Upír Nosferatu diváky pohltil. Je z něj kasovní trhák a velká naděje pro umělecky ambiciózní horor
Upírský horor režiséra Roberta Eggerse vydělal 100 milionů dolarů jen za deset dnů. Dává tak naději dalším podobným projektům, což může být pro žánr velké.
Nedávno proběhlo vyhlášení Zlatých glóbů, spekuluje se o nominacích na Oscary, v kinech se mezitím promítají pokračování Lvího krále, Ježka Sonica nebo životopisné drama o Bobu Dylanovi. Více než o čemkoliv z toho se ale v posledních týdnech diskutuje o remaku stoletého německého hororu o odpudivém vzplanutí mezi hnijícím upírem a hysterickou ženou. Nosferatu zažívá větší úspěch, než by leckdo očekával, a může být dalším důležitým milníkem v revitalizaci žánru, klasicky považovaného za spíš pokleslý.
Historie filmového hororu přitom sahá až k počátkům kinematografie, ať už jde o první dochovaný horor Le Manoir du diable (Ďáblovo sídlo) z roku 1896 nebo právě Nosferatu F. W. Murnaua z roku 1922. Zatímco se ovšem Murnauovo dílo považuje za stěžejní, protože pomohlo definovat stylové prvky žánru a odkazuje k tématům jako strach z jinakosti nebo traumata z první světové války, většině hororů se vysoké umělecké cíle nepřisuzují.
Remake režiséra Roberta Eggerse se snaží navázat právě na ty „sofistikovanější“ aspekty Nosferatu a aktualizovat je, ať už jde o samotnou estetiku nebo motivy. Především ale funguje jako jeden z nejvýraznějších příspěvků do subžánru gotického hororu, který se vyznačuje prvky nadpřirozena, velkolepou, ale zastaralou a polorozpadlou architekturou, motivy snů a surreálna, posedlostí démony nebo všeobecnou atmosférou zmaru.
Nosferatu není konvenčně strašidelný film, diváky ovšem noří do vzdáleného temného světa, v němž se kříží folklórní báje, psychoanalýza a střet racionality s nadpřirozenem, to vše navíc zastřešené unikátní režisérkou vizí. Snímek tak začal nejdříve budit zájem v cinefilních kruzích jako vysněný projekt Roberta Eggerse. Od světové premiéry na počátku prosince začal sbírat nadšené recenze a v době uvedení do široké distribuce ve Spojených státech těsně po Vánocích se už zvěsti o velké filmové události dostaly i k běžným divákům.
Díky tomu upírský horor dosáhl na mnohem lepší premiérové příjmy, než se očekávalo. Deset dnů od uvedení měl na kontě celosvětově už přes 100 milionů dolarů (2,45 miliardy korun). Pokud budou spokojení diváci snímek doporučovat známým i nadále, není vyloučeno, že se finální číslo přiblíží 200 milionům. To jsou skvělé zprávy nejen pro Eggersovu kariéru, ale také obecněji pro formát uměleckého hororu, který asi v průběhu poslední dekády vnáší nový život do tradičního žánru.