nepoměru se začíná v poslední době hlasitě mluvit a postupně vznikají iniciativy, které mají za cíl český herní průmysl konečně podpořit.
Vše začíná u vzdělávání, a není tajemstvím, že hned několich tuzemských univerzit v posledních letech dělá konkrétní kroky k podpoře herního průmyslu. Hernímu vývoji se totiž věnují už například na pražském ČVUT a brněnské Fakultě informatiky Masarykovy univerzity, zřejmě nejdále je ale v tomto směru zatím Univerzita Karlova.
Ta nyní prostřednictvím své dceřinné společnosti Charles University Innovations Prague s.r.o zakladá vlastní herní studio Charles Games, které bude separátně vyvíjet a prodávat počítačové hry na globálním trhu a zisky částečně investovat do dalšího rozvoje studia i univerzity.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsA bude na co navazovat. Před 2 lety totiž vývojáři univerzity vydali historickou point-and-click adventuru Attentat 1942, která úspěšně bodovala i za hranicemi. Hra se totiž dostala do finále herní soutěže Independent Games Festival, označované často jako herní ekvivalent filmových Oscarů a celkem prodala přes 7 tisíc kopií. Právě na úspěch hry už nyní pod hlavičkou Charles Games naváže i připravovaný titul Svoboda 1945.
„Jedná se o další důležitý krok v naplňování třetí role univerzity a přenášení výsledků naší excelentní vědecké činnosti do praktického života. První spin-off společnost Charles Games se bude zabývat vývojem výukových počítačových her a podporou studentských experimentálních děl. Zařazování multimediálních prvků do výuky považuji za jednu z důležitých cest, jak modernizovat systém vzdělávání v naší zemi,“ říká rektor Univerzity Karlovy prof. Tomáš Zima.
V nově vznikajícím studiu bude působit šest lidí, na samotném zadání her se ale budou podílet studenti společně s vyučujícími oborů počítačová grafika a vývoj počítačových her na Matematicko-fyzikální fakultě a nových médií na Filozofické fakultě.
V základu se Charles Games budou soustředit na tři vertikály. Komercializaci počítačových her, jejich vývoj a především také podporu mladých vývojářských týmů, které budou moci využívat inkubačních služeb inkubátoru studia. Celkovým cílem by měla být podpora herního vývoje jako takového a snaha vyslat do světa i další konkurence schopné tituly.
Již nyní mohu prozradit, že se můžete těšit například na akční hru s robotickou tematikou či na adventuru vyprávějící příběh o tajemném lese,“ říká jednatel a hlavní programátor Charles Games dr. Jakub Gemrot.
A dodává: „Velké díky patří historikům z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd ČR, bez kterých by hry jako Attentat 1942 nebo Svoboda 1945 nevznikly, podobně pomohlo i financování fáze proof-of-concept z projektu GAMA od Technologické agentury ČR.“